ps2013-026-08-008-020.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-08 ps2013-026-08-008-020 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.50 hodin) Pane ministře , zvědavost mi nedá . Můžete mi prosím odpovědět , proč se v novele , kterou připravil váš úřad , nezabýváte způsobem rozdělení daňových výnosů mezi jednotlivé regiony , což je asi nejpalčivější problém v této oblasti ? A proč z navýšení vyjímáte obce a města , přestože jejich zahrnutí by bylo systematické ? Děkuji . Závěrem bych chtěla vyjádřit naději , že jediný důvod v případě druhé z mých otázek nespočívá v tom , že volby do obecních a městských zastupitelstev jsou na rozdíl od těch krajských , které nás čekají za rok a půl , už za námi . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . Slova se ujme pan poslanec Vladislav Vilímec , který je řádně přihlášen do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , navážu na paní poslankyni Kovářovou . Vládní návrh , který je zde předložen , jak víte , navyšuje podíl krajů na inkasu daně z přidané hodnoty ze současných 7 , 86 % na tzv . původních 8 , 92 % . Tento návrh pan ministr financí a vláda předkládají na základě dohody s hejtmany krajů , kteří si dlouhodobě stěžovali na snížené inkaso daňových výnosů z DPH . Když ale mluvíme o původním podílu , jedná se o podíl , který byl platný pro kraje v letech 2005 až 2011 . Pan ministr zde vzpomínal víceméně ve stručnosti změny rozpočtového určení daní krajů . V letech 2002 až 2011 byly schváleny dvě změny . První v roce 2002 a tehdy krajům příslušelo 3 , 1 % , pak v roce 2005 to bylo oněch 8 , 92 % . Všichni víme , co se událo poté , že v souvislosti s přípravou důchodové reformy došlo ke zvýšení snížené sazby DPH z 10 % na 14 % a při požadavku neutrálního dopadu na rozpočty obcí i krajů i ke snížení původního podílu 8 , 92 na nejprve 8 , 29 a poté na současných 7 , 86 % . Je ale třeba také vnímat a nezapomínat na to , že v dobách , kdy od 1 . ledna 2005 došlo ke zvýšení podílu krajů na DPH na oněch 8 , 92 % , bylo DPH ve snížené sazbě 5 % a ve zvýšené sazbě 19 % . Nechci to rozebírat . Pak došlo k dalším změnám . Pouze chci dodat , že v dobách , kdy se stanovil podíl krajů na sdílených daních , a to i na dani z přidané hodnoty na ten podíl 8 , 92 % , byly procentní sazby DPH trochu jiné . Na druhé straně souhlasím s tím a vždy jsem prosazoval , aby tady nebyl procentní podíl . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče , já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid . Jestli máte jinou debatu , než je rozpočtové určení daní , přeneste ji do předsálí . Prosím , pokračujte . Poslanec Vladislav Vilímec Souhlasím s tím a vždy jsem prosazoval , aby tu nebyl procentní podíl krajů a obcí na daňových výnosech neustále měněn v souvislosti s vývojem sazeb té či oné sdílené daně . Z tohoto pohledu je požadavek krajů legitimní , jakkoli z teoretického pohledu . Kdybychom si propočítali veškeré daňové výnosy v letech 2011 až 2015 , můžeme diskutovat o důvodech jednotlivých opatření . Nicméně souhlasím s tím , aby se krajům obnovil původní podíl u DPH na hranici 8 , 92 % . Co však postrádám , nevím , jestli v tomto tisku , ale vůbec v přístupu Ministerstva financí , a tady narážím na paní poslankyni Kovářovou , je alespoň započetí debaty o sjednocování podílu na daňových výnosech obcí , podobně jako je tomu u krajů . U obcí se zatím nepočítá se sjednocením podílu tak jako u krajů . Víme dobře , že v minulosti došlo u obcí v posledních letech ke dvěma významným změnám . Jedna změna byla v roce 2007 . Ta byla velmi výhodná pro nejmenší obce . Pak po dlouhé diskusi v minulém volebním období prošla další novela , která vyrovnala úbytek daňových výnosů u obcí a měst v počtu obyvatel kolem 1 500 až 10 000 , 15 000 obyvatel a skutečně jim přinesla navýšení daňových výnosů . Tehdy si pomohly ty obce , které byly v takovém grafickém znázornění rozpočtového určení v oné sedlině . Ale obce nad 20 - 25 tisíc si polepšily jen velmi málo a v některých případech změna vedla i k poklesu daňových výnosů . Teď nemám primárně na mysli ona čtyři největší města , o kterých se mediálně tolik diskutovalo - Prahu , Plzeň , Brno a Ostravu - ale i další krajská města . Tato větší města , když se podíváme na daňové výnosy třeba Českých Budějovic , Zlína , Pardubic , nemám k těmto krajským městům žádný úzký vztah , proto je zde cituji , tak tam zjistíte , že naopak změna byla negativní pro tato větší města . Pokud tedy hodnotíme změny u obcí u rozpočtového určení daní , nelze toho docílit jednostranně a zjednodušeně , jak je koneckonců popisováno i v důvodové zprávě . Uvádím to z toho důvodu - a chci se zeptat pana ministra financí na jednu otázku . Na jednání pracovní skupiny k rozpočtovému určení daní , která vznikla na Ministerstvu financí , zaznělo , že v současné době Ministerstvo financí nepočítá a ani nepodpoří nějaká navýšení objemu sdílených daní . Chtěl bych se zeptat , co se míní onou současnou dobou . Nevím , zda je to příští rok , nebo celé volební období . Všichni víme , že obce jsou vlastně po komunálních volbách na začátku čtyřletého mandátu a je pro ně důležité vědět , pro každého starostu je důležité vědět , zda existuje , či neexistuje politická vůle k podobnému kroku , jako je tomu teď v případě krajů . Z předchozích zkušeností , poněvadž v této oblasti se pohybuji dlouho jako komunální politik , vyplývá , že většinou zde musel být nějaký výrazný impuls ze strany obcí nebo krajů v tomto případě , aby se něco pohnulo . Teď přišel impuls ze strany krajů . Svaz měst a obcí stejně jako jiná profesní sdružení obcí očekávají něco podobného v nějaké historicky dostupné době . Myslím , že debata o tomto tisku by měla odstartovat i nějaké přípravy podobných změn i v případě obcí . Ani tam není důvod s těmito změnami otálet a případně je můžeme včas i rozložit , aby se na ně mohl lépe připravit státní rozpočet . Pan ministr slibuje , a mnohokrát to zde uvedl , daleko účinnější vymáhání daňových povinností . Nic proti tomu , ale víme , že první tři měsíce letošního roku ukazují , že převést tato slova do skutečnosti nebude vůbec jednoduché . Právě proto problém s obnovením jednotného podílu obcí na sdílených daňových výnosech nemůžeme jen tak vysedět , nelze to odkládat donekonečna . Proto se chci na závěr svého vystoupení ještě znovu otázat , a prosím o odpověď , zda Ministerstvo financí připravuje nějakou změnu ve vztahu k rozpočtovému určení daní , a pokud padlo ústy náměstka ministra pana Gregora na jednání komise , že v současné době to nepřipravuje , co se míní tou současnou dobou . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Vladislavu Vilímcovi . Budeme pokračovat v rozpravě , kde nejdříve s faktickou poznámkou pan poslanec Jan Zahradník , pak řádně přihlášený pan poslanec Kostřica . Pan poslanec Zahradník má slovo k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities