ps2013-039-09-009-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-11 ps2013-039-09-009-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) Další polovičatost je u návrhu na jednotné centrálně zadávané přijímací zkoušky na střední školy . Záměr určitě dobrý . Souhlasí i kraje , Asociace ředitelů základních škol i většina ředitelů středních škol , konkrétně víc než 87 % ředitelů gymnázií , 72 % ředitelů středních odborných škol a 36 % ředitelů středních odborných učilišť s maturitní zkouškou . Dnes značná část škol přijímací zkoušky vůbec nekoná a žáci jsou přijímáni jen na základě hodnocení z posledních dvou ročníků základní školy , přičemž vypovídající hodnota známek je velice nízká . Na maturitní obory se tak dostávají uchazeči , kteří na to prostě nemají , a učební obory zejí prázdnotou . Kantorům na střední škole pak nezbývá nic jiného než snižovat nároky , protože jinak by do čtvrtého ročníku málokdo prolezl . Pochopitelně jsou výjimky . Na nízkou úroveň studentů si pak logicky stěžují i na vysokých školách . Povinné přijímací zkoušky však vítají i učitelé základních škol , protože deváťáci se budou muset trochu déle učit a posílí se i kázeň . Centrálně stanovené přijímací zkoušky - ano . Ale je potřeba , aby byla Ministerstvem školství také stanovena nepodkročitelná hranice , tedy kdy ještě může být uchazeč na střední školu přijat a kdy už ne . A to v zákoně není . Tato kompetence je dál na řediteli školy . A když se podíváme na to , jak jsou školy financovány - jednoduše co žák , to peníze pro školu - , tak je jasné , že se ředitel bude snažit naplnit třídy na plný počet bez ohledu na znalosti , předpoklady a zájem o obor jednotlivých uchazečů . Ptám se : Jakou to má logiku ? Záměr posílit kvalitu přijímaných studentů , resp . vzděláváním tímto polovičatým návrhem naplněn není . Předkládám proto pozměňovací návrh , aby laťku stanovilo Ministerstvo školství . Zároveň vyzývám ministerstvo , aby urychleně předložilo návrh na změnu financování regionálního školství . I když , jak dnes bylo řečeno , tak tento návrh už je připraven a půjde do vnějšího připomínkového řízení . Pokud jde o úpravu maturitní zkoušky , věřím , že je to vydiskutované se školskými reprezentacemi , a považuji to za rozumný kompromis . Zavedení povinné matematiky od roku 2021 , tedy čtyři roky po jednotných přijímačkách , ale i to , že se bude postupovat s ohledem na úpravu hodinové dotace matematiky v jednotlivých studijních oborech , si myslím , že je seriózní vůči studentům . Zároveň však musí být věnována pozornost výuce matematiky již na základních školách . V důvodové zprávě se můžeme dočíst , že Ministerstvo školství připravuje různá opatření na podporu aktivizujících forem výuky matematiky a přírodovědného a technického vzdělávání , včetně podpory polytechnické výchovy v mateřské a základní škole . To je určitě správné . A předpokládám , že tato podpora zahrne i znovuobnovení školních dílen , jejich vybavení , řešení toho , jak zafinancovat materiál , dál vyjednávat s pedagogickými fakultami přípravu učitelů . Nyní dovolte pár slov k mým pozměňovacím návrhům , které jsou zavěšeny v systému a k nimž se v podrobné rozpravě přihlásím . První návrh už jsem částečně zmínila . Jedná se o vypuštění možnosti individuálního vzdělávání v posledním roce předškolního vzdělávání před vstupem na základní školu . Ale také navrhuji zrušit tento způsob vzdělávání na prvním stupni základní školy . Pochopitelně klub KSČM nezvedne ruku pro návrh paní poslankyně Putnové , která přichází s opačným návrhem , tedy na rozšíření individuálního vzdělávání i na druhý stupeň základní školy . Své výhrady k umožnění individuálního vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy jsem už dnes vysvětlila , proto se vyjádřím pouze k základní škole . Vzdělání je zde poskytováno kvalifikovaným pedagogem , který absolvoval odborné , metodické , didaktické a psychologické studium tak , jak je stanoveno v zákoně o pedagogických pracovnících . Příprava učitelů prvního stupně zahrnuje i základní průpravu v oboru speciální pedagogiky , takže je schopen včas rozpoznat speciálně pedagogické potřeby dítěte a zajistit potřebnou podporu . Dále si žák na základní škole osvojuje sociální gramotnost , učí se žít s ostatními , učí se toleranci , diskutovat , argumentovat , prosazovat své názory a respektovat či přijímat názory druhých . Učí se vyhrávat i prohrávat , pomáhat si navzájem , prostě připravuje se na život . To vše je v domácím prostředí omezeno . Rodič - středoškolák bez potřebných znalostí může i při nejlepší snaze vývoji dítěte ublížit . Pokud jde o návrh na rozšíření individuálního vzdělávání na druhý stupeň základní školy , to snad už vůbec nemůže být myšleno vážně . Sáhněte si do svědomí a upřímně si řekněte , kdo z vás by byl schopen podat kvalitní výuku opřenou o potřebné znalosti a s dovedností správného didaktického podání a vysvětlení obsahu učiva přiměřeně věku svého potomka ve všech předmětech , které se na druhém stupni vyučují . Český jazyk a literatura , matematika , dějepis , chemie včetně pokusů , to samé platí o fyzice , dál dva cizí jazyky , biologie , botanika , geologie , výchova tělesná , hudební i výtvarná včetně dějin umění . Jestli tohle někdo z vás dokáže , nebo z rodičů vůbec , tak to je na Nobelovu cenu . Docházka do školy je velmi významná vůbec . Žák se zde setkává s různými postupy , jak vyřešit problém . Účastní se rozličných projektů , pracuje v týmu , ve skupinách , pracuje v odborných učebnách . Škola je také takovým prvním záchytným bodem ve chvíli , kdy je s dítětem něco v nepořádku , kdy může dojít k zanedbávání , k týrání . Proto návrh na rozšíření individuálního vzdělávání nemůže klub KSČM podpořit . Ano , role rodiny při výchově dítěte , při jeho rozvoji je nezpochybnitelná . Ale za kvalitu , financování a dostupnost vzdělání musí nést odpovědnost stát . Je to v zájmu rozvoje a konkurenceschopnosti České republiky , ale také v zájmu samotného dítěte . Druhý můj pozměňovací návrh se týká jednotných přijímacích zkoušek na střední školy a stanovení nepodkročitelné hranice pro přijetí ne ředitelem školy , ale Ministerstvem školství . Důvody tohoto mého návrhu jsem už sdělila .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities