ps2013-033-09-002-105.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-002-105 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin) Poslanec Radek Vondráček Děkuji , pane předsedající . Vláda tento návrh zákona projednala na svém zasedání dne 6 . května 2015 a vyslovila nesouhlas s tímto návrhem . Řekl bych , že hlavním bodem tohoto nesouhlasu , základním kamenem je pochybnost o ústavní konformitě takovéhoto návrhu , neboť stát je povinen zajistit neutrální a nediskriminační přístup ke všem církvím a náboženským společnostem . Aby nedocházelo k nepřípustnému rozdílnému zacházení , je třeba stanovit jasná kritéria a postup , který zaručuje práva účastníků a možnost jejich obrany . Předkládaný návrh má natolik obecná kritéria , že zde existuje důvodná pochybnost o tom , že zde dosavadní režim povolování spěje spíše k volnému správnímu uvážení , či spíše politickému rozhodnutí . Značné pochybnosti rovněž vzbuzuje návrh , aby k omezení náboženské svobody postačily pouhé obavy či podezření z ohrožení v zákoně uvedených hodnot . Druhá významná připomínka , která vedla k nesouhlasu vlády , pak byla , řekněme , procesního charakteru , kde není jasné z návrhu , že zakotvení zákonné a zakotvení zvláštního postupu v řízení o přiznání zvláštních práv je buď doplněním obecného předpisu , nebo novým řízením . Je třeba si připomenout , že základním předpisem , podle kterého už doposud řízení probíhají , je správní řád , který existuje a který na toto pamatuje . Další připomínka je , že veřejný pořádek a národní bezpečnost jsou sice legitimními důvody pro rozdílné zacházení , ale tato kritéria jsou již uplatňována v řízení o registraci církve a náboženských společností . V rámci správního řízení se k registraci církve a náboženských společností standardně vyjadřují jak Ministerstvo vnitra , tak Bezpečnostní informační služba , a to právě z hledisek veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti . Naproti tomu zahraničněpolitický zájem České republiky není dostatečným důvodem pro rozdílné zacházení s církvemi a náboženskými společnostmi . Tolik tedy z důvodové zprávy , což bych v rozmezí své zpravodajské role přednesl . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodajovi a otevírám obecnou rozpravu . Mám tady čtyři přihlášky , věřím , že to bude úsporné vyjádření . První je pan poslanec Martin Lank . Prosím , pane zpravodaji . Poslanec Martin Lank Nejsem tedy zpravodaj , doufám . (Předsedající: Omlouvám se, pane poslanče.) Děkuji za slovo , pane předsedající , a slibuji , že budu poměrně krátký , nechci to zdržovat . I já chci poděkovat za tu vstřícnost , že to můžeme projednat . Vážené kolegyně , vážení kolegové , považuji za velice důležité , aby tady zazněla stanoviska , která k tomuto návrhu zaujaly bezpečnostní složky . Pokud to mohu shrnout , tak ani Národní bezpečnostní úřad ani Bezpečnostní informační služba ani Úřad pro zahraniční styky a informace nemají k návrhu žádné věcné rozpory . Ministerstvo vnitra pak s návrhem výslovně doporučuje vyslovit souhlas . Když budu citovat z jeho stanoviska , tak záměr obsažený v předloženém poslaneckém návrhu zákona v obecné rovině lze podpořit . Šíření netolerantních myšlenek či záměrů mj . prostřednictvím náboženských společností , aktuálně např . militantního islamismu nebo násilně se projevujícího náboženského fundamentalismu , je bezesporu rizikem pro bezpečnost a představuje ohrožení samotných principů demokratického právního státu . Jediným výrazným oponentem tohoto návrhu je Ministerstvo kultury , což je vcelku pochopitelné . Já bych chtěl ale zdůraznit , že ambicí tohoto zákona není v žádném případě omezovat relevantní náboženská práva . Ta my naprosto respektujeme a nikdo v tomto směru ani neargumentuje . Cílem návrhu zákona je jednoznačně stanovit bezpečnostní procedury , které povedou k tomu , že příslušná církev , která by v budoucnu měla žádat o přiznání druhého stupně registrace , bude muset získat pozitivní stanovisko tajných služeb a policie , že nepředstavuje bezpečnostní riziko pro Českou republiku . Já myslím , že neexistuje relevantní důvod , proč by to v zákoně nemělo být zcela jasně vymezeno , nebo se obávám , že zase budeme čekat na poslední chvíli a nakonec to zase nestihneme . Naším cílem je omezit kanály , kterými se mohou šířit myšlenky radikální , nesnášenlivé , militantní nebo netolerantní , které jsou neslučitelné s ústavním právem České republiky . Nic méně a nic více . V žádném případě se nedotýkáme náboženské svobody . Bojujeme naopak za zachování naší bezpečnosti a o konkrétní podobě zákona jsme ochotni vést diskusi . Pokud k němu máte nějaké výhrady , tak pojďme si je vyříkat a ve druhém čtení návrh upravit k všeobecné spokojenosti . Já vám děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Lankovi . Nyní paní poslankyně Jana Hnyková v rozpravě , připraví se paní kolegyně Olga Havlová . Prosím , vážená paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Jana Hnyková Děkuji , pane předsedající . Vážené dámy a pánové , minulý týden v pondělí proběhl v Poslanecké sněmovně seminář na téma Imigrační krize a islám , který se konal pod mou záštitou a záštitou pana Marka Černocha . Chtěla bych vám jen pár věcí z toho semináře přiblížit . Měli jsme tu možnost vyslechnout si experta na islám a křesťanského aktivistu Salmana Hasana . Ten jasně před šíření islámu varoval . Islám totiž není jen náboženství , je to pro mnohé i politický systém . Cílem islámu je expandovat a rozšířit muslimskou víru do křesťanských zemí . Na semináři nám byly popisovány i taktiky a strategie , jak islám šířit . Muslimové například nesmějí lhát nebo říkat nepravdy . Toto pravidlo se ale nevztahuje na případy , kdy lhaní a lež prospívá šíření koránu . Já rozhodně nechci vidět za každým vyznavačem islámu nebezpečí , ale zároveň si musíme přiznat , že toto riziko zejména v dnešních dnech je veliké . Náš návrh jde čistě po linii bezpečnosti . Jeho cílem není nic jiného než posílit ochranu naší země před riziky , která se tu zkrátka nezadržitelně objevují . A pokud na ně nebudeme reagovat dnes , položme si otázku , kam naši zemi vedeme , v jakém stavu ji předáme další generaci , když ji nebudeme chránit . Věřím , že můžete mít výhrady k této novele , ale máme tu druhé čtení , ve kterém se můžete všichni zapojit a zdokonalit tuto novelu . Vážené kolegyně a kolegové , v tuto chvíli bych vás chtěla požádat o propuštění této novely do druhého čtení . Za to vám velmi děkuji a děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Hnykové , paní kolegyni Havlovou ještě požádám o posečkání . S přednostním právem pan poslanec Miroslav Kalousek . Pane předsedo , přihlásil jste se , respektuji vaše přednostní právo , máte slovo . Prosím . Poslanec Miroslav Kalousek Omlouvám se , šeptandou jsem zdůrazňoval , že je to pořadí , ale nebudu zdržovat a využiji přednostního práva . Dámy a pánové , chci být velmi stručný , protože by to bylo na dlouhou , dlouhou přednášku , kdybych měl skutečně říct , co si myslím o fundamentu tohoto návrhu , ale dovolte prosím jenom velkou zkratkovitost . V Listině základních práv a svobod , budu - li to volně parafrázovat , je napsáno něco , že nikdo nesmí být diskriminován na základě své rasy , přesvědčení a náboženského vyznání . Pokud jakákoli církev ve svých dokumentech , stanovách a chování odporuje zásadám demokratického státu , tak příslušný správní orgán , což je Ministerstvo kultury , ji nezaregistruje . A to v tomto případě neplatí , protože ta církev je zaregistrována , protože nic neodporuje našim zásadám .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities