Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-02-10 ps2013-039-08-013-017 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Druhýpozměňovacínávrhjemožnáprovástakovýtroškuodtažitý,aleprotožejsempůsobilaapůsobímnastředníškole,jsemneustálevkontaktusmladýmilidmi,takbychchtělatímtopozměňovacímnávrhempodpořitjejichvelikouvůli,abyvícparticipovalinachoduškoly.Mytadyuždostdlouhomluvímeonutnostiposílitobčanskévzdělávání.JázatovelmiděkujiMinisterstvuškolství,kterévytvořilopracovnískupinu,azkrátkamnozíznásnapříčpolitickýmistranamivíme,žejeopravdudůležité,abyžácibylivedeniktomu,abybylijednousamostatněuvažujícímiobčany.Kdyžseonisamioněcosnažíamajímožnostsizezákonavytvořittakovýsamosprávnýorgánžákovskénebostudentskésamosprávy,taksivásdovolímpoprositopodporuméhopozměňovacíhonávrhu,kterýmvlastněrozšiřujipočetpartnerůprotytoorgányžákovskéastudentskésamosprávyorodiče,zřizovateleapedagogynebolioškolskouradu.Vzákonědosudmajížáciprávooslovovatsvýmipodnětyanávrhyřediteleatenjepovinensetímzabývat.Tímnechciříci,žejepovinenposlechnout,alemásetímzabývat.Jásidovolímvesvémpozměňovacímnávrhunavrhnout,abysejejichpodnětybylapovinnazabývatiškolskárada.Bylobyodemětroufalé,abychtvrdila,žetojejenommůjnápad,jeprodiskutovanýsČeskoustředoškolskouunií,Českouradoudětíamládeže,tivšichniopravduchtějíparticipovatnatom,abyškolníprostředíbyloconejlepší.(V sále je obrovský hluk.)Třetípozměňovacínávrh.-JásidovolímdrzepoprositosoustředěníisvéhooblíbenéhoposlanceSchwarze,prostřednictvímpanapředsedajícího.(Poslanec Schwarz hovoří u stolku zpravodajů.)Místopředseda PSP Jan BartošekJestlivásmůžu,paneposlanče,požádat,abystenerušilprojevpaníposlankyně.Děkuji.Poslankyně Nina NovákováTřetípozměňovacínávrh,kterýsidovolímpředložitvašípozornosti,setýkáněčeho,copůvodněnebylovzáměruMŠMT,alemyslímsi,žetojeněco,covelmirezonujevnašíspolečnosti.Dámyapánové,mymámevjakésipreambuli,čispíšeobecnýchzásadáchacílechvzděláváníhnednazačátkuškolskéhozákonaobecněřečeny,čilisetonetýkáučivaneboněčehotakového,azformuloványzásadyacílenašehovzdělávacíhosystému.Jásidovolujidojednohobodunavrhnoutpřidat,jetobodCv§2,kdesehovoříocílivzděláváníjakopochopeníauplatňovánízásaddemokracieaprávníhostátu,základníchlidskýchprávatakdále,jásitamdovolujinavrhnout,abyžácibylivedeniktomu,abypochopiliauplatňovalizásadyplněníobčanskýchpovinností.Souvisítotaktrochustím,očemjsemmluviladříve.Jetoproto,žesedomnívám,ženenímožné,abychomodmaličkadětemjenomzdůrazňovali,jakámajípráva,aležejenezbytné,abychomjimtakyobčasřekli,žemajínějaképovinnosti,aformovalijevtomtosmyslu.Tadruháčást,kterousidovolímnavrhnoutjakopozměněnívzdělávacíchcílů,je,zasebemusímříci,velmidůležitá.Dámyapánové,mymámevobecnýchcílechvzdělávánícílpoznánísvětovýchaevropskýchkulturníchhodnotatradicautvářenírespektuatakdále.Jájsempřesvědčena,žejepravýčasříci,žejesprávnépoznatsvětovékulturníhodnotyatradice,jestližejetonaúrovnipoznání,mámeotomzískatconejlepšíinformaci.Pouzetatoúroveňpoznáváníbysealenemělatýkatevropskýchhodnotatradic.Vesvémodůvodněnísidovolímupozornitnato,žeškolajakoveřejnáslužbajevlastněnejvlivnějšíanejuniverzálnějšíanejsystematičtějšíintegrujícíinstitucívespolečnostitétozemě.Protosimyslím,ževšichninašižáci,aťjsoujakékolivnárodnosti,aťpocházejízjakékolivkultury,bymělivnašichškolách,kteréjsouuznáványnašímvzdělávacímsystémem,býtvedeniktomu,abypochopiliaosvojilisizásadyevropskýchkulturníchhodnotatradic.Tímvžádnémpřípaděnenídotčenasvobodanáboženskáneboněcotakového.Zároveňtímnechciříct,kdyžmluvímoevropskýchhodnotáchatradicích,amluvímotřechzákladníchpramenechevropskýchhodnotatradic,ajmenuji-limezitěmipramenykřesťanství,nechcitímvžádnémpřípaděříci,ženašedětimajíbýtvedenykekřesťanstvíjakokekřesťanskémunáboženství.Jásesoukromědomnívám,ženáboženstvívůbecdoškolnepatří,žesemámeučitonáboženstvích,alenikolivučitsenáboženstvím.Teďtedyještějednou,cositamkonkrétnědovolujinavrhnout.Mezivzdělávacícílpatřípochopeníaosvojeníevropskýchkulturníchhodnotatradichumanismuvycházejícíhozduchovníhoodkazuantikyakřesťanství.Humanismusvněkolikadějinnýchetapáchvlastněspojujeodkazantikyakřesťanstvíapostupněstanovujejakésitřizákladníokruhy,okterýchsebavíme,kdyžsebavímeonašemstátu,atoje,včemsimusímezachovatsvobodu,včemjeabsolutnírovnostavčemmámebýtsolidární.Aprávětentohumanismusstojínaduchovnímodkazuantiky,protožekodkazuantikypatřídůvěravrozumovépoznánísvěta,trvalápřítomnostmravníchprincipůivědomíspoluodpovědnostiobčanůzastátastátnízřízení.Kodkazuřímskéhoprávapatříusilováníospravedlnost.Jetamtaképožadavek,abyžádnéprávnínormynebylyvrozporusrozumnoupraxíanisvyššímimravnímiprincipy.Akodkazukřesťanstvípatřísociálnícitlivost,ochotapomáhatoslabeným,důslednérespektovánílidskédůstojnosti,poskytováníšanceknápravěchyb,schopnostodpouštět.Patřítamizásadnípřitakáníživotuapozitivnímlidskýmcitůmaztohoplynoucísnahaokonstruktivníamírovéřešeníkonfliktů.(V sále je stále velký hluk, hlavně v levé části.)Dámyapánové,častoslyším,kdyžozákladechhumanitnívzdělanostipřednášímseniorům,žeříkají:jasně,jájsemateista,alejsemvlastněkřesťanskýateistaavevšechnástohlenějakje.Jásivásdovolujipožádat,abychomsevúvoduškolskéhozákonaktěmtohodnotámatradicímpřihlásili.Děkujizaslovo.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.NyníevidujižádostopřihlášenínejprvepanízpravodajkyapotomfaktickoupoznámkupaníposlankyněPutnové.Prosím.