ps2013-036-02-005-100.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-25 ps2013-036-02-005-100 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Nutnost souhlasu opatrovnického soudu s ukončením stavebního spoření založeného na jméno nezletilé osoby má zhruba tři následující negativní důsledky na práva a na svobodný život . Zaprvé zasahuje do svobody rozhodování a autonomie rodinného života a jde proti potřebám dítěte , které nejlépe dokáže posoudit rodina . Neexistuje žádný důvod , proč mají aktuální potřeby dítěte , což je třeba rekonstrukce pokoje , pořízení nového vybavení místnosti , ve které dítě žije , a tak dál - . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Pane poslanče , je mi to líto , že vás přerušuji , ale hluk je tady opravdu velký a já si myslím , že by bylo od kolegů ohleduplné , aby si svoje věci řešili v předsálí a ne nahlas tady přímo v sále . Poslanec Petr Fiala Děkuji . Tedy neexistuje jediný důvod , proč bychom měli předpokládat , že soud zná tyto potřeby dítěte lépe než jeho rodiče . Navíc není výjimkou , že rozhodnutí soudu trvá rok , v některých případech i dva roky . Soud tedy má , nebo dokonce musí rozhodovat o chodu rodiny , rozhoduje o tom , kdy si rodina smí nebo nesmí plánovat rekonstrukci místa pro život , pro studium dítěte , prostě věci , které z logiky věci mají rozhodovat rodiče a nemá je rozhodovat stát prostřednictvím soudu . Druhý důvod je , že stávající stav nepřímo nutí měnit vlastnické vztahy v rodině . Při zdůvodnění žádosti k soudu totiž zpravidla nestačí obecná formulace o potřebě investice do nemovitosti rodičů , ale kladnému vyjádření soudu , jak ukazuje praxe , nahrává například to , že dítě má na té nemovitosti alespoň minimální podíl . Ale ani tady není důvod , abychom tímto způsobem rozhodovali o tom , jaká je struktura vlastnických vztahů v jednotlivých rodinách . A ten třetí důvod , ten také není zanedbatelný . Toto opatření , nebo ta současná praxe je další byrokratickou zátěží a může samozřejmě rodiče od tohoto druhu spoření odradit a to určitě není něco , co by společnost nebo stát měly chtít . Rodiče , kteří potřebují ukončit smlouvu nezletilého dítěte , tak musí sepsat návrh , přiložit kopii smlouvy o stavebním spoření , předložit oddací list , kopii rodného listu dítěte , zároveň se musí písemně vyjádřit k tomu , na co budou finanční prostředky dítěte použity . To všechno ukazuje , že s tou žádostí je spojena poměrně velká a nesmyslná míra administrativy a byrokracie , která je úplně zbytečná . A to jistě uznáte , že takováto byrokratická zátěž a vlastně i jakási apriorní nedůvěra ze strany státu může ovlivnit rodiče , negativně motivovat ty , kteří chtějí pravidelně spořit , kteří chtějí investovat do budoucnosti svého dítěte a takto se cítí určitým způsobem demotivováni . Jsou to tyto tři hlavní důvody , které nás vedou k tomu , abychom zákon o stavebním spoření přidáním jednoho slova upravili a umožnili návrat k zdravému rozumu a k normální praxi , kdy o tom , co se stane s penězi nezletilého dítěte , které našetřili rodiče , rozhodují rodiče a nezasahují do toho opatrovnické soudy . Dámy a pánové , jak všichni víte , stavební spoření je osvědčený , hodně využívaný produkt , který motivuje lidi , aby si spořili , a usnadňuje jim cestu k bydlení . Když se podíváte na statistiku , tak téměř každá šestá smlouva o stavebním spoření v České republice se zakládá na jméno nezletilé osoby . Z tohoto údaje můžeme odhadnout , že ta povinnost soudního rozhodnutí o ukončení stavebního spoření se v podstatě dotýká nějakých 650 tisíc smluv . Takže pokud bychom v 650 tisících případech mohli pomoci rodičům a rodinám k tomu , aby se stavebním spořením mohli nakládat jednodušeji , tak tato úprava určitě stojí za to . Občanská demokratická strana je toho názoru , že novela , která zařadí ukončení smlouvy o stavebním spoření dítěte mezi běžné záležitosti správy majetku , k čemuž není nutné rozhodnutí soudu , je návratem k zdravému rozumu a především je krokem , který podporuje rozvoj rodiny . Z tohoto hlediska vás žádám nejenom o to , abyste projednávání tohoto bodu věnovali náležitou pozornost právě proto , že se dotýká 650 tisíc rodin , ale abyste také náš návrh bez ohledu na stranickou příslušnost podpořili , protože je to návrh rozumný , který pomůže mnoha rodinám v České republice . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji , pane poslanče . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení , pan poslanec Vlastimil Vozka . Dříve než tak učiní , opět vyzvu své kolegy , aby na sebe nepokřikovali , pokud si mají co vyřídit , aby tak učinili v předsálí . Děkuji . Prosím , máte slovo . Poslanec Vlastimil Vozka Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , vážené kolegyně , kolegové , tak jak již bylo uvedeno , projednávaným tiskem 425 se má novelizovat zákon č . 96 / 1993 Sb . , o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření v duchu následujících zákonů . Návrh , tak jak pan předseda Fiala v roli předkladatele nás seznámil , mění § 5 odstavec 12 , kde se slova " nebo změně " rozšiřují na " změně nebo ukončení " . Touto změnou se navrhuje umožnit zákonným zástupcům provést mimo dosavadních změn i ukončení smlouvy o stavebním spoření bez rozhodování v této věci soudem . Ke sněmovnímu tisku se vyjádřila vláda na svém jednání 8 . dubna 2015 . S tímto návrhem nevyslovila souhlas a podrobné zdůvodnění je uvedeno ve sněmovním tisku 425 / 1 . Organizační výbor navrhuje , aby garančním výborem pro tento tisk byl ústavněprávní výbor , a já se s tímto návrhem ztotožňuji . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . Otevírám obecnou rozpravu , do které se hlásí pan poslanec Stanjura . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Já bych jenom v krátkosti okomentoval to negativní stanovisko vlády . Nejprve chci připomenout , že jsme před několika týdny schválili velkou většinou hlasů napříč politickým spektrem podobnou úpravu , která se týká penzijního spoření , takže předpokládám , že budeme postupovat konzistentně , a že když jsme to umožnili u jednoho typu spoření se státní podporou , tak to umožníme u tohoto typu spoření se státní podporou . Ten nesouhlas vlády není opřen o žádné legislativní chyby nebo nesoulad . Prostě vláda vyjádřila svůj názor , že na rozdíl od založení smlouvy , posílání peněz , změn smlouvy , to je všechno běžná činnost , tak ukončení už nelze pokládat za právní jednání v běžné záležitosti . Já si myslím , že tomu tak prostě není . Jestli chceme podporovat soudržnost rodiny , a to chceme podporovat , tak je velmi dobře , pokud rodiče zakládají spoření s podporou státu i pro své nezletilé děti . A docházíme k absurdním situacím , kdy rodiče chtějí tyto peníze využít ve prospěch dětí , a musí o tom rozhodovat soud . Znám osobně případy , kdy ti rodiče prostě k tomu soudu nešli , přestože peníze chtěli použít pro své děti , protože to považovali za dehonestující . Já si myslím , a to číslo je vypovídající , pokud zjednodušíme život více než 600 tisícům rodin , tak je to dobře . Bezesporu nebudou všichni , kteří budou chtít ukončit smlouvu před zletilostí toho dítěte , to určitě nebude , ale mohou to být řádově desetitisíce . A říkám , když už jsme jednou ten princip podpořili , tak jsem pro to , abychom ho mohli podpořit i zde . Já vím , že tam je jedna třetina a tak dále , je to prostě trošku jinak , ale to stavební spoření , ten samotný produkt úplně neodpovídá tomu názvu . Je to vlastně bezúčelové spoření , tzn . to , že je stavební , je hezké , ale ten účel může být libovolný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities