Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-016-038 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
38. Návrh poslanců Miroslava Kalouska, Františka Laudáta a dalších na vydání zákona o působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky při řízení společností ovládaných státem /sněmovní tisk 167/ - prvé čtení
Ptámseale,jestlijeúkolemstátu,abytrvalevlastniltytospolečnostiproto,abyznichdostalconejvícpeněz.Tojevedlejšíproduktjenom.Hlavnímúkolemstátu,pokudchcemíttypodnikyzestrategickýchdůvodů,jerozvojtohotoodvětvíaudrženíjehokonkurenceschopnosti.Protožechce,abytyspolečnostibylykonkurenceschopné,abybylysilné,protožejetojehostrategickéodvětví.Atamlogickytopotomjevždyckyotázkouúvahy,kolikjimtěchpenězseberu,abyzůstalykonkurenceschopnéabylysilné.Myslímsi,ženaprostoklasickýpříkladsimůžemeříct...PaneBirke,nekřičte,nebovásnebuduvolit.Místopředseda PSP Petr GazdíkPaneposlanče,jáseomlouvám.Prosímkolegyoklidavás,abystepokračoval,ažvjednacímsálebudeklid.Všichni,kteřísevybavujete,prosím,běžtedopředsálí.Děkuji.Poslanec Miroslav KalousekVláda,pokudjsemdobřeinformován,nedávnopřijalastrategickérozhodnutíotom,žebudoucípokračováníjadernéhoprogramubymělzvětšíčástifinancovatČEZ,akciováspolečnost.Játonijaknepodrobujikritice,jetotypickéstrategickérozhodnutíprobudoucnostvokamžiku,kdy-promiňte,nebudutorozvádět,vybočilbych-jetoprostětypickéstrategickérozhodnutívládyprobudoucnostajáhonepodrobujinějakékritice.Alektomua),žetutomimořádněnáročnouinvesticibudefinancovatpředevšímČEZ,ktomua)logickymusízazníttakétob).Vtakovémpřípadějelogickáúvahaminimalizacedividendy,možnájejízastavení,abysiakciováspolečnostdokázalavytvořitrezervy,abysejízvýšilrating,abyzískalaconejlevnějšíúvěraabyskutečněbylaschopnátaktostomiliardovouinvesticifinancovat,anižbyjitooslabiloavyčerpalozásadnímzpůsobem.Logickáúvaha.Tojeúvaha,kterounemůžemítministrfinancí,protožetenchceconejvětšídividendudopříjmůstátníhorozpočtu,čímvětší,tímlepší.Atakovýchpříkladůnajdemecelouřadu-uropy,uproduktovodu,uČEPRO,prostěvždyckytobudestrategickýrozvojtohoodvětví,kterésistátchcenechat,anebomaximalizacepříjmů,kterésistátztěchpodnikůvezme.Tydvěpriorityjdoudoznačnémíryprotisobě.Cožbyltakédůvod,pročjižzaminulévládybylpřipravovánpřevodceléhotohoFondunárodníhomajetku-bylpřipravovánpodMinisterstvoprůmysluaobchodu.Protožeonotoskutečněfungovalosystémově,dokudtopatřilotomuFondunárodníhomajetku.Fondnárodníhomajetkubylprávnickouosobou,nevládlmužádnýministr,ministrfinancíbylpouzepředsedouprezídia,rozhodovaloprezídiumjakokolektivníorgánabuďrealizovalorozhodnutíoprivatizaci,kterépředalavláda,anebosestaraloořádnéhospodařeníakonkurenceschopnostpodniků,kterévlastnil.Vokamžiku,kdyskončilotransformačníobdobíabylzrušenFondnárodníhomajetkujakoprávnickáosoba,veškerájehoaktivapřevzaloMinisterstvofinancíadošlovzásaděktomuto,troufnusiříct,nesystémovémustavu.Jásiuvědomujiurčitýmaximalismustohonávrhu,kterýjepředložen.Totižcestaknějakésystémovějšíúpravě,nežjesoučasnýprávnístav,tycestyjsoudvě.Poměrněkomplikovanánovelakompetenčníhozákona,cožbybylaznačněnepřehlednáhoušť,anebonepřímánovelizaceformouvelmijednoduchéhozákona,zákonaopůsobnostiMPO,cožjesvýmzpůsobemnepřímánovelakompetenčníhozákona.Tenzákonpakmůžebýtvelmijednoduchýapřehledný,protožecelouřadurealizačníchopatřenínemusídefinovatzákonamůžoujedefinovatpodzákonnénormyvlády,aťužjejínařízení,usneseníčivyhláška.Uvědomujisitumaximalizacitím,žepodtennávrh,pokudbybylpřijattak,jakjeteďpředložen,takvpodstatěpodMinisterstvofinancí,pardonpodMinisterstvoprůmysluaobchodupřevádívšechno,včetněLesůČeskérepubliky,včetněpovodí.Ajátadychápu,žeexistujecelářadadobrýchargumentůzvážitvýznamtěchtosubjektůnakrajinu,naživotníprostředíadiskutovatotom,zdabynemělyzůstatnaMinisterstvuzemědělství,popřípaděpřejítpodMinisterstvoživotníhoprostředí,aležemožnáneníúplněnejšťastnějšíto,cojeuvedenovtomtonávrhu,tedytoMinisterstvoprůmysluaobchodu.Jetoprostěmaximalistickýnávrh,kdevedruhémčtenípředkladatelépředpokládajípodrobnousystémovoudiskuzi,cobymělopřejítpodjakéhozakladatele.Aleotom,čemuříkámestrategickáodvětví,bydiskuzebýtneměla.Současnásituacenavícještějeopepřenatím,žejetamjednoznačnýkonfliktzájmůsoučasnéhozakladatele.Tojenomtakovátřešničkanadortu,tojesicefakt,alekvůlitomutonepřekládáme.Předkládámetoproto,abychomnašlisystémovéuspořádání,ajenomseodkazujinato,žetentoprojektbylvběhuužzaminuléhovolebníhoobdobí.Prosímtedyopropuštěnídodruhéhočteníabudusetěšitnavášnivouasystémovoudiskuzi,kdyžtořeknukrátce:copatříkam.Děkujivám.Místopředseda PSP Petr GazdíkJáděkujipanuposlanciMiroslavuKalouskovianyníprosím,abyseslovaujalzpravodajproprvéčtení,jímžjepanposlanecIvanPilný.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Ivan PilnýVáženýpanepředsedající,váženíčlenovévlády,kolegyněakolegové.Bylotadykonstatováno,žejdeozákonvelmijednoduchý.Tototvrzenímohupotvrdit,protožetentozákonjevrozporusustanovenýmielementárnímipravidlytvorbyprávníchpředpisů,podlekterýchnesmíbýtnepřímounoveloujinýchzákonů.Předloženýnávrhvšakvýraznýmzpůsobemzasahujecelkemdoosmizákonů.Dálbychkonstatoval-nebudujetadycelécitovat,jsouvestanoviskuvlády-dálbychkonstatoval,žeztohotojednoduchého,velmijednoduchéhozákonanejsouzřejmé,anizdůvodovézprávy,předmětacílkoordinačníametodickéfunkce,kteroubyměloMinisterstvoprůmysluaobchoduvykonávat.Dálkonstatuji,žeposlaneckýnávrhzákonavykazujeinedostatkylegislativnětechnickéhocharakteru,kterékromějižshorazmíněnýchnepřípustnýchnepřímýchnovelzákonůčichybnéhouvedenínázvůMinisterstvaprůmysluaobchoduneodpovídáv§4ustálenýmlegislativnětechnickýmpožadavkůmnanadpisyparagrafůazněníustanoveníonabytíúčinnostiprávníhopředpisu.Dálbychkonstatoval,ženávrhodporujedosavadnílogice,kdybylasprávavýdělečnýchsubjektůzestátníúčastísubsidiárněsvěřenaMinisterstvufinancíjakožtostrážcistátníhorozpočtu.Navrhovanázměnapřitomvycházíznesprávnékoncepce,ježodporujezávazkům,kterénasebeČeskárepublikapřevzalapřivstupudoEvropskéunie.MinisterstvoprůmysluaobchodujetotižresortempověřenýmformovánímpodnikatelskéhoprostředívČeskérepublice.Pokudbyzároveňspravovalosubjekty,kterévtomtoprostředípůsobí,atonejednoujakovelmivýrazníhráči,vznikalbytímnevyhnutelnýkonfliktzájmů.Ministerstvoprůmysluaobchodubysepřisprávětěchtosubjektůnechovalojakosoukromýinvestor,alenevyhnutelněbypreferovalocílesvéhospodářsképolitiky.Vještěhoršívariantěbypaknaopakhospodářskoupolitikupřizpůsobovalopotřebámspravovanýchsubjektů.Oběvariantypochopitelněnotněpotřebujítrhavytvářínerovnousoutěžmezisubjektysoukromýmiastátemkontrolovatelnými.