ps2013-026-07-003-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-04-07 ps2013-026-07-003-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Myslím si , že je velká škoda nevyužít jejich potenciálu a jejich zkušeností s evropskými dotacemi , aby nemohli pokračovat dál a aby jenom dolaďovali končící programy , to je opravdu velká škoda . A znovu přibírat nové , nezkušené lidi do center pro regionální rozvoj , která už v každém kraji existují , si myslím , že je možná bohulibý záměr paní ministryně , ale nevím , zda zase nebudeme mít několik let zpoždění při čerpání dotací , když tito noví zaměstnanci budou mít problémy vůbec chápat některé dotační tituly a metodiku , která se vymyslí na ústředí . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Další přihláška je s přednostním právem pan poslanec Stanjura . Potom se připraví pan poslanec Kučera . Prosím , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo . Tak nejprve nějaká zkušenost z tohoto programového období , zejména z přeshraničních operačních programů . Polským kolegům - jsem z česko - polského pohraničí - procházelo ale úplně všechno . Opravdu úplně všechno . Stačilo , když tam napsali , že to má přeshraniční dopad , a peníze čerpali . Naše centrum regionálního rozvoje opravdu naprosto vážně zkoumalo každý detail každého projektu , zda to česko - polským vztahům prospívá , nebo ne . Pak si stěžujme na Brusel , ale tady jsme si čerpání ohrožovali my sami Češi , žádný Brusel . To je třeba říct . Návrh zákona je fakt zbytečný . Mně to nedá , abych neocitoval několik vět z navrženého znění zákona . A řekněme si , jestli to vážně chceme mít v zákoně . To je taková politická proklamace , většinou v obecné rovině , proti které se nedá ani protestovat . Tomu já rozumím . Takové obecné cíle , že chceme , aby se měli lidé dobře , aby se ekonomika měla dobře . To přece podpoří v téhle obecné rovině každý . Jenom abychom věděli . Část druhá , Podpora regionálního rozvoje , § 3 . A teď prosím , kdo to nečetl , aby to fakt sledoval , zda potřebujeme tyto paragrafy v zákoně : " Cílem podpory regionálního rozvoje je zajistit dynamický a vyvážený rozvoj území České republiky se zřetelem na kvalitu života a životního prostředí , přispět ke snižování regionálních rozdílů a zároveň umožnit využití místního potenciálu pro zvýšení hospodářské a sociální úrovně jednotlivých regionů . " Na tom se asi shodneme úplně všichni . Škoda , že náhradní pan zpravodaj mě neposlouchá . (K poslanci Petrů.) Chtěl bych , aby na to případně reagoval . Omlouvám se , ale myslím si , že zejména zpravodaj by mohl dávat pozor . Já chci vědět , k čemu tam tento odstavec máme . A můžu pokračovat : " Oblasti podpory regionálního rozvoje na území České republiky podrobněji vymezí strategie regionálního rozvoje České republiky (dále jen strategie regionálního rozvoje) a na úrovni kraje strategie rozvoje územního obvodu kraje . " To se trošku bije s § 2 , kdy říkáme , že to může být trošku jinak , ale proč ne . A odstavec 3 : " Strategie regionálního rozvoje a strategie rozvoje územních obvodů krajů jsou zpracovávané s platností pro programové období Evropské unie . " To znamená , že už máme zpoždění skoro rok a půl a nic se neděje , když to nemáme . Opravdu se nic neděje . " Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s ostatními dotčenými ústředními správními úřady a kraji navrhuje vymezení regionů , jejichž rozvoj je třeba podporovat s ohledem na dynamický " - to už je podruhé - " a vyvážený rozvoj České republiky , " takže dynamický a vyvážený rozvoj České republiky už máme na šesti řádcích dvakrát - v zákoně , ne politickém programu nebo programovém prohlášení , " zvyšování hospodářské a sociální úrovně územních samosprávních celků a udržování jejich hospodářské , sociální a územní soudržnosti (dále jen státem podporované regiony) . " A takhle bych mohl číst dál . Například obsah strategie regionálního rozvoje tvoří zejména : " analyzuje stav regionálního rozvoje , stanovuje republikové priority a strategické cíle regionální politiky " , a tak dále , a tak dále . Paní ministryně , když nastupovala , říkala , že chce bojovat proti zbytečné byrokracii . A ke zbytečné byrokracii patří i zbytečné paragrafy . Já se ptám , k čemu tyto deklaratorní paragrafy máme . Teď nechci mluvit o tom , že regionální rozvoj budeme řešit z úrovně centra . Kdo tam cítí rozpor jako já , tak se musí podívat a ptát , proč z úrovně centra budeme řešit regionální rozvoj . A pak už jenom takový postesk z důvodové zprávy . Když se mluví o strukturálně postižených územích a severní Moravě a severních Čechách , tak tam patří i Slezsko . Patří tam i Slezsko , paní ministryně . Není to jenom severní Morava , jak píšete v důvodové zprávě . Já jsem ze Slezska . Nezlobte se na mě . Myslím si , že tam patříme , že jsme integrální součástí Moravskoslezského kraje . Vím , že se říká , zejména vy z Prahy , že jedete všichni na Moravu . Velmi často mi ministerští úředníci v Opavě říkají , že u nás na Moravě je hezky . To je fajn , ale nejsme na Moravě . Ale to je detail . Mě skutečně zajímá , k čemu máme v zákoně tolik a tolik zbytečných vět a deklarací . Opravdu si musíme uzákonit , že usilujeme o dynamický a vyvážený rozvoj České republiky ? Není to věc samozřejmá ? Potřebujeme to v zákoně ? Já si myslím , že ne . Zákon může být o 50 % seškrtaný , nic se nestane . Podle mě je rozpor , že centra budou řešit regionální rozvoj . Nevím . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . Dalším přihlášeným je pan poslanec Kučera . Prosím , máte slovo . Poslanec Michal Kučera Dobrý den . Děkuji za slovo . Výhodou toho mluvit po poslancích s přednostním právem je to , že už toho nemusíte tolik říct , jelikož mnohé řeknou za vás . Já se tady musím ztotožnit s panem předsedou Stanjurou , že v mnohém je tato novela skutečně zbytečná a přináší jak administrativní zátěž nejen pro ministerstvo , ale samozřejmě i pro kraje a obce . Snažil jsem se přečíst důvodovou zprávu . Nevím , jestli ji někdo z vás četl . Toto je ten tisk . (Poslanec ukazuje materiál.) Celý jsem ho ani nevytiskl , ale snažil jsem se tím alespoň prokousat na počítači . A skutečně , ač jsem se snažil paní ministryni Šlechtové porozumět , a opravdu to myslím upřímně , jsou věty , kterým jsem vůbec nerozuměl . Třeba na straně 17 důvodové zprávy - cituji : " Praxe vyžaduje , aby specifikace postavení rolí a vzájemné spolupráce relevantních regionálních aktérů , států , krajů , měst , obcí a jejich sdružení byla v zákoně o podpoře regionálního rozvoje nastavena rámcově s respektováním obecných kompetencí ústředních a územních správních úřadů nadčasově s ohledem na stabilitu právního řádu a dostatečně flexibilně , neboť v jednotlivých programových obdobích EU se v součinnosti dotčených aktérů mění vymezení funkcí subjektů zapojených do řízení a kontroly programu . " Konec věty a citace . Tady musím dát skutečně za pravdu kolegovi Stanjurovi . (Potlesk z řad poslanců TOP 09.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji . S faktickou přichází k mikrofonu pan poslanec Benešík . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Ondřej Benešík Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , vážená vládo , nevím , jestli je nezbytně nutné , abychom měli v zákoně uzákoněné , že máme vyvážený regionální rozvoj . Ale v České republice není vyvážený regionální rozvoj . To všichni víme . Regiony se vyvíjejí různě a bohužel v novém plánovacím období Evropské unie hrozí , že tyto disparity se paradoxně budou prohlubovat , protože máme privilegované regiony , které jsou takzvaně ITI , jinými slovy jsou to regionální centra , městské aglomerace , které budou mít omašličkované peníze . To je třeba Brno , Ostrava , Plzeň a podobně , které si sáhnou na opravdu peníze , které jsou ve škatulce z evropských fondů jenom pro ně . A potom máme ten zbytek , kam třeba například patří i můj kraj , který je Zlínský kraj . Tento stav skutečně hrozí , že vyvážený regionální rozvoj bude jaksi nadále jenom čirou fikcí . Chtěl bych také zdůraznit , že tento stav , kdy toto hrozí , paní ministryně Šlechtová zdědila . Myslím si , že Poslanecká sněmovna a ministerstvo se touto záležitostí mělo zabývat už hodně dávno , možná před dvěma třemi lety , kdy se začala tvořit architektura pro rozdělování evropských dotací . A i náš podvýbor pro evropské fondy a přeshraniční spolupráci ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj se tento neblahý stav snaží alespoň mírnit . Otázka je , kolik máme času a možností tohoto dosáhnout . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities