Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2015-02-11 ps2013-025-06-010-098 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.NyníspřednostnímprávempanministrChládekaponěmsepřipravípanposlanecZlatuška.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekJáděkujizaslovo,panepředsedající.Váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltetřikrátképoznámky.Předněchciříci,ževelmiděkujiopozici,žetutonoveluvesměsvnímájakoklíčovouadůležitou.Cosetýká§16,nenítopouze§16,alejetamcelářadaklíčovýchvěcí,kterépomůžouregionálnímuškolství.U§16bychchtělříci,žesouhlasímejakoministerstvoistím,abybylvypuštěnodst.5,takjaktonavrhujeisociálnívýboraněkteříposlanci.KonzultovalijsmetosEvropskoukomisí.Evropskákomiseřekla,pokudsetýkájenomodst.5,žestímbynebylproblém.Bylbyproblém,kdybynebylschválenškolskýzákons§16,aproblémbytobyl,žetojejednazpodmínekpročerpáníprostředkůzEvropskéunie.Tojemojeprvnípoznámka.Druhápoznámkakregistru.Samidobřevíte,žejsmesedostalivminulostidovelmiproblematickésituace,žejsmeměli18tisícnekvalifikovanýchučitelů,kteříměliopustitnášškolskýsystém.Přestojsmeměli7tisícučitelůnaúřadupráce.Tendůvodjejednoduchý.Mytadymámečíslakrajů,kterénámřeknou,kolikmámeučitelůvjednomkraji,řeknounám,jakéhojsouvěku,jakéhojsoupohlaví,aleneřeknounámaprobovanost.Apedagogickéfakultysamypožádaly,žebyjimtentoregistrlépepomohlvzacílenostijejichnabídkykurzů,resp.nabídkyvzdělávánímagisterskéhostupně,ažebysenestalasituace,žeředitelmákopužádostíopřijetínapř.zaměřeníhumanitníhosměru,apřestonemůžesehnatkvalifikovanéhopedagoganaobormatematika-fyzika.Tojetendůvod,pročchceme,abybylzavedenregistramohlijsmelépezacílitipožadavkynapedagogickéfakulty.Věctřetí.Samizdebatyvidíte,žediskuseodomácímvzděláváníjeopravduvelmiširoká.Ajácítím,žeještětenproblémnenítakvydiskutovaný.Protobychchtělříciprovšechnyposlance,kteřísetomuvěnovalispíšeokrajově,protožesevěnujíjinýmproblémům:Domácívzděláváníjedneszákonempovolenoaždopátétřídyzákladníškoly.Takžeprovšechnymalédětitamožnosttadyje.Nadruhémstupni,jaktadymluvilaipaníposlankynězaKSČM,jemožnostvpřípadech,pokudjetohodnézřetele,povolitindividuálnívzdělávacíplán,např.protěžcezdravotněpostiženéhožáka,prosportovce,kterýsejižzúčastňujevrcholovýchsoutěží,apod.Dnesjetoopravdumarginálníčástasi150žáků.Amyjsmerozšířilipokusnéověřováníze7školna19.Každáškolajevpříslušnémkraji,takžezajistídomácívzděláváníprovšechnydětitěchrodičů,kteréotomajíopravduevidentnízájem.Alenemyslímsi,ževsoučasnédobějsmezatímpřipraveninato,abychomtopustilido4,5tisíczákladníchškol.Protožealechápu,žetojetéma,kteréjedůležité,navrhuji,abychomtotořešilisamostatnounovelouanespadlkvůlitomucelýškolskýzákon,kterýmá16nebo17jinýchbodů,kterépodporujetevšichninapříčspektrem,aťjstezleva,nebozprava,atímbychomsenedostaliidoproblémůsčerpánímevropskýchprostředků.Protožejámámreálnouobavu,pokudbyneprošel§16,taktobudevelkýproblémproEvropskoukomisi.Protobychnavrhoval,žeinašelegislativamůžepomocitomuzposlanců,kdobudetentonávrhchtítpředložitjakosamostatný,žemumůželegislativapomocipřipravittentonávrh,připravitmožnostikrealizování.AsamozřejměbychdoporučovaliuspořádatseminářnapůděPoslaneckésněmovny,kdebysezdůraznilajakrizika,takpozitivadomácíhovzdělávání.Jsounatorůznáhlediska.Jsoutamúspěšnístudenti,alejsoutamižáci,kteřípropadli.Takjakovjinýchsystémech.Takžeprotosimyslím,žebybylolépe,pokudbytobylořešenosamostatnounovelou.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paneministře.MámzdejednufaktickoupoznámkupaníposlankyněPutnové,takjipoprosím.PotéřádněpřihlášenýdorozpravyjepanposlanecZlatuškaapanposlanecBeznoska.(Námitka, k faktické.)TakževtompřípaděnejdřívfaktickápoznámkapaníposlankyněPutnové.Poslankyně Anna PutnováDobrépoledne,váženýpanepředsedající,dámyapánové.Paneministře,vyjstevelmizdatnýkomunikátoratakymanipulátor.Nikdozopoziceneřekl,žetatonormajeklíčováadůležitá.PaníposlankyněNovákovámluvilao§16jakoodobrécestěaodobrémnávrhu.Tojetrochurozdíl.Takženámtonevkládejtedoúst.Nevím,kdojinývástaktopochválil.Alepochváliljstesesám,játonemohupřijmout.(Potlesk zprava.)Dalšíotázka,kterásetýkáindividuálníhovzdělávání.Myslím,žejsmetomuskutečněhodněvěnovali.Atakyjsmesebaviliotom,žetenodkladjezačátekneúspěchu!Vyvlastněindividuálnívzdělávánínechcete,nijaksetímnetajíteatadysenámsnažíteslibovatnějakédalšíoddalování,kterénásmáuchlácholit.Mysestímnemůžemesmířitajátotadyříkámzcelaotevřeně.(Potlesk zprava.)Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.DalšífaktickoupoznámkumápanposlanecBeznoskaaponěmpanposlanecKaramazov.Máteslovo.Poslanec Adolf BeznoskaDěkuji,panepředsedající.Hezkédopoledne.Jájenomvelmikrátce.Tydvazmíněnékonfliktníbody,§16odst.5jevpořádku,žesevypustí.Natomasipanujeshoda.MámtrochurozdílnýnázorodpanaposlanceKořenka,alenavýboruprosociálnípolitikudebatakolemtohotoodstavcebyladoceladlouhá.Tojejedenbod.Adruhýbod.StejnětakjakopaníkolegyněPutnováipaníkolegyněNovákovásimyslím,žedomoderníhodesignučeskévzdělávacísoustavyindividuálnívzdělávánípatříiprodruhýstupeňzákladníškoly.Anemusítobýtzrovnazdravotněhendikepovaníčimimořádněúspěšnísportovci.Prostětootevřemeprovšechny,protožeindividuálnívzděláníjetakécestou.Děkuji.(Potlesk zprava.)