ps2013-031-02-005-157.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-16 ps2013-031-02-005-157 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Konstatuji , že podle § 94 a odst . 4 ve druhém čtení může být v podrobné rozpravě podán návrh , aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval , tak jak nám odůvodnil pan zpravodaj . Otevírám rozpravu a eviduji v ní přihlášku pana poslance Beznosky . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Adolf Beznoska Děkuji za slovo , pane předsedající , dámy a pánové , hezké dopoledne . Vezmu to nejprve také pro třetí čtení . Legislativně technická úprava , jedna drobnost formální , ve svém pozměňovacím návrhu k tisku 406 , který v tisku 46 / 3 máte před sebou pod písmenem b ) , tak za slova " o spotřebitelských úvěrech " je potřeba doplnit čárku , aby to bylo v pořádku . A potom bych rád reagoval na slova paní ministryně Marksové a stanovisko MPSV , které jste dostali v písemné podobě k mému pozměňovacímu návrhu . Já jsem si nechal udělat právní rozbor stanoviska MPSV a rád bych vás s ním ještě předtím , než o těch pozměňovacích návrzích budeme hlasovat , seznámil , případně bych požádal paní ministryni , aby na můj rozbor zpětně reagovala . Otázka souhlasu se zpracováním osobních údajů klienta . Skutečnost , zda poskytovatel úvěru pro spotřebitele zpracovává osobní údaje klienta na základě jeho souhlasu , nebo bez takového souhlasu na základě např . smlouvy , je pro posouzení systémovosti navržené novelizace nepodstatná a ve skutečnosti ani není kritériem její systémovosti . Je přitom lhostejné , pohybujeme - li se v kontextu stávajícího zákona číslo 145 / 2010 Sb . , o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , nebo připraveného zákona o úvěru pro spotřebitele . To , že Česká správa sociálního zabezpečení jako veřejnoprávní správce údajů nikdy nezpracovává osobní údaje na základě souhlasu subjektů údajů , je věc plynoucí ze zákona pro posouzení vhodnosti či systémovosti navržené novelizace a to zůstává bez významu . Prolomení v otázce mlčenlivosti České správy sociálního zabezpečení . Ustavení § 14 odst . 2 zákona číslo 582 o organizaci a provádění sociálního zabezpečení ve znění pozdějších předpisů výslovně předpokládá , že orgány sociálního zabezpečení poskytují údaje týkající se jednotlivých občanů nebo zaměstnavatelů , které při se při své činnosti dozvědí , jiným subjektům , jen stanovují - li tak zvláštní zákon nebo tento zákon . Zároveň není nikterak předem určeno , o jaký typ jiných subjektů se v tomto kontextu má jednat . Například je potřeba vycházet z toho , že pokud by zákon stanovil , že na základě navržené novelizace povinnost České správy sociálního zabezpečení poskytovat uvedené údaje např . poskytovateli úvěrů pro spotřebitele , pak se sice bude z pohledu stávající dikce § 14 odst . 3 jednat o novinku , popř . průlom , avšak zcela v mezích zákona , a o novinku zákonem předvídanou . Vycházeje dále ze statutu České správy sociálního zabezpečení , nelze uvést důvod , který by bránil poskytování údajů z registru osob . Zmínka o možné veřejné podpoře je dle názoru právníků zavádějící , neboť iniciativa směřující k poskytování stanoveného okruhu údajů z databází České správy sociálního zabezpečení poskytovatelům úvěru pro spotřebitele nevychází z podnikatelské úvahy těchto poskytovatelů . Tato iniciativa je vedena snahou a potřebou poskytovatelů úvěru pro spotřebitele důsledně a řádně plnit zákonné povinnosti na úseku ověřování úvěruschopnosti žadatelů o úvěr pro spotřebitele . Co se týče k otázce informací dostupných v databázích České správy sociálního zabezpečení . Zákonnou povinností věřitele je posoudit s odbornou péčí úvěruschopnost spotřebitele . Toto nemůže věřitel učinit , aniž by měl k dispozici doklady a ověřené informaci o zdroji příjmu klienta , o stabilitě takového příjmu a jeho výši . Česká správa sociálního zabezpečení v současné době skutečně nedisponuje informací o aktuální výši odvodů na pojistném za konkrétního zaměstnance , nicméně disponuje aktuálními informacemi , které umožní věřiteli ověřit klientem sdělované informace o jeho zaměstnání , počátku zaměstnání a druhu pracovního poměru . Uvedení nepravdivých nebo zkreslených údajů o zaměstnání je nejčastější a stále více frekventovaný způsob páchání trestného činu či úvěrového podvodu , u kterého je věřitel v současnosti ve značně snížené pozici , neboť je zcela závislý na ochotě a kapacitě zaměstnavatelů poskytovat nezbytnou součinnost . Mnoho zaměstnavatelů odmítá takovou součinnost poskytovat s odkazem na zákon o ochraně osobních údajů či vysokou náročnost a četnost těchto požadavků . Stejně tak se v celé řadě případů nedaří zaměstnavatele vůbec kontaktovat . Dále je nutno uvést , že Česká správa sociálního zabezpečení disponuje údaji o příjmech konkrétních zaměstnanců od zaměstnavatelů , kteří mají povinnost tyto údaje jednou za rok České správě sociálního zabezpečení poskytovat . Tyto historické údaje o výši příjmu v kombinaci s aktuálními údaji o zaměstnání jsou dostatečné k tomu , aby se věřiteli podařilo odhalit výrazné nesrovnalosti v posuzovaných údajích . Na základě zde uvedených údajů se tedy domnívám , že ani v tomto bodě nemá Ministerstvo práce a sociálních věcí pravdu . K námitce duplicity se stávající právní úpravou . Tato námitka je opravdu pouze technického rázu . Skutečnost , že vyžádání údajů o žadateli úvěru pro spotřebitele podmiňuje novelizace souhlasem subjektu údajů , je pouze zdůrazněním principu ochrany práv občana v oblasti ochrany osobních údajů . Žadatel o úvěr navíc nesměřuje svůj souhlas vůči orgánům sociálního zabezpečení , nýbrž vůči poskytovateli úvěru . Bez tohoto souhlasu se tedy poskytovatel úvěru ani nebude oprávněn na orgán sociálního zabezpečení s žádostí o poskytnutí údajů obrátit . Další námitka k tzv . úvěrové databázi . Navrhovatel při zpracování novelizace vycházel z toho , že by Česká správa sociálního zabezpečení disponovala úvěrovou nebo jinou databází , a ani to v žádném místě návrhu či jeho odůvodní netvrdí . Cílem tedy bylo , pouze postavit po právní stránce najisto oprávnění poskytovatelů úvěru pro spotřebitele žádat o údaje z databáze České správy sociálního zabezpečení sloužící k ověření informací nutných pro posouzení úvěruschopnosti žadatele o úvěr a tomu odpovídající právní povinnost České správy sociálního zabezpečení takové informace poskytnout . K otázce předávání údajů do zahraničí , které tady také zazněly . Zde je třeba zdůraznit , že ověřením údajů v databázi České správy sociálního zabezpečení nedochází k tomu , že by věřitel získával od České správy sociálního zabezpečení nové osobní údaje . Tato skutečnost je při vyhodnocení rizik nové služby České správy sociálního zabezpečení důležitá a de facto opisuje model bezproblémově aplikovaný již roku 2007 na Slovensku . Spotřebitel poskytne věřiteli údaje a věřitel je na základě souhlasu spotřebitele ověří v databázi České správy sociálního zabezpečení . Ověřování probíhá tak , že údaj k ověření poskytuje věřitel a Česká správa sociálního zabezpečení pouze potvrzuje pravdivost konkrétního údaje odpovědí - ano , ne , případně nevím . Na věřiteli pak je , jak výsledek daného ověření vyhodnotí dále . Finanční dopady , o kterých byla také řeč ve zprávě , jsou téměř zanedbatelné . Dá se říci , že při zachování stávajících technologií je to řádově možná několik málo desítek milionů korun . Toť vše , děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Beznoskovi . Nyní ještě v rozpravě pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura . Upozorňuji , že polední přestávku vyhlásíme až po skončení tohoto bodu a skončení bodu 193 , volby , tak jak jsme si odsouhlasili v úterý . Prosím , máte slovo , pane předsedo . Poslanec Zbyněk Stanjura Pane místopředsedo , myslím si , že se nedá ohýbat jednací řád . Než se dostanu k tomu , co chci říct k tomuto návrhu , tak se chci zeptat : My jsme si schválili , že 12.45 začnou volby . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ne . Poslanec Zbyněk Stanjura Ano , je to tak , napevno . Mám to v papírovém podkladu , dostali to všichni poslanci včera na stůl . Můžete se podívat , jak to je . Je 12.49 a vy se tváříte , že na 12.45 nic zařazeno nebylo . Tak já se ptám , jak je to možné . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Vycházím z toho , že jednací řád předpokládá jednání o třetích čteních ve středu a v pátek do 14 hodin . V tomto ohledu jsem nepřerušil ve 12.45 pana předsedu Beznosku a vám jsem nemohl nedat slovo , vzhledem k tomu , že máte přednostní právo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities