ps2013-033-09-001-067.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-27 ps2013-033-09-001-067 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Dalším argumentem pro nás z hlediska zavedení tohoto roku povinného předškolního vzdělávání je lepší adaptace dětí při přechodu na základní školu . Dále , jak už jsem zmínila , snížení počtu odkladů , dále zajištění kapacit a garance místa v mateřských školách do budoucna . Samozřejmě si dovolím také upozornit na argument obvyklosti takové úpravy ve světě . Ještě přísnější z hlediska povinného předškolního vzdělávání z hlediska řekla bych blízkosti našeho společenského a právního prostředí je Rakousko , Polsko nebo Maďarsko . Chtěla bych také upozornit , že například u západních zemí , které pracují s nárokem na předškolní vzdělávání , je toto pravda tak trošku napůl , protože v řadě případů v zemí od nás na západ nárok na předškolní vzdělávání sice existuje , ale současně povinná školní docházka začíná mnohem dříve , například od pěti nebo od čtyř let . Co pokládám za důležité z hlediska povinného předškolního vzdělávání , je tedy zejména to , že tímto způsobem budeme garantovat místa v mateřských školách také do budoucna tak , aby nedošlo k svévolnému snižování kapacit mateřských škol a aby také budoucí , další generace měly jistotu přístupu k předškolnímu vzdělávání . V neposlední řadě chci zmínit také to , že tímto podporujeme také potřebnost mateřských škol jako vzdělávací instituce , protože tato záležitost vzdělávání ještě před zahájením školní docházky je všeobecně odbornou veřejností i z hlediska následných výsledků dětí ve školní přípravě a následně v přípravě pracovní klíčovým instrumentem . Naposledy bych zmínila argument zmírnění sociálních nerovností , protože samozřejmě potkání se dětí z různých majetkových poměrů či sociálního prostředí už v úrovni předškolního vzdělávání má výrazně silný charakter z hlediska rovnosti šancí a jejich úspěchu v rámci základního vzdělávání . Také bych chtěla říct , že investice do předškolního vzdělávání mají jednu z nejvyšších ekonomických návratností a činí až 14 % . Také toto v době , kdy jsme voláni ke zvýšení konkurenceschopnosti našich zaměstnanců a samozřejmě i studentů ukončujících vzdělání ať střední , nebo vysokoškolské , má svůj význam . Další z předmětů , které upravuje novela školského zákona je jednotná přijímací zkouška na střední školy a gymnázia . Tedy střední školy ukončené maturitní zkouškou . Vládní návrh upravuje jednotnou přijímací zkoušku z matematiky , z českého jazyka a literatury , a tedy umožňuje porovnat předpoklady pro vzdělávání v rámci středního školství stran žáků ukončujících devítiletou základní školní docházku . Současně poskytujeme tímto způsobem ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů a také poskytujeme srovnatelné a jednotné kritérium při přijímací řízení . Současně si od toho slibujeme jako vláda snížit administrativní náročnost stávajících přijímacích řízení na středních školách . Chtěla bych říct , že vycházíme z pilotního ověřování , které probíhalo v tomto školním roce a bude pokračovat ve školním roce následujícím . Do tohoto pilotního ověřování se zapojilo 650 škol zhruba z cca z 1 200 v ČR , to znamená je to velmi významný reprezentativní vzorek . Střední školy a gymnázia výsledky pilotního ověřování ocenily a podpořily tuto změnu školského zákona . Zkouška bude centrálně zadávána Cermatem , od čehož si slibujeme jednak rychlost v rámci vyhodnocení přijímacích zkoušek , a u těch ředitelů škol , kteří se rozhodnou testovat žáky nebo ověřovat jejich znalosti pouze tímto způsobem , protože je to jejich možnost se takto rozhodnout , si samozřejmě od toho ještě slibujeme významnější snížení administrativní náročnosti , než je tomu doposud . Ředitelé škol , kteří budou chtít osvědčit další schopnosti či znalosti žáků , budou mít možnost tak učinit , nicméně váha v rámci přijímacích řízení jednotného testování nesmí být nižší než 50 % . Chtěla bych zmínit , že do tohoto způsobu právní úpravy nespadají školy s talentovou zkouškou , to znamená konzervatoře , umělecké školy nebo sportovní gymnázia . Otevřeně už v rámci prvního čtení chci avizovat , že nepanuje v tomto duchu úplná shoda stran odborné veřejnosti , a předpokládám , že v rámci v projednávání v Poslanecké sněmovně je možné , že i vůči těmto talentovým zkouškám bude model jednotné přijímací zkoušky přijat v návaznosti na rozpravy a shodu poslanců a poslankyň napříč politickým spektrem . Co se týká společné části maturitní zkoušky , posunuli jsme proti původním úvahám start povinné části společné zkoušky maturitní v případě matematiky na školní rok 2020 / 2021 . Učinili jsme tak v návaznosti na zavedení jednotných přijímacích zkoušek , které poprvé porovnají předpoklady pro studium žáků ze základních škol , a přijde nám předvídatelné a fér , že tyto změny maturitní zkoušky by následovaly o čtyři roky později od jednotných přijímacích zkoušek . Co se týká změn , které jsme učinili mimo zákon , tak jenom chci upozornit , že došlo k úpravě minimálních hodin matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu . Na druhou stranu jsme rozpravami s odborníky zjistili , že budeme mít ambici ještě měnit obsah rámcového vzdělávacího programu v případě předmětu matematiky , a chtěli bychom k tomu přistoupit v návaznosti na stávající zkušenosti pramenící z výuky matematiky a učinit , řekněme , matematiku víc lákavou pro naše žáky . Národní rada pro vzdělávání je radou , kterou žádali zejména sociální partneři v rámci tripartity . V úpravě , která vám byla předložena , je to rezortní poradní odborný orgán Ministerstva školství . Pokládala bych takovýto orgán za přínos z hlediska stability určitých vzdělávacích cílů a i vzhledem k tomu , že bohužel v ČR se ministři školství mění až příliš často . Na druhé straně bych chtěla říct , že pokud sociální partneři žádali nad rezortní orgán , tak tyto funkce z hlediska vzdělávání plní nová Rada pro konkurenceschopnost a její výbor pro vzdělávání . Takže v tomto ohledu máme za to , že tyto požadavky jsou uspokojeny tímto způsobem . Závěrem bych se chtěla vyjádřit ještě k ekonomickým dopadům těchto změn . V případě jednotné přijímací zkoušky odhadujeme náklady Cermatu na tuto jednotnou přijímací zkoušku na 21 milionů korun . Současně předpokládáme , že ještě v souvislosti s pilotním ověřováním letos budeme zpřesňovat dopady do organizace jednotlivých škol a v případě vzniku nákladů budeme počítat s tím , aby náklady byly stanoveny jako u maturitní zkoušky a opravných termínů speciálním dotačním rozvojovým programem Ministerstva školství . V případě organizace předškolního vzdělávání , to znamená souvislostí , které nás mohou napadnout zejména při úvahách o kapacitě mateřských škol , bych vás ráda informovala o tom , že v letošním a v příštím roce , které nám zbývají do startu povinného předškolního vzdělávání a také rozšíření nároků na přístup dětí do předškolního vzdělávání , vláda prostřednictvím investičních programů Ministerstva financí a Ministerstva školství investuje do infrastruktury mateřských škol cca jednu miliardu . Současně máme připraveny finanční prostředky v řádech miliard z operačního programu IROP , jehož start po posledních informacích stran ministryně pro místní rozvoj předpokládáme v únoru , v březnu roku 2016 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities