ps2013-031-06-001-158.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-30 ps2013-031-06-001-158 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) A já se teď vrátím - pod číslem A 1 bodu 2 se zaměříme znovu na první stupeň základních škol . Tam je v pozměňovacím návrhu , a my jsme byli přesvědčeni jako předkladatelé toho pozměňovacího návrhu , respektive já , že je to tam implicitně jasně obsaženo . Mluví se tam o tom , že za kvalifikovaného je považován absolvent akreditovaného magisterského studijního programu v oblasti umění studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření a že bude na tom prvním stupni působit pouze v předmětech , kde jeho kvalifikace odpovídá charakteru vyučovaného předmětu . Tím jsem byla přesvědčena , že implicitně je tam obsaženo , že to bude umělecká výchova . Protože ale vznikly diskuse při jednání výboru , rozhodli jsme se vám navrhnout , a budu to potom také navrhovat při hlasování , v programu hlasování . Výbor schválil tuto hlasovací proceduru , že bychom před hlasováním o pozměňovacích návrzích a potom o novele zákona jako celku ještě hlasovali o legislativně technické úpravě , která explicitně znovu do toho bodu A 1 bod 2 dává adjektivum , přídavné jméno , " umělecký " , čili že ti absolventi mohou působit tam , kde to odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu . Je to legislativně technická úprava a já budu prosit , abychom při hlasovací proceduře o tomto hlasovali jako prvním . Dále už jenom bych velmi přála pedagogickým pracovníkům , aby jejich stabilita se zase posunula o kousíček dál a aby v rámci společného vzdělávání , takzvané inkluze , ale myslím , že je vhodnější mluvit o společném vzdělávání , abychom začali tímto realizovat novelu školského zákona , kterou jsme před časem schválili . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji paní zpravodajce a prosím k mikrofonu pana poslance Hegera , který je dalším řádně přihlášeným . Prosím , máte slovo . Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo . Paní předsedající , vážení členové vlády , vážené paní poslankyně , vážení poslanci , já bych se rád vyjádřil také k tomu pozměňovacímu návrhu , který je zde prezentován pod Ninou Milerovou (Novákovou) , a vyjadřovala se k němu paní poslankyně Berdychová . Ten zákon má dopad do škol pro děti neslyšící a já jsem chtěl říct jednu věc okolo těch neslyšících . Je to porucha , která je velmi těžká a sociálně s mimořádně těžkým dopadem . Já si vzpomínám na doby svého studentského mládí , kdy jsme byli vystaveni lidem nevidomým a lidem neslyšícím a ujišťováni našimi učiteli , že ta porucha neslyšících je sociálně daleko , daleko obtížnější než porucha nevidomých , kteří navíc mají ve společnosti jakousi přirozenou ochranu a velmi ohleduplné zacházení ze strany společnosti , což u těch neslyšících není často tak zvýrazňováno . U těch neslyšících je jedna fascinující věc , kterou jsem se dozvěděl později , a byl jsem z ní velmi překvapený . Já jsem se vždycky na základě čtení o neslyšících , náhodného čtení v mládí , domníval , že neslyšící jsou schopni komunikovat přirozeně písemně , čímž ten hendikep trošku kompenzují . Ale ona to není pravda , a neví se to tak moc , přestože to jejich život velmi výrazně komplikuje . Souvisí to s plasticitou mozku a ranou výchovou , kdy je ten stav trošku podobný jako u postižení , které je známo jako tupozrakost , kdy když dítě šilhá a každým okem kouká jinak , tak se naučí dívat jedním okem a to druhé oko zůstane bez možnosti ostrého vidění prostě proto , že ve věku , kdy se vidění stává v mozkové kůře analyzovatelné a to dítě se na to přizpůsobuje , tak ta mozková kůra se pro oko ty velmi složité procesy nenaučí . Podobné je to s vnímáním obrazců v mozkové kůře , které vytvářejí zvukové vjemy . Jestliže zvukové vjemy nejsou přítomné , tak celá řada obrazů , které naskakují v mozku při vnímání jednotlivých slov , a to jak vnímání sluchovém , tak vnímání vizuálním , se prostě nevytváří . Ti mladí lidé se naučí písmo tedy po jednotlivých písmenkách , a protože nejsou schopni ve své mozkové kůře ta písmena při vyslovení analyzovat díky své zvukové podpoře , tak nejsou schopni se jednoduše ani naučit písmo a spojovat jednotlivá písmena do symbolů , které jsou pro ně snadno vnímatelné , a oni se potom učí číst , jako bychom se my učili ne číst z jednotlivých písmen a slabik , ale jako kdybychom se to učili z čínských znakových symbolů , čili mnohem , mnohem obtížněji . Já tohle to říkám trošku bokem od celé té problematiky , která je tady řešena kvůli pedagogickému vzdělání uznatelnému jiným pracovníkům , ale říkám to jako zajímavost , která by snad mohla podpořit vaše vnímání problému neslyšících , a soustředit se na ně v celé řadě jiných oblastí , nejenom v této oblasti jakési speciální pedagogiky , kterou v tomto momentě projednáváme . Prosím vás tedy o příznivé posouzení toho jmenovaného pozměňovacího návrhu . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová I já děkuji . S přednostním právem paní ministryně Valachová . Zeptám se : Chcete to jako závěrečné slovo ? (Ministryně: Ano, přesně tak, paní místopředsedkyně.) Takže výborně , tak ještě chviličku vydržte , ještě se hlásí s přednostním právem pan poslanec Stanjura . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Je škoda , že i služebně nejmladší ministryně chce použít takovou starou politickou fintu , že využije závěrečného slova k svému vystoupení , a poslanci bez přednostního práva tím pádem nemají šanci . Tak teď už to víte , doufám , že se přihlásíte do řádné rozpravy . Já jsem chtěl paní ministryni připomenout její slib , který zazněl na konci druhého čtení k tomuto návrhu zákona . . . Já se omlouvám , mluvím k vám , tak jsem chvilku počkal , nevadí . Já jsem vám chtěl připomenout váš slib , který jste učinila na konci druhého čtení , že v třetím čtení nás seznámíte s daty , odhady a podobně . Očekávám , že to uděláte v obecné rozpravě , abychom případně mohli položit nějakou doplňující otázku , případně reagovat na ta data . Já vás sice vyvolat nemohu , ale bylo by mnohem lepší , kdybyste vystoupila v obecné rozpravě , abychom na to případně mohli reagovat . Možná nebude potřeba , že ta informace bude vyčerpávající . Možná ano . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji . Tudíž paní ministryně se hlásí do obecné rozpravy s přednostním právem . Prosím , máte slovo . Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová Děkuji vám . Vážené poslankyně , vážení poslanci , děkuji za možnost vystoupit v rámci obecné rozpravy . Předem se tedy jako služebně nejmladší ministryně musím ohradit , že skutečně jsem neměla v úmyslu žádný procedurální trik , a jenom procedurální zkušenosti pana předsedy Stanjury samozřejmě mohou ospravedlnit to jeho podezření , že jsem se s těmito triky už stihla za tu dobu , co jsem ve funkci , seznámit . Takže se omlouvám za případný zmatek v proceduře .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities