ps2013-027-08-009-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-05-27 ps2013-027-08-009-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za jeho vystoupení . Nyní faktická poznámka pana poslance Stanjury . Pane předsedo , máte slovo k faktické poznámce . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji . K panu zpravodaji vaším prostřednictvím . Evropa ke mně ústy Junckera fakt nemluví . Já žádná ústa Junckerova , která mluví za Evropu , prostě neuznávám , nic takového prostě není . K té vaší poznámce . Já jsem neříkal , že je to neústavní , že odbory vykonávají vlastně státní správu . To jsem přece neříkal . Ani jsem neříkal , že to dám k Ústavnímu soudu nebo něco . Jenom říkám , že je to zbytečné . Jindy když něco , a podle mě oprávněně , zajišťují privátní firmy pro stát , tak velmi často odbory a levice to kritizují a mluví o privatizaci veřejné moci . A tady to není . K té poznámce . To je taková teorie , že zastáváte všechny zaměstnance . A co ty podniky ? Prostě na ty malé zapomínáte , kde odbory nejsou ! Jestli si rozumíme , nemůžete je zastupovat . Ale nechci se přít a nechci měnit dikci zákona . Myslím , že je to zbytečné . Tak aby to bylo jasné . Zaměstnavatelé a odbory - zaměstnavatelé a odbory - si mají platit sociální dialog ze svého . To není vůbec nic proti sociálnímu dialogu , ale mně to tak připadá , že ten , kdo to platí , si tak trošku kupuje loajalitu a příznivé posuzování partnerů , protože on to platí , a to mi nepřipadá správné . O tom jsem mluvil . A znova říkám , aby pan kolega a předseda sociálního výboru necítil , že kritizuji jednu stranu . Zaměstnavatelé i odbory , platí to pro obě dvě strany . Říkal jsem to i ve svém prvním vystoupení . Mně částka 22 nebo 40 milionů ročně nepřipadá malá , na to že jsou to chlebíčky atd . A my jsme tady s panem předsedou strávili nemálo hodin na tripartitě a myslím , že to byla prostě součást normálního dialogu mezi vládou a odbory . Každý jsme v té době byli v jiné pozici , já to plně respektuji . A říkám , když si to vláda dá do státního rozpočtu , já sice proti tomu budu protestovat , ale nevadí . Ale uzákonit to v zákoníku proce je prostě špatně ! Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane předsedo , skončil čas . (Děkuji.) Děkuji . Můžeme pokračovat v rozpravě a přihlášen je pan poslanec Simeon Karamazov , připraví se pan poslanec David Kasal v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Simeon Karamazov Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , situace , kdy se zaměstnanec dopravuje za prací pomocí osobního automobilu , je poměrně častým jevem . Parkovacích míst je přitom mnohdy málo a o ta volná se v brzkých ranních hodinách vede boj , lhostejno , zda jde o parkovací místa označená či neoznačená , v areálu zaměstnavatele či kdekoliv jinde . Důvodem toho přitom není pouze nedostatek volného prostoru , nýbrž i zdrženlivost zaměstnavatelů , kteří nechtějí zřizovat parkovací plochy z obavy před případnou odpovědností za škodu způsobenou na automobilech svých zaměstnanců . Zaměstnavatelé totiž ani při sebevětším úsilí nemohou zabránit tomu , aby automobil například nebyl úmyslně poškozen třetí osobou . Stávající právní úprava ani judikatura přitom tuto otázku zatím výslovně neřeší , a tak se můžeme pouze domnívat , kde se hranice odpovědnosti zaměstnavatelů nachází . Z tohoto důvodu navrhuji doplnit stávající znění v tomto smyslu , že zaměstnavatel není povinen nahradit zaměstnanci škodu , která vznikla zaměstnanci na dopravním prostředku v době , kdy jej parkoval na místě k tomu určeném v areálu zaměstnavatele . Z tohoto pravidla se přitom stanoví dvě výjimky tak , aby zůstala nedotčena případná odpovědnost zaměstnavatele podle jiného právního předpisu , zejména občanského zákoníku . Navrhovaná změna tedy řeší úskalí , s nimiž se dnes a denně potýkají mnozí zaměstnavatelé i zaměstnanci . Novelizované znění paragrafu 265 umožní zaměstnavatelům zřízení parkovišť a odstavných ploch , aniž by byli povinni k náhradě škody v situacích , kdy vzniku škody ani při sebelepším úsilí nemohli zabránit . Využijí - li zaměstnavatelé této možnosti , měla by se projevit navrhovaná změna v počtu parkovacích míst . Vychází se tak vstříc praxi , aniž by kterákoliv z dotčených stran byla zatížena neúměrnými požadavky . Věřím proto , že můj pozměňovací návrh , ke kterému se ještě přihlásím v podrobné rozpravě , podpoříte . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Karamazovi . Nyní pan poslanec David Kasal , připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec David Kasal Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně a kolegové , zákonem č . 250 / 2014 Sb . , o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o státní službě , který nabyl účinnosti 1 . 1 . 2015 , byl v zákoníku práce zrušen institut smluvního platu . Změna zákoníku práce se vztahuje na všechny zaměstnavatele , kteří svým zaměstnancům poskytují plat , nejen na služební úřady . Ukazuje se , že takovéto plošné zrušení možnosti sjednávání smluvních platů je nekoncepční , neboť dopadá i na samostatné právnické osoby , které vůbec nespadají pod režim zákona o státní službě , a na státní fondy , z nichž některé rovněž nejsou služebními úřady . Pozměňovacím návrhem se proto navrhuje navrácení možnosti sjednávání smluvních platů do zákoníku práce , avšak oproti původní úpravě pouze v omezené míře vztahující se na státní fondy a příspěvkové organizace , tj . na zaměstnavatele uvedené v § 109 odst . 3 písm . c ) a d ) zákoníku práce . Možnost sjednávání smluvních platů u výše uvedených subjektů pro vysoce kvalifikované zaměstnance ve 13 . a vyšší platové třídě poskytne uvedeným zaměstnavatelům vyšší míru volnosti při sjednávání odměn za práci za účelem určitého zvýšeného ocenění a stabilizace výjimečně schopných zaměstnanců a zvýšení konkurenceschopnosti zaměstnavatelů na trhu práce ve vztahu k podnikatelské sféře . S ohledem na specifické postavení a činnosti státních fondů je přitom účelné obnovit možnost sjednávat smluvní plat pro tyto subjekty bez rozdílu , tj . i v případě , že se na ně vztahuje zákon o státní službě . S ohledem na znění obecných ustanovení o odměňování státních zaměstnanců se odkazuji na úpravu zákoníku práce v § 144 zákona o státní službě . Jedná se v zásadě jak o oblast dopravy , tak i oblast zdravotnictví . V podrobné rozpravě se potom ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Davidu Kasalovi . Nyní vystoupí pan poslanec Leoš Heger a připraví se paní poslankyně Nytrová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážení členové vlády , dámy a pánové , já si dovolím navázat tématem velmi podobným , které zde přednesl pan kolega Kasal , a to pozměňovacím návrhem , který již byl projednáván v sociálním výboru , který vrací zpět možnost implementace smluvního platu v oblasti zaměstnavatelů , kteří provozují zdravotnické zařízení . Tento návrh nebyl v sociálním výboru schválen , ale přesto ho předkládám k rozhodnutí na plenárním hlasování . Jenom bych si dovolil říci , že v podstatě se jedná o návrh , který je podmnožinou návrhů , které předkládá pan poslanec Kasal , takže v případě , že by prošel návrh jeho , pozměňovací návrh můj již ztrácí svůj význam , protože je do něj inkorporován . Mnou předkládaný pozměňovací návrh má jedno další specifikum , on zužuje oblast , do které je implementován , nejenom na zdravotnická zařízení , ale on také zavádí pojistky , a to v tom smyslu , že smluvní plat je možné sjednat do nejvyšší míry sedminásobku průměrné mzdy v národním hospodářství a maximálně u 10 % zaměstnanců příslušného zaměstnavatele . Tolik tedy k dikci zákona nebo k návrhu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities