Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-11-25 ps2013-036-02-002-022 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 464/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekVáženédámy,váženípánové,přejivámpěknéodpoledne.Budemepokračovatvbodu,kterýjsmezačalipředobědovoupauzou,atímjevládnínávrhzákona,kterýmseměnízákončíslo111/1998Sb.,ovysokýchškoláchaozměněadoplněnídalšíchzákonů,zákonovysokýchškolách,vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšízákony.Jetosněmovnítisk464,druhéčtení.ProsímzpravodajkutohototiskupaníposlankyniBerdychovou,abyzaujalamístoustolkuzpravodajů.StejnětakpožádámpaníministryniValachovou,abyzaujalamístojakopředkladatelka.Paníposlankyně,jestlivásmohupožádat,namístozpravodajky...(Poslankyně Berdychová zaujímá místo u stolku zpravodajů.)Tentobodjsmepředobědempřerušilivbodupředotevřenímobecnérozpravyajátedyotevírámobecnourozpravu.Evidujipětpřihlášených.PrvnísepřihlásilpanposlanecKaramazov,připravísepanposlanecKarelRais.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Simeon KaramazovVáženékolegyně,váženíkolegové,ležípřednámivcelkuambicióznínovelavysokoškolskéhozákona.Byťzpůvodníchzáměrůzbylapouzečást,mohlabyitavčeskémvysokémškolstvízpůsobitmalourevoluci,apokudjineuchopímesprávně,napáchávíceškodynežužitku.Novýsystéminstitucionálníakreditace,destrukceexistujícíhoalétyprověřenéhopostavenífakultuvnitřvysokéškolystejnějakonováúpravaodnímánítitulu,tojsouněkteré,nikolivvšakvšechnyzměny,jimižmáčeskévysokéškolstvíprojít.Nenípochyb,ževysokéškolstvístejnějakoceláspolečnostprocházívývojemavývojijistézměnyvyžaduje.Nesmíovšemjítozměnyzakaždoucenu.Soustřeďmesenapříkladvícenapropojeníjednotlivýchstupňůvzdělávání.Chcemepřece,abynakoncibylikvalifikovaníabsolventianejenpochybnézvýšenístatistikyvzdělanosti,kteroutakrádipočítajísoudruzivBruselu.Jakovysokoškolskýpedagogmámmožnostsedenněsetkávatsnašimistudentyačímdálčastějiisestudentyzezahraničí.Měljsemtakémožnostpobývatnařaděuniverzitvciziněamohutedysrovnávat.Přesvšechnytěžkosti,kterýmčeskévysokéškolymusíčelit,senašistudentianakonecaniabsolventinemajízacostydětavkonkurencidobřeobstojí.Změnyvesložitémnelineárnímsystémunašehoškolstvímusímetedyprovádětšetrně,neboťvícenežpřekotnézměnyzakaždoucenuprospějetuzemskémuvysokémuškolstvídlouhodobástabilita.Předkladatelůmnovelyrozhodněnemohuupřítsnahuzměnitvysokéškolství.Nejsemsiovšemjist,zdajdevždyokrokysprávnýmsměrem.Chybímitakévětšícelospolečenskádiskuse,donížbybylazapojenanejenpolitickáreprezentacevysokýchškol,tedyČeskákonferencerektorůaRadavysokýchškol,nýbržpředevšímstudentiapedagogové,aletakézaměstnavateléadalšíveřejnost.Zatímcodiskusestěmi,kteříjsoukvalitouvzdělávacíhosystémunejvícedotčeni,tedysestudentyapedagogy,zcelachybí,proenormnísnahuuchvátitveškeroumocapodmanitsijednotlivéfakultyvysokýchškolbyseČeskákonferencerektorůmohlaklidněpřejmenovatnaČeskoukonferencilobbistů.Dámyapánové,dovolteminyníblížesezaměřitnajednotlivéokruhypředkládanénovely,kteréjsemjižzmínilnazačátkuakterýchsetýkajíimépozměňovacínávrhy.Půjdeoproblematikuinstitucionálníakreditace,onavrhovanéomezeníprávfakultaněkolikdalších,spíšetechnickýchvylepšení.Změnamivodebíránítitulusezabývatnebudu,byťjdeoproblematikumediálnězajímavou,zhlediskakaždodenníhofungovánívysokýchškoljdeozáležitostzcelaokrajovou.Vsamotnémjádrunovelytedystojízavedeníjižzmíněnéinstitucionálníakreditace.Protyzvás,kteřínejsouúplnězběhlívtétooblasti,sepokusímkrátcevysvětlit.Studentijsoudnesnavysokýchškoláchvyučovánivestudijníchprogramech,kteréseještědělínastudijníobory.Prokaždýoborzvlášťmusívysokáškolanebofakultavysokéškolyprokázatschopnostdanýoborvyučovatazískattakpříslušnouakreditaci,tedyjakésioprávnění,odAkreditačníkomise.Novelanavrhuje,zjednodušeněřečeno,abyvysokáškolaprokázalaschopnostakvalitujakocelekapotésiužvdefinovanémobdobísamatvořilastudijníprogramy.Předněbychchtělříci,žemyšlenkasamotnásemilíbí.Vřadězemítentosystémfunguje.Každouzměnu,kteráulehčívysokýmškolámživotaposílíjejichsamosprávu,vítám.Užméněalevítámimplementacitétomyšlenky,kterounámvládapředkládá.Prokazováníkvalityvzdělávánímábýtnovězaloženonasystémuvnitřníhoavnějšíhohodnocení.Vnitřníhodnoceníbymělaprovádětsamavysokáškola,vnějšíhodnocenípakNárodníakreditačníúřad.Nejdřívsevyjádřímkvnějšímuhodnocení.DosavadníAkreditačníkomisemábýtnahrazenaNárodnímakreditačnímúřadem.Pomineme-lifakt,žestrochounadsázkybudememítmístoAkreditačníkomisestokrátvětšíNárodníakreditačníúřad,samozřejměsestokrátvětšíadministrativouasestokrátvětšímináklady,jenutnéříci,ženějakýorgán,kterýposoudíschopnostvysokéškolysamostatnětvořitstudijníprogram,býtmusí.Jejasné,žeakreditačníčinnostbudouvykonávatstáletisamílidé,kteřísepouzepřeskupíajinakpojmenujíaasijichbudevíce.Pokudalebudevýsledkemposíleníakreditačníhoprocesuskutečnákvalitaapřestaneplatit,ženanašichpřemnoženýchvysokýchškoláchmůžestudovatkaždý,kdoudržítužkuvruce,taksemněskorochceříct-pročne?Nechápuvšak,pročjeNárodníakreditačníúřadvydávánzanezávislý,kdyžsepřímovnávrhuzákonadočteme,žebudeorganizačníjednotkouMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovyaministerstvomateriálně,administrativněafinančnězajistíjehočinnost.Nemusímanidodávat,žeonezávislostiúřaduzatétosituacenemůžebýtaniřeči.Vnitřníhodnoceníkvalityvzdělávánímábýtnaopakponechánonasamotnévysokéškole,konkrétněnanovězřizovanéraděprovnitřníhodnocení.Zatímcovpřípaděvnějšíhohodnocenímáhodnoticíorgánsvéopodstatnění,vpřípaděvnitřníhohodnoceníjejnenacházím.Jakmůževysokáškolaajakákolivinstitucehodnotitsamasebe?Colzeodtakovéhohodnoceníočekávat?Maximálnětakoslavnouódunarektora,nato,jakvysokouškoludobřeřídí.Vždyťpodlepůvodníhonávrhumělbýtprávěrektornejenpředsedouradyprovnitřníhodnocení,nýbržměltakéjmenovataodvolávatvšechnyjejíčleny.Jistěsamiodhadnete,jakjsouvtakovémpřípaděslovaonezávislostiradyprovnitřníhodnocenívěrohodná.