|

ps2013-031-04-003-154.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-09-18 ps2013-031-04-003-154 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

154. Návrh poslanců Jana Farského, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání zákona o Registru smluv a o změně zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 42/ - třetí čtení

Date2015-09-18
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/154
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031179.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Je zde jedna faktická poznámka, protože kolega Jandák svoji žádost stáhl, tak je faktická poznámka pana předsedy Stanjury. Prosím. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. Nejprve nevím, který je to oblíbený deník pana zpravodaje, ale je hezké, když se někdo domnívá, že klub s šestnácti poslanci je schopen, aniž by dělal jakoukoliv obstrukci u tohoto bodu, něco blokovat skoro dva roky. A děkuji v tu víru. Škoda, že to není úplně pravda. Využívali bychom to mnohem častěji, kdyby se nám dařilo. Chci ale upřít vaši pozornost k mým pozměňovacím návrhům, které jsou pod písmenem K. Samozřejmě bych byl nejradši, kdybyste podpořili všechny, ale mám jeden, které považuji za klíčový. Říkám, že jsem ho konzultoval se starosty malých obcí opravdu bez ohledu na jejich politickou příslušnost. Pan zpravodaj správně řekl, že pro obce prvního a druhého typu je v komplexním pozměňovacím návrhu navržena odkládací lhůta dva roky. myslím, že to není dostatečné. Navíc za dva roky budou zrovna komunální volby, může se měnit složení na radnicích. Sami předkladatelé u komplexního pozměňovacího návrhu říkají, že všechny obce prvního a druhého typu obhospodařují pouze 10 % veřejných prostředků, které se týkají obcí. Pouhých 10 %. jsem navrhl trvalou výjimku pro obce prvního a druhého typu, to znamená ty, které mají opravdu malý počet úředníků nebo vůbec žádné. Je to písmeno K bod 6. Teď nevím, jestli je to 6 nebo J, ale určitě to poznáte. A byl bych moc rád, jak to starostové bez ohledu na politickou příslušnost chtějí, abychom my poslanci bez ohledu na politickou příslušnost tento konkrétní pozměňovací návrh podpořili. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Nyní tedy zpět k přednostním právům Pan předseda Kalousek a potom je zde ještě přednostní právo pana poslance Stanjury. Nechce ho uplatnit. Prosím. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, myslím, že mezi předkladateli původního tisku je podepsáno celkem sedm členů vlády a všichni zdůvodňovali svůj podpis a svoji iniciativu k tomuto zákonu nezbytností zvýšit transparentnost zejména v otázce akvizic ve veřejné správě. Ostře tento verbální přístup kontrastuje s vládní praxí, kde prudce stoupá dva roky počet zakázek bez výběrových řízení, a to v podstatě ve všech resortech. Je to prostě typický příklad kázání vody a pití vína. vím, že registr smluv je něco jiného než zákon o zadávání veřejných zakázek, ale to jeden společný pojem a to je transparentnost. A využívám toho, že je tady pan premiér a jako předseda klubu TOP 09 si dovolím požádat vládu, aby s touhle praxí přestala. Za vaší vlády prudce roste netransparentnost a počty zakázek bez výběrových řízení. Jinými slovy, za vaší vlády prudce narůstá korupční prostředí při nákupech, které jednotlivé kapitoly státního rozpočtu pořizují. To za prvé. Za druhé mi dovolte, abych se pokusil ještě jednou vysvětlit a obhájit svůj pozměňovací návrh, který se týká prioritních kapitol státního rozpočtu. Tak jako rozpočtová pravidla velmi rozumě nechtějí, aby kapitoly, jako je Ústavní soud, NKÚ, Senát i Poslanecká sněmovna, mohly být vystaveny tlaku vlády tím, že by vláda rozhodovala o jejich rozpočtu, a tuto pravomoc vykonává pouze rozpočtový výbor Sněmovny, respektive Sněmovna sama, tak pokládám za mimořádně rozumné, aby tyto kapitoly nebyly vystavovány ani mediálnímu tlaku a někdy přehnaně aktivistickému tlaku týkajícímu se zveřejňování smluv. Opravdu si nemyslím, že poslouží k nestrannosti například Ústavního soudu, pokud bude pod stálým dohledem ne vždy kvalifikovaných aktivistů, kteří budou studovat všechny jeho smluvní vztahy. Souvisí to i s otázkou bezpečnosti. Uvědomme si, že jak ústavní soudci, tak senátoři, tak poslanci nejsou místem svého bydliště na místě svého pracoviště. Ústavní soud, Senát, Poslanecká sněmovna uzavírá celou řadu nájemních smluv, kde poskytuje ubytování ústavním soudcům, poslancům, senátorům. si nemyslím, že je rozumné, aby si mohl kdokoliv dohledat na internetu přesné adresy bydliště ústavních soudců, senátorů, poslanců. My, co dostáváme desítky výhružných mailů a esemesek týdně, jsme na určitou míru pocitu ohrožení zvyklí, ale nevidím jediný důvod, proč bychom si to měli sami dobrovolně zvyšovat. Míra masochismu, kterou podstupujeme, prostě svoje hranice. A myslím si, že hranice bezpečnosti nejenom naše, ale například i ústavních soudců, za tuto úvahu stojí. Proto prosím o zamyšlení se nad mým pozměňovacím návrhem a jeho podporu. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Nyní tedy řádné přihlášky. Pan poslanec Adamec a po něm pan poslanec Vilímec. Poslanec Ivan AdamecDobré ráno, dámy a pánové. Vážený pane předsedo, budu stručný jako vždy. Možná bych reagoval na kolegu Klána v úvodu prostřednictvím pana předsedajícího. Mně tyhle přípisy nechodí, takže to nechává klidným. A možná bych na kolegu Chvojku také chtěl reagovat, že neznám žádný zákon nádherný. Znám zákon jenom dobrý nebo špatný. A tento návrh zákona rozhodně za dobrý nepovažuji. Ale možná se mýlím. To ukáže praxe. Protože si skutečně myslím, že jak je koncipován návrh tohoto zákona, je nadbytečný. Nakonec zveřejňování smluv se děje na řadě obcí, jenom ten limit je někde jinde. Nevím, jestli skutečně musíme vytvářet rejstříky, které zahltíme spoustou dat, která prakticky nemusí sloužit vůbec ničemu anebo pouze, řekl bych, možnosti dalšího obchodování s těmito informacemi a vynucování si byznysu, který by jinak probíhal úplně jinou cestou. Navíc ten zákon je nákladný a efekty podle z toho, jak předpokládají předkladatelé, nebudou. A dokonce návrh zákona považuji za nebezpečný, nakonec tady ty argumenty padly. Nebudu je opakovat. Ale jak říkám v úvodu, možná se mýlím. Abych měl jistotu, tak bych vás chtěl požádat a poprosit, abyste podpořili můj pozměňovací návrh, který se týká výroční zprávy, protože tu máme řadu zákonů, které něco ukládají. Něco, kde vypisujeme, dáváme majetková přiznání, a nikdy jsem neviděl zpětnou reakci. Tady si myslím, že bychom si měli ověřit skutečně, jestli tlak ze strany Rekonstrukce státu, nerad to slovo říkám, nebo od různých celebrit je oprávněný. Protože bychom si měli udělat tu zpětnou klapku, zpětnou kontrolu. A výmluva toho, že nevím, jak vypadat výroční zpráva... Nevím, každá firma dělá výroční zprávu. A si myslím, že to tady také padlo, pár základních dat, abychom skutečně viděli, jestli ty přístupy tam jsou, jaké množství dat tam je, kolik nás to stojí, kolik je tam zaměstnáno úředníků a případně jestli jsou nějaké vedlejší efekty. si myslím, že toto je ministerstvo schopno každý rok popsat. A bych vás poprosil, abyste podpořili tento můj návrh. Možná závěrem připomenu takové pořekadlo, pravidlo, které v politice platí vícenásobně: nestačí mít dobré úmysly, protože i cesta do pekel je většinou dlážděna samými dobrými úmysly. Děkuji vám za podporu a věřím tomu, že mi pomůžete. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji. Prosím pana poslance Vilímce. Po něm se připraví pan poslanec Kaňkovský.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities