ps2013-031-05-003-105.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-29 ps2013-031-05-003-105 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) Z vládního stanoviska bych chtěl vyzdvihnout , nebo uvést , že vláda považuje navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí za neopodstatněný a nekoncepční zásah do českého daňového systému . Tato daň má v našem daňovém systému dlouholetou tradici a v různých podobách je obvyklá ve většině zemí Evropské unie . Výnos daně z nabytí nemovitých věcí je stabilním příjmem veřejných rozpočtů , přičemž tato daň je transparentní , snadno prokazatelná , její správa a kontrola poměrně snadná a lze u ní předpokládat malý rozsah daňových úniků . Výnos z daně z nabytí nemovitých věcí činil v roce 2014 , jak bylo řečeno , 9 mld . , přesněji 9 , 3 mld . korun , a její případné zrušení by vyvolalo propad státního rozpočtu . Vláda říká významný propad státního rozpočtu . Vláda dále namítá , že navržené zrušení daně z nabytí nemovitých věcí není dostatečně odůvodněno a případné potenciální přínosy tohoto postupu nejsou v důvodové zprávě nijak vyčísleny . Odůvodněn není rovněž názor předkladatelů , že zrušením daně dojde k růstu investic do nemovitostí a k navýšení příjmů státu z ostatních daní . Vláda se naopak domnívá , že zrušení této daně by umožňovalo spekulativní převody nemovitého majetku , což by mohlo vést k daňovým únikům u daně z příjmů , neboť lze předpokládat , že by poplatníci upřednostňovali převádění nemovitého majetku touto formou a vyhýbali se placení daně z bezúplatného příjmu . Další argument . Vláda upozorňuje , že realizací navržené změny by mohla být vyvolána nerovnost daňového zatížení ve vztahu k zahraničí . V praxi by to znamenalo , že pokud by došlo v České republice ke zrušení daně z nabytí nemovité věci , pak při úplatném nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem na našem území by cizinci daň do našeho rozpočtu neplatili , kdežto naši občané by při úplatném nabytí nemovité věci , která se nachází mimo území našeho státu , daň zpravidla platili . A poslední argument , který bych chtěl zmínit . Vláda upozorňuje , že případné zrušení daně z nabytí nemovitých věcí by bylo v rozporu s doporučením Evropské komise , která opětovně upozorňuje na nízké zdanění majetku v České republice . Evropská komice a OECD tento typ daní podporují , zejména proto , že jsou méně ovlivňovány ekonomickým rozhodováním subjektů a jejich výnos je stabilní . Ze všech výše uvedených důvodů nedoporučuji uvedený sněmovní tisk propustit do dalšího projednávání . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Jan Bartošek Já vám děkuji , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , a na začátek přečtu omluvy , které ke mně dorazily . Dnes od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Vlasta Bohdalová , dnes od 17.45 se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín , a ze dne 29 . 9 . až 2 . 10 . z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Pavel Holík . Eviduji řádně přihlášeného pana poslance Votavu . S přednostním právem pan předseda Stanjura . Máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Když se podívám do vládních lavic , tak tu zůstal jenom ministr kultury . Nikdo není přítomen . Tak jestli by pan ministr mohl reprezentovat vládu , když je tady jediný . Mě by zajímalo z toho stanoviska - a jenom připomínám , že když šlo o 9 mld . u návrhu kolegů zleva , ideologicky blízkým sociální demokracii , tak se neřešily dopady . Tady se řeší velmi podrobně , a je to správně , že se řeší podrobně dopady . Já jsem kritizoval , že to tam nebylo , ne že tady to je . Nicméně já bych chtěl vysvětlit , co vláda myslela tím spekulativním darováním majetku . Znamená , že v okamžiku , kdy člověk prodává majetek a zjistí , že nebude daň z prodeje nemovitosti , tak ho daruje tomu kupci ? Já tomu vůbec nerozumím . Je to pod bodem 3 toho stanoviska vlády a já bych to potřeboval vysvětlit . Já nevím , jak spekulativně bude někdo dobrovolně darovat svůj nemovitý majetek . Darovat , podotýkám , ne prodat . A já jenom zopakuji několik čísel a ta čísla jsou ze sněmovního tisku 423 a jsou to čísla Ministerstva financí . Tak za rok 2014 jsme měli 140 tisíc daňových přiznání , nebo poplatníků této daně , a zhruba jenom 8 tisíc právnických osob . To znamená , naprostou většinou plátců této daně jsou fyzické osoby , které prodávají či nakupují . Na druhé straně je nemovitost . Platí to , že to nakonec zaplatí kupující . Je to zohledněno v té kupní ceně . Není důležité , kdo to formálně tomu státu odvede , jestli prodávající , nebo kupující . Obě strany o tom vědí , automaticky si do kupní ceny prodávající ta 4 % připočte . To , že to může zaplatit jedna , či druhá strana , že si vzájemně někdy ručí , to je jiná věc , ale promítá se . Takže pokud bychom to zrušili , určitě dojde ke zlevnění a ti prodávající tohle to nebudou kalkulovat do ceny , kterou chtějí , když nabízejí svoji nemovitost . Těch 780 úředníků , kteří dneska administrují - a je pravda , že to je pro stát administrativně jednoduché , to já s tím souhlasím . Tím , že to posílá katastr , tak jako je to dohledatelné , tomu já všemu rozumím . A teď bez ironie , opravdu bez ironie . Těchto takřka 800 úředníků by mohlo honit ty velké podvodníky , ty velké ryby , mohlo by řešit ty karusely . A říkám , nemyslím to jako vtípek , myslím to opravdu vážně . Samozřejmě že by měli těžší práci . Protože administrovat na finančním úřadě daň z nabytí nemovitosti je opravdu čistě mechanická , jednoduchá činnost . Je pravda , že to není úplně jednoduché , výpočet té daně tím , jak je to zákonné opatření nastaveno . Není to tak jednoduché , leckdy k tomu potřebujete znalecký posudek , a tím se dále zvyšují , zejména pokud tam v tom domě je nebytová jednotka . To je složité , v tom okamžiku to je prostě pro ten finanční úřad , a v kolika domech je nebytová jednotka . Takže tam to skutečně není úplně jednoduché a není to triviální . A zase všichni prodávající si na to někoho najímají , kdo jim to za peníze připraví jako poradenskou činnost a podobně . Ale 800 lidí je poměrně hodně na 140 tisíc . Když se podíváte na odpověď na tu mou interpelaci , tak zjistíte , že celkově na finanční správě pracuje přibližně 15 tisíc lidí , ale z toho se tomu výběru a správě daně věnuje pouhých 9 tisíc . A 800 je opravdu významný počet a ti lidé by se mohli věnovat výběru jiných , podstatnějších daní , kdy stát inkasuje stamiliardy ročně , a ne 9 mld . Když se podíváte na návrh státního rozpočtu - který sice ještě nemáme , tu poslední verzi , k dispozici , ale máme ještě jeden den času , takže to nekritizuji . Zítra je poslední den , kdy to musíme mít na sněmovním webu . Tak zaprvé vláda počítá se zvýšením příjmu o 60 mld . , a to vychází při návrhu státního rozpočtu z poměrně pesimistického odhadu růstu , to je 2 , 5 % HDP . Dnes se i nezávislé instituce většinou shodují , že to bude 3 , 5 % a více , což vytváří dalších odhadem 15 mld . Budou rekordní daňové příjmy díky ekonomickému cyklu . Takže není pravda , že ten návrh by nějakým zásadním způsobem ovlivnil hospodaření státu . Ano , nutil by vládu k větším úsporám . To je pravda . Respektive k úsporám , protože žádné úspory se nekonají . Občas jsme viděli takové , a byl na to expert bývalý první náměstek ministra financí Wagenknecht , který uměl najít nejlevnější kancelářský papír , minimálně ve střední Evropě . Nicméně když se podíváte na provozní výdaje ministerstev , tak pro rok 2015 plus 10 , 5 mld . To jsou ty takzvané úspory . Žádné úspory se nekonají . Když se podíváte do návrhu státního rozpočtu , aspoň ten , který byl poslední v eKLEPu , tak příští rok se navrhuje zvýšení počtu státních zaměstnanců takřka o 13 tisíc . O 13 tisíc . Současně se k tomu navrhuje zvýšení mezd úředníkům . A my říkáme ano , těm , kteří si to zaslouží . Ale opět se to , tak jak je to typické levicové řešení , všem stejně , ne těm , kteří si to zaslouží , ale všem stejně se navrhuje . Mimochodem to také míří na obecní a krajské rozpočty , pokud to nařízení vlády projde , a to je také důvod , proč budeme navrhovat pro obce navýšení podílu na sdílených daních , protože to jsou dodatečné náklady , které žádným způsobem kterákoliv samospráva není schopna ovlivnit . Vláda rozhodne o zvýšení tarifů , to se samozřejmě týká i těch zaměstnanců na obecních a krajských úřadech , a tím pádem vznikají vlastně nepředpokládané výdaje pro ty samosprávy , ať ta města řídí kdokoliv . Takže když se na to podíváme bez předsudků , tak ta daň není výkonná : 9 mld . ročně , nebo 10 , jestli započtete , nebo nezapočtete náklady , 9 až 10 mld . , ať se nechytáme za slovo . V roce 2014 - máme poslední číslo - stát vybral více než 800 mld . daňových příjmů , takže se bavíme o necelém 1 % . A letos to bude víc a příští rok to bude ještě víc díky hospodářskému růstu . Takže 1 % není nic katastrofického .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities