Předseda PSP Jan HamáčekAno,panministrsipřejevystoupit.Máteslovo,paneministře.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkujizaslovo,panepředsedo.Váženéposlankyně,váženíposlanci,dovolte,abychreagovalnapísemnouinterpelaci.Váženýpaneposlanče,podletoho,cojsemslyšel,cojstenámtadypřečetl,mámtakovýpocit,žezrovnatatooblastnenívůbecvašímhobbyažedostpokulhávajívašeinformaceotétooblasti.Zaprvévůbecnevím,kdejstevzalinformaci,žeministerstvonatovůbecnereaguje.Tojemojeprvnípoznámka.Druhá-strategickýdokumentjejiždávnopřipravenazpracován.Momentálněprocházíodbornoudebatousodborníkyzezákladníchastředníchškolaodborníkynajazykovouvýuku.Tojemojedruhápoznámka.Probíhánanárodnímkulatémstole,kamvásvřelezvu,abystesitamdoplnilinformacektétoproblematice.Třetí-vůbecnemátetaképravduoevropskýchfondech,alevůbec.MymámepřipravenévýzvyprávěnajazykovévzdělávánísOPVK,kterébudouvyhlášenyještějakozbytkovévýzvyvtomtoroce,kdejeprávědůrazkladennajazykovévzdělávání,atovprvnířaděvzděláváníučitelů,atovedvourovinách,vjednéroviněvzděláváníučitelůcizíchjazyků,abychomjimumožniliprohlubováníjejichznalostínapříkladformouzahraničnístáže,dálesezabývámetakétím,abyprobíhalavýukajazykůujinýchpředmětůvcizímjazyce.Protojetamdruhékoloproučiteleodbornýchpředmětůneboučitelejinýchpředmětů,abymohlitutovýukuvéstvcizímjazyce.Provašiinformaci,nařaděizákladníchškoltotojiždávnoprobíhá,takžetojedruhávýzva,kterájepřipravena.Třetíjeprožákyaprostudentynadalšíjazykovéprohlubovánívzahraničí.Takžetojsouvýzvy,kteréjsounynívOPVK,takžeaninemusímečekatnaOPVVV,kterébudevyhlášenovpolovinětohotoroku,kdesestoutooblastísamozřejmětaképočítá.Nenípravdou,žebyvevšechvěkovýchskupináchklesalaúroveňjazykovýchznalostí.Dokoncepodleposledníchprůzkumůvněkterýchskupinách,obzvláštějetoaleuprvníhostupně,sejazykováúroveňzvyšujeajetopředevšímztohodůvodu,žesevýraznězměnilametodikavzdělávánítěchtodětí,protožekdyžsezačnevdřívějšímvěku,takvýukajesamozřejměmnohemefektivnější.Tolikzméstrany.Pokud,paneposlanče,cokolibudetepotřebovat,rádvászvuktomunárodnímukulatémustolu,kdeprávězaúčastiodborníkůseprobíránárodnístrategiedoroku2020,kterájejiždávnohotová.Předseda PSP Jan HamáčekDěkujipanuministrovi.Zeptámse,kdodálsehlásídorozpravy.PanposlanecFiedler.Poslanec Karel FiedlerDěkujizaodpověď,paneministře.Rádsetedyzúčastnímtohokulatéhostolu,abychsiověřilinformace,kterézdeuvádíte,protožeinformacepracovníkůzoblastiškolství,kterésekemnědostávají,jsourozdílné.Čilinebudemetadyvéstnějakoudebatu,polemiku.Jásetohokulatéhostolurádzúčastním,abychsiotomudělalkonkrétnějšíobrazdlevašehonávrhu.Ano,školstvínenízcelamojeparketa,aledlouhodoběsezabývámtechnickýmškolstvím,kdečastokrátslýchám,nebonečastokrát,alevpodstatěnakaždémjednáníslýchámstížnostiprůmyslníků,manažerůtechnickýchneboprůmyslovýchfirem,kteřísistěžujíjednakobecněnatechnickévzdělávání,alehlavněnajazykovouvybavenost,sekteroujeproblém.Vyjstetadyzmínil,kdyžjstednesodpovídalnamůjpříspěvek,ženaprvnímstupnidošlokezlepšení,alejájsemprávěvesvémpříspěvkukritizoval,žesetotýkáporovnánížákůdevátýchtříd,cožjeprávědruhýstupeň.Takžeuprvníhostupněinformace,kterémámjá,tamseasishodujeme,alerozdílnéjsouužákůdevátýchtříd.Nebudunavrhovatžádnéusnesení.Přijímámvašinabídkunaúčastnakulatémstoluapotombudueventuálnědálevkomunikacisministerstvemnebopřímosministrem.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.Ještěpanministr.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekDěkujizaslovo,panepředsedající.Jábychdokoncetudebaturádvedl,protožeinformace"mámtutoinformaciodnějakýchpracovníkůškolství"-takbychchtělvědět,odjakýchpracovníků,protožejeužpryčdoba,kdyučitelnapříkladanglickéhojazykanazákladníškolebylotřilekcepředžáky,protožetobylpřeškolenýučitelruskéhojazyka.Naopak,myvámdnesrádipředstavímerůstzájmuojazykovévzdělávání.Dokoncevámukážemejazyky,kteréjdoumimořádněnahoru,zájemoněmezidětmi.Napříkladmimořádněsezvýšilzájemoruskýjazyk.Provašiinformaci,vestředujsmemělijednánísvelvyslanciNěmeckaaRakouska,kterésetýkaloprávěodbornéhovzdělávání.Onisialeanitaknestěžujínaproblematikujazykovévybavenostiobecné,aleodborné.Toznamená,ženašistudentiseumějívtéřečinapříkladdomluvit,alenemajíodbornouznalost,atammyteďvedemedebatu,jaknaodbornýchškoláchsezavádídruhýjazyk,jestlibytřebamístodruhéhojazykanebylanabídkamožnostivtomsamémjazyceodbornéhovzdělávání,toznamenáodbornáangličtina,odbornáněmčinaatd.Mámetadycelouřaduněmeckýchfirem,kterétadymajípobočky,astěžujísiprávěnasnižujícísekvalituněmeckéhojazyka.Tadybychvámdalčástečnězapravdu,alenenítoanitakužákůdevátýchtříd,alecojedalšíukazatel,žeklesáúroveňtřebanaúrovnistředníškoly,alespíšeodbornéhosměru.Tojekzáležitostijazyků.Vyjstesedotklioblastitechnickéhovzdělávání.Tambychvámtakérádukázalkroky,kteréčinímevtétooblasti.Kdyžbudetechtít,mítčas,chuťanáladu,takkromětohotokulatéhostoluvásještězvuknárodnímukulatémustoluvoblastitechnickéhovzdělávání.Předseda PSP Jan HamáčekAno,sfaktickoupoznámkoupaníposlankyněSemelová.Poslankyně Marta SemelováDobrédopoledne.Jáskutečnějenompárslovkjazykovémuvzdělávání.Jepravda,ženakoneciČeskáškolníinspekcepotvrzuje,ženazákladníchškoláchsejazykovévzdělávánízlepšilo,zvláštěunižšíchročníků,aleproblémjepotompřipřechodunastředníškolu,kdedocházíkurčitéstagnaci.Podleméhonázoru,adiskutovalijsmeotom,kdyžsejednaloorámcovýchvzdělávacíchprogramech,tobylozaminulýchvlád,takbyseskutečněznovumělaotevřítapřehodnotitotázkadruhéhopovinnéhojazykanazákladníchškolách,kdysestává,žežáci,kteřímajínadánínaněcoúplnějiného,napříkladnatechnicképředměty,přírodověduatd.,nebonemajínadánínateoreticképředmětyvůbec,jetamřadažákůsespecifickýmiporuchamiučeníatd.,taktadysimyslím,žebysemělopřistoupitktomu,abydruhýcizíjazyknazákladníchškoláchnebylpovinný,alebylvolitelný.Onosetotižmnohdystává,ženakonectytoděti,třebarůznídyslekticiatd.,neumějíanijedenjazykpořádněadruhýjazyknezvládajívůbec.Myslímsi,žebydětimělymítmožnostsivybratvevolitelnýchpředmětech.Někdo,kdojenajazykovévzdělání,prosím,aťseučídruhýcizíjazyk,pročne,jetodobře,alejinýaťsivyberetřebaprávěztechnickýchpředmětůnebozpředmětůjiných,jakojenapříkladpracovnívyučování,protožetonámnaškoláchtakéchybí-školnídílny,kdesemohouseberealizovatprávětitožáci,kteřínemajívlohyprostudiumjazykanebojinéhoteoretickéhopředmětu.Děkuji.Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji.SdalšífaktickoupanposlanecBenešík.Poslanec Ondřej BenešíkVáženýpanepředsedo,dámyapánové,váženávládo,jenomvelmistručně.Jenomjsemchtělinformovat,žeČeskárepublikaskutečněvjazykovémvzděláváníza25letvelmipokročila,nicméněúrovněnapříkladNizozemíneboskandinávskýchzemízdalekanedosahujeme.Myslímsi,žetéprácezbýváudělatještěpoměrněhodně.KoneckoncůpotřebavylepšitjazykovéznalostičesképopulaceseobjevujeivmomentálněfinišovanékoncepcifungováníČeskérepublikyvEvropskéunii.