ps2013-027-08-010-031.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-27 ps2013-027-08-010-031 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji paní zpravodajce a nyní otevírám obecnou rozpravu , do které eviduji dvě přihlášky - paní poslankyně Adamové a pana poslance Opálky . Poprosím k mikrofonu paní poslankyni Adamovou . Prosím , máte slovo . Poslankyně Markéta Adamová Děkuji za slovo . Vážená paní předsedající , milé dámy , milí pánové , vládní návrh novely zákona číslo 309 / 2006 Sb . , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy , tedy zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci , je sice stručná novela , avšak měla bych k ní poměrně dost výhrad . Samotný zákon je ukázkou principu , že všeho moc škodí , což je mimo jiné patrné i z jeho rozsáhlého textu , který zabírá skoro pět řádků . Zákon navazuje jako speciální předpis na obecná ustanovení zákoníku práce . Zákon až na výjimky nerozlišuje velikost stavby ani firem pohybujících se na stavbě . Je snad přiměřený pro velké stavby prováděné velkými stavebními firmami , určitě však není přiměřený pro drobné stavby a drobné stavebníky , typicky pro opravy rodinných domů a podobně . Dikce zákona je postavena na principu alibismu , kdy je potřeba do papíru popsat všechno , ale reálně pak podle toho nikdo nepracuje , protože to prostě nemá čas číst , aby byl konkurenceschopný v efektivitě práce . Návrh novely tyto principiální nedostatky zákona neodstraňuje ani neumenšuje , naopak je posiluje . Novela upřesňuje požadavky na plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbě , který je vymezen v návrhu doprovodné vyhlášky jako text o 20 povinných bodech . Tedy bude reálně obsahovat minimálně několik desítek stran textu . V jakých případech nastává povinnost plán zpracovat , stanoví též prováděcí vyhláška , a zde by bylo vhodné pro posílení právní jistoty úpravu zapracovat přímo do znění zákona . Jisté je , že běžný stavební dělník si plán nepřečte . Nicméně každý bude odpovědný za jeho dodržování a v případě bezpečnostního incidentu bude koho postihnout za nedodržení plánu . A aby to bylo dostatečně absurdní , novela stanoví , že plán je povinný i u staveb , kde zhotovitelem je sám investor , pokud je zaměstnavatel , tedy například živnostník zaměstnávající jednoho zaměstnance , třeba účetní . To znamená , že pokud si jako živnostník s alespoň jedním zaměstnancem a zároveň jako majitel rodinného domku budu natírat okna ve výšce nad 10 metrů nad zemí , což je jeden z příkladů , pro který prováděcí vyhláška nařizuje vypracování plánu , měl bych podle navrhované novely zpracovat plán bezpečnosti a ochrany zdraví při práci . To odporuje názvu i zaměření zákona . A je na pováženou , zda to není i zásah do základních lidských práv . Dále novela a navržená doprovodná prováděcí vyhláška - ta samozřejmě nakonec může vypadat jinak , k návrhu novely zákona se přikládá jako informativní příloha podle legislativních pravidel vlády - detailně upravuje zkoušky koordinátora bezpečnosti na stavbě , a to tak , že zkouška se skládá z několika zkušebních okruhů , v každém z nich pak žadatel absolvuje písemný test obsahující několik desítek otázek , a ústní zkoušku spočívající v odpovědi na vyslovenou otázku . Novela zavádí evidenci odborně způsobilých osob , kterou tedy by mělo vést Ministerstvo práce a sociálních věcí . Já se tady ptám , proč by to neměl být Státní úřad inspekce práce , který provádí následně kontrolu . To znamená další výdaje státního rozpočtu , další administrativní náklady pro zaměstnavatele . Doporučuji paní předkladatelce , tedy paní ministryni , aby jakožto předkladatelka právě navrhla zrušení zákona a převedení podstatných ustanovení do zákoníku práce , čímž by se zvýšila přehlednost a srozumitelnost právní úpravy , usnadnilo by to orientaci pro živnostníky i kontrolní orgány v právních předpisech . Jinými slovy si dovolím navrhnout zamítnutí zákona v prvním čtení . Děkuji . (Slabý potlesk zprava.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano , já vám děkuji a prosím k mikrofonu dalšího přihlášeného a tím je pan poslanec Opálka . Prosím , máte slovo . Poslanec Miroslav Opálka Děkuji , paní místopředsedkyně . Kolegyně , kolegové , kdybych měl stručně vyjádřit tento návrh , tak bych musel říci : Nejde o nic jiného než o životy . Cílem je snížit úrazovost ve stavebnictví , což se neobejde bez větší administrativy , bohužel . Kvalifikační , motivační a kontrolní činnosti . To se neobejde bez vynucování dodržování právních předpisů především u zhotovitelů stavebních prací na staveništích . A je úplně jedno , jestli jde o malou , nebo velkou stavbu , ta úrazovost je velká . Pro podporu takovéhoto zpřísnění uvedu příklad , že v rámci kontrol v oblasti šetření příčin pracovních úrazů orgány inspekce práce bylo například v roce 2013 zjištěno , že na staveništích vzniklo cca 85 % smrtelných pracovních úrazů ze všech evidovaných smrtelných pracovních úrazů v České republice . A když se podíváme na informaci , která zazněla v tomto týdnu v médiích , tak situace se oproti roku 2014 v roce 2015 zhoršuje . Kde tedy hledat příčiny ? Asi budeme mít podle politického zaměření na to různé názory , ale myslím si , že životy našich lidí , a nakonec i pracovní úrazy s trvalými následky jsou varovné . V současné době je činnost koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbách v České republice , jak ukazují poznatky a zkušenosti orgánů inspekce práce , často nedostatečná , neodborná a rovněž občasné . A to kromě jiného i z důvodu nízké odměny , kterou jim zadavatelé staveb za jejich činnost určují . To má samozřejmě vliv i na celkovou cenu při vysoutěžení . Také zcela chybí zákonná opora pro sankce ze strany dozorových orgánů , když voláme po tom , aby více pracovali , což nejen že snižuje efektivitu kontrol , ale i faktickou možnost stylu vynutit dodržování stanovených povinností . Nakonec víte , jak probíhají na velkých stavbách kontroly . Z jedné strany přicházejí kontroloři a z druhé strany utíkají na hodiny najatí dělníci , zejména zahraniční . Schválením novely se do právního řádu dostanou takové správní delikty , které by v rámci přestupku i v rámci správního řízení měly být postihovány daleko konkrétněji a přísněji . Náklady na státní a veřejné rozpočty se sice v materiálu nepředpokládají , lze však předjímat , že přísnější a náročnější předpisy budou vyžadovat více koordinátorů s vyššími kvalifikačními požadavky , což samozřejmě bude mít vliv na jejich vlastní náklady , což se může projevit , jak už jsem podotkl , i v cenách stavebních prací při výběrových řízeních . Ale nakonec jde zase o životy a zdraví . Nespecifikovaných úspor peněz tedy může být dosaženo očekávaným snížením smrtelných úrazů a pracovních úrazů a nemocí z povolání na straně výdajů z veřejného zdravotního a nemocenského pojištění , z plnění z úrazového pojištění i nákladů na invaliditu a zdravotní postižení ze sociálního systému . Závěrem chci poznamenat , že je to jeden z mála návrhů , který vychází z dlouhodobě sbíraných potřeb , tak jak se ukazovaly v praxi , a samozřejmě také vyvolaný novým občanským zákoníkem . Děkuji za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Já děkuji a táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . Není tomu tak , tudíž obecnou rozpravu končím a táži se paní navrhovatelky , zpravodajky , zda mají zájem o závěrečné slovo . Paní ministryně také ne . Dobrá . Dříve než budeme pokračovat , svolám kolegy z předsálí , protože se musíme vypořádat s návrhem paní kolegyně Adamové na zamítnutí předloženého návrhu v prvém čtení . Dříve než tak učiním , všechny vás odhlásím a prosím , abyste se znovu zaregistrovali svými kartami .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities