ps2013-027-04-006-068.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-19 ps2013-027-04-006-068 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.40 hodin) Zadržení řidičského průkazu představuje významný zásah do práv občana , a tedy není žádoucí , aby toto oprávnění měl policista tam , kde podezření z přestupku by záviselo čistě na jeho subjektivním posouzení . Přestupek překročení nejvyšší povolené rychlosti , jak jsem již řekl , je prokazatelně spolehlivě zjištěn způsobilými technickými prostředky bez možného subjektivního uvážení . K připomínce , že návrh tak zakládá nerovné postavení přestupců , kteří překročí dovolenou rychlost , oproti přestupcům , kteří ohrozí ostatní účastníky silničního provozu jiným způsobem , musím konstatovat , že stejně tak jsou v tom případě znevýhodněni i řidiči , kterým je zadržen řidičský průkaz podle již současné právní úpravy , oproti řidičům , kterým řidičský průkaz zadržen není , protože jim v přestupkovém řízení hrozí uložení zákazu řízení motorových vozidel . Výběr podmínek pro zadržení řidičského průkazu je tedy otázkou úvahy zákonodárce , byť toto uvážení musí vycházet z legitimních důvodů . Rovněž z ústavněprávního hlediska nelze považovat za nerovnost , pokud překročení nejvyšší povolené rychlosti je zjištěno automatickým technickým zařízením , například prostředkem s kamerovým systémem , a řidič není na místě zastaven a ztotožněn . Již dnes je v takovém případě postihován pouze provozovatel vozidla pokutou , aniž by mu mohl být uložen zákaz činnosti a zapsány body v registru řidičů , a není to považováno za diskriminaci řidičů , kteří jsou kontrolováni na místě . Ad absurdum by tedy bylo možno argumentovat obecným nerovným postavením řidičů , jejichž dopravní přestupek byl zjištěn , oproti jiným řidičům , kteří poruší pravidla silničního provozu a přistiženi přímo na místě nebyli . A konečně připomínce , že s ohledem na obvyklou dobu správního řízení je zde navíc vysoká pravděpodobnost , že doba správního řízení by v řadě případů překročila zákonem stanovený rozsah zákazu činnosti , musím říci , že poukazuji pouze na to , že již podle stávající právní úpravy je možné zadržet řidičský průkaz řidiči , který ujel z místa dopravní nehody , přičemž za tento přestupek se zákaz činnosti buď neukládá vůbec , anebo jen tehdy , pokud se jej řidič dopustil dvakrát a vícekrát v období 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců . V takovém případě se ukládá zákaz činnosti od jednoho měsíce do šesti měsíců , stejně jako v případě přestupku překročení nejvyšší povolené rychlosti podle § 125 c odst . 1 písm f ) bodu 3 zákona o silničním provozu . Nemožnost vyloučit agresivní řidiče , kteří významně porušují nejvyšší povolenou rychlost , ze silničního provozu bezprostředně po zjištění přestupku , jakož i účinně zabránit jejich obstrukcím v řízení o přestupku je závažným společenským problémem , který je skutečně nutno neprodleně řešit . Návrh novely zákona o silničním provozu předložený Ministerstvem dopravy , jak jsme připomínkovali , shledáváme v tomto ohledu zcela nedostatečným . Navrhované zajištění řidičského průkazu je totiž vázáno na stěží dokladovatelnou podmínku důvodného podezření , že se řidič bude vyhýbat řízení o přestupku . A mimochodem , Policie České republiky není vyjma blokového řízení správním orgánem projednávajícím přestupek a běžně nedisponuje znalostmi o průběhu jiných řízení se stejným řidičem . Dále toto zajištění řidičského průkazu na rozdíl od zadrženého řidičského průkazu neznamená , že řidič nebude smět řídit motorová vozidla , ale pouze to , že pokud řidič bude řídit motorové vozidlo , jak jsem již zmínil , poruší povinnost mít u sebe tento doklad , což je opět pouze přestupek se sankcí pokuty od 1 500 do 2 500 korun . Já tedy věřím , že s ohledem na výše uvedené Moravskoslezský kraj považuje skutečně návrh zákona v předloženém znění za nadále potřebný a koncepční , a žádám vás proto o podporu , o projití toho zákona prvním čtením a jeho posunutí do druhého čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu náměstku hejtmana Danielu Havlíkovi za jeho předložení návrhu změny a prosím , aby se ujal slova zpravodaj pro první čtení pan poslanec Martin Kolovratník . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo . Poslanec Martin Kolovratník Kolegyně , kolegové , dobrý podvečer , teď tedy ne v roli zástupce volební komise , ale zpravodaje pro tento zákon . Předkladatelem vám byl představen velmi podrobně a do detailu . Já se pokusím i z časových důvodů ty argumenty velmi zjednodušit a stručně shrnout . Podle návrhu by policista měl být oprávněn zadržet na místě řidičský průkaz v případě , že řidič překročí nejvyšší povolenou rychlost o 40 km v obci nebo o 50 km mimo obec . Policie by také měla právo zadržet okamžitě řidičský průkaz v případě dalších překročení rychlosti , pokud by se toho řidič dopustil v předchozích 12 měsících ještě jednou . Lze to zdůvodnit tak , že autorům návrhu , tedy Zastupitelstvu Moravskoslezského kraje , nejvíce vadí skutečnost , že řidiči podezřelí ze spáchání dopravních přestupků využívají svého zákonného práva , nechávají se zastupovat právníky nebo specializovanými firmami a de facto se tedy z pohledu Moravskoslezského kraje vyhýbají tomu postihu . Ty argumenty určitě mají něco do sebe . Dá se jim rozumět , všichni tu praxi známe ať z médií , anebo - teď nechci říci ze svých vlastních zkušeností , ale ze svého okolí , nebo z těch informací , které k nám přicházejí . Ale já jako zpravodaj už v tuto chvíli musím avizovat nesouhlas s těmi argumenty a budu avizovat také to , že v podrobné rozpravě budu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu . Těch důvodů je několik . Vláda nám zaslala negativní stanovisko . Návrh je považován ze strany vlády , a já s vládou souhlasím , za nesystémový , a to z několika důvodů . Já je stručně zkusím nastínit , a jak jsem řekl , velmi zjednodušit . Tím prvním nesystémovým přístupem je skutečnost , a bylo to tu zmiňováno , že pokud řidič bude přistižen při takto vysokém nedodržení nejvyšší povolené rychlosti teoreticky nějakým automatizovaným systémem , například radarem , tak mu prostě ten řidičský průkaz logicky nemůže být odebrán v tu chvíli . Ale pokud by o ulici nebo dvě ulice vedle byl změřen policií , tak v tu chvíli mu odebrán být může . Takže je to jakási nesystémovost a nerovnoměrnost , nerovné postavení vůči přestupcům . Další problematická záležitost , na kterou vláda poukazuje , je vůbec přístup k filozofii toho zákona a sankcí . K dnešku ten stav je takový , že řidičský průkaz , de facto zákaz činnosti ukládáme těm , kteří nějakým způsobem ohrožují nebo jsou závažně nebezpeční . Řidič , který je opilý , řídí pod vlivem omamných látek nebo před malou chvílí způsobil nějakou dramaticky závažnou dopravní nehodu . Jsou tam ještě další drobnosti . V tom návrhu je například navrženo , aby při oznámení o přestupku , respektive o uložení bodu na příslušný registr řidičů , byla také zasílána kopie pokutového bloku . I toto vláda považuje za zbytečné administrativní zatížení . Ale ten hlavní důvod , proč v tuto chvíli návrh zamítnout , je procesní nebo systémový z hlediska jednání nás , Poslanecké sněmovny . Chci vás upozornit , že novelu tohoto zákona , je to zákon č . 361 / 2000 Sb . , už máme ve velkém znění v tuto chvíli tady ve Sněmovně připravenou , je to sněmovní tisk 471 , který nám byl doručen 21 . dubna . Takže my v tuto chvíli počítáme s tím , že na příští sněmovní schůzi by mělo proběhnout první čtení . Mám avízo , že tato novela bude diskutována v hospodářském výboru na podzim , v září , a během dalších sněmovních schůzí , během září a října , se jí budeme naplno věnovat . Chci na vás apelovat , že pokud se chceme , a té debatě rozumím a je to určitě dobré , věnovat pohledu na bodový systém , revidovat ho , upravit , zpřísnit , je to správně a udělejme to , ale udělejme to systémově a logicky , jak jsem řekl , v dalších schůzích Sněmovny v rámci projednávání a následných pozměňovacích návrhů tisku 471 . Nedělejme teď v uvozovkách zmatek a neprojednávejme jeden zákon dvěma způsoby . Takže tolik teď ode mne stručné vyjádření a zároveň tedy avízo , že budu v podrobné rozpravě navrhovat zamítnutí . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji , a zahajuji obecnou rozpravu , do které mám přihlášku jak poslance Zbyňka Stanjury , tak pana zpravodaje , ale začneme netradičně , faktickou poznámkou pana poslance Radka Vondráčka . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Radek Vondráček Děkuji . Budu reagovat na projev pana zpravodaje a chtěl bych panu navrhovateli říct , že kromě toho , že se chystá ten nový zákon , tak dneska jsme byli svědky druhého čtení tisku 368 , zákona o přestupcích , a na základě návrhu Ministerstva vnitra , který byl ještě upraven a změněn na ústavněprávním výboru , a bylo doporučeno , aby bylo schváleno , tak se prodlužuje prekluzivní doba z jednoho roku na dva roky u přestupku .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities