|

ps2013-033-04-005-008.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-10-09 ps2013-033-04-005-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření /sněmovní tisk 494/ - druhé čtení

Date2015-10-09
Meetingps2013/033
Agenda Itemps2013/033/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/s033175.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Takže jestliže máme chtít, aby nám neubývali klienti, jestliže máme mít zájem na tom, aby dealeři také tento produkt nabízeli, vedle těch ostatních, stavební spoření a životní pojištění atd., tak samozřejmě asi by bylo vhodné, a pojišťovny tomu také tak rozumějí, aby se uvolnila ta částka na tu částku, kterou jsem tady definoval. To znamená částka, která se rovná číslu 1 760 . Naopak je tady ještě další pozměňovací návrh. Pro osoby oprávněné nabízet a zprostředkovávat penzijní připojištění a doplňkové penzijní připojištění se navrhuje administrativní úleva ve formě prodloužení platnosti registrace ČNB. Dnes je to dvanáct měsíců a vlastně každých dvanáct měsíců se registrace musí obnovovat, což zase není u žádného jiného doplňkového spoření. Tak tady se navrhuje na 24 měsíců. Myslíme si, že by to mělo být částečné srovnání s ostatními produkty. Pak je tam šestý pozměňovací návrh, který upravuje zákonné limity pro úplatu z transformovaného fondu. Tady je jediná věc, která se trošičku dotkne klienta. Pro naprostou objektivitu, klienta by to stálo, ta úprava, zhruba asi 80 za rok. Ale zase to rozvolní jakoby ruce fondům v jejich možnosti hospodařit s penězi a posílit jakousi obezřetnost a výnosnější investice pro klienty v transformovaných fondech. Takže jestliže na jedné straně říkáme ano, dotýká se to částkou osmdesáti korun, tak pokud by se skutečně potvrdila výnosnost, tak by se jim to vrátilo zpátky tímto. A pak je tady jedna věc, která tady byla zmíněna, myslím, kolegou Bendou, že se navrhuje oprávnění zákonného zástupce k uzavření nebo ke změně smlouvy za nezletilého účastníka bez souhlasu soudu. Což logiku, protože samozřejmě to je vazba i na občanský zákon a tam si myslím, že by s tím snad neměl mít vůbec nikdo problém. Udělal jsem víceméně několik jednání s různými kluby zde přítomnými, s předsedy klubů, jednal jsem s Ministerstvem financí. S tím jsem jednal dokonce třikrát. Musím říci, že první jednání nebylo úplně nejšťastnější. Po jednání s panem ministrem Babišem došlo ještě k dalšímu jednání, kde se to posunulo. Doufám, že i tam nakonec dojdeme ke shodě, že naplníme to, co je ve vládním prohlášení, že by se měl třetí pilíř zatraktivnit. Nic jiného tam není. Takže znovu říkám, není to ambice, aby se prostě zlepšil výrazným způsobem důchodový systém, to chci předejít. Ale určitými kroky se skutečně podle mého názoru zatraktivnit třetí pilíř, aby byl více atraktivní pro naše klienty a pro mladé lidi. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováTaké děkuji. Jenom pro stenozáznam, pan poslanec Votava vystoupí v podrobné rozpravě. Táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se pana navrhovatele, zda zájem o závěrečné slovo. Není tomu tak. Pan zpravodaj také ne. Tudíž zahajuji podrobnou rozpravu a prosím k mikrofonu pana poslance Votavu, připraví se pan poslanec Uhlík. Prosím, máte slovo. Poslanec Václav VotavaDěkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, bych se chtěl především přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který jsem podal a je v systému pod číslem 2898. Pan kolega Zavadil, který byl jedním z autorů toho pozměňovacího návrhu společně s některými experty a i s příslušnou komisí to bylo projednáno, tak tady odůvodnil v podstatě soubor pozměňovacích návrhů. Detailně to asi nebudu znovu odůvodňovat, možná připomenu jenom, že se samozřejmě jedná o zatraktivnění třetího pilíře, nikoliv tedy, jak možná vyplynulo z předchozího vystoupení pana kolegy Bendy, jsem nikdy neřekl, že ten třetí pilíř nás spasí, že prostě spasí ten důchodový systém, že nahrazuje průběžný pilíř - to v žádném případě ne. Řekl jsem, že je třeba reformovat průběžný pilíř, to ano, že to je úkol, který stojí nejenom před touto vládní reprezentací, ale možná i před další vládní reprezentací, která přijde poté, že je třeba s průběžným pilířem něco udělat, tak aby byl nadále životaschopný a byl to hlavní prvek v našem důchodovém systému. Takže jedná se pouze o takový krok, kterým je zatraktivnění třetího pilíře. Jsou tam samozřejmě nějaké daňové úlevy. I to by mělo zatraktivnit ten pilíř. Je tam, jak říkal pan kolega Zavadil, návrat k fixnímu věku šedesáti let, což si myslím, že je také velice důležité. Pan kolega se zmínil i o možnosti, aby mohli do systému vstupovat nezletilí a jejich zákonní zástupci nemuseli žádat při založení smlouvy nebo změně smlouvy soud, aby k tomu přivolil. Je tam i možnost zvýšit dnes regulovanou výši provize pro zprostředkovatele tohoto penzijního připojištění. Tady bych se možná mírně zastavil, protože toto je jediný produkt, který je nějakým způsobem regulován ve smyslu regulace provize. My chceme samozřejmě, aby byla ta provize regulována i například u životního pojištění, protože tam je opravdu velice vysoká. Nechci říkat nehorázně vysoká, ale opravdu vysoká. Je třeba ji také nějakým způsobem regulovat. Takže to bude, budeme projednávat zákon o pojišťovnictví, tak to bude i jedním z návrhů, aby nedošlo přímo k zastropování, ale k rozložení provize do více let, aby se nepřetáčely smlouvy. Takže tady z úrovně 880 korun to zvyšujeme na dvojnásobek - 1 760 korun. Rychle jsem to nespočítal, dvojnásobek. Vidíte, že provize v podstatě není tak horentní, ale měla by napomoci k tomu, aby zprostředkovatelé prostě tento produkt nabízeli a aby měli větší snahu nabízet, protože z toho také budou mít větší, o něco větší provizi. Tolik asi k pozměňovacím návrhům. Jak říkám, pan kolega Zavadil, který je tím tahounem, který vlastně inicioval jednání ohledně pozměňovacích návrhů, tak to tady již dávno zmínil. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji a prosím k mikrofonu dalšího přihlášeného a tím je pan poslanec Uhlík. Prosím, máte slovo. Poslanec Josef UhlíkDěkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Přihlašuji se k sněmovnímu dokumentu 2941. Činím tak za kolegu Klašku, který je řádně omluven a který tímto pozměňovacím návrhem reaguje na pozměňovací návrh, nebo parametricky mění nebo navrhuje jiná čísla, jiné parametry k pozměňovacímu návrhu, který tady byl načten přede mnou. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Stanjura. Prosím, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. bych se chtěl vrátit ještě k rozpravě v předchozím bodě, kdy tady kolegyně opakovala mýtus, jak byl kdysi důchodový účet, jak to někdo sloučil. Myslím, že si musíme říci fakta. V minulém režimu byl průběžný systém a vždy příjmy, které se platily na důchod, byly součástí státního rozpočtu. V roce 1993 se pouze změnil způsob, zavedlo se důchodové pojištění. Do doby to bylo v dani ze mzdy. To je jediný způsob navíc. Dramaticky se ptala, kam se poděly peníze. Zákon říká jednoznačně, co se může. Zákon platí v zásadě od devadesátých let, co se s vybranými penězi může, na jaké účely se mohou použít. Pouze se mohou použít na důchody, na nic jiného.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities