|

ps2013-023-06-003-081.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-10 ps2013-023-06-003-081 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

81. Návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu na roky 2016 - 2017 /sněmovní tisk 334/

Date2014-12-10
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/081
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023206.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Výdaje spojené s výplatou závazků uzavřených v tomto programu do roku 2010 včetně jsou plně pokryty z prostředků rezervovaných za tímto účelem v aktivech fondu. Pro realizaci výplat závazků ze smluv uzavřených v roce 2011, případně nároků vzniklých po tomto roce, nárokoval fond dotaci ze státního rozpočtu, a to v souladu se zákonem o Státním fondu rozvoje bydlení, který ukládá státu povinnost poskytnout fondu dotace ze státního rozpočtu nejméně ve výši skutečných výdajů určených na poskytování nenávratných dotací, to je pro rok 2015 ve výši minimálně 129 mil. korun. Z této částky 69 mil. korun na výplatu dotací v programu Panel ze smluv roku 2011 a 60 mil. korun na snížení jistiny při narození dítěte. Obdobná situace v oblasti příjmů nastává i ve střednědobém výhledu fondu na roky 2016 a 2017. Vláda schválila poskytnutí této dotace podle zákona o Státním fondu rozvoje bydlení pro rok 2015 ve výši 129 mil. korun, 60 mil. korun půjde z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj, 69 mil. korun ze státního rozpočtu. Otázka poskytnutí dotace pro roky 2016 a 2017 zůstává otevřená. V oblasti výdajů na správu fondu a výdajů na zajišťování podpor dochází k dlouhodobému snižování výdajů. Výkyvy ve sledovaných letech jsou dány plánovanou obnovou majetku a vstupem nákladů do nákladů státního fondu v roce 2016. Fond zároveň kromě jiného plní roli holdingového fondu v rámci pilotního projektu finančního nástroje JESSICA, který je realizován v rámci Integrovaného operačního programu. Díky jeho realizaci je ověřena možnost revolvingového využití zdrojů z fondů Evropské unie, a tedy možnost jejich opakovaného použití v budoucnosti. Podpora je poskytována ve formě nízkoúročených úvěrů na rekonstrukce a modernizace bytových domů a vznik sociálního bydlení ve městech s integrovaným plánem rozvoje pro rok 2015. Předpoklad na rok 2015 je čerpání ve výši 377 mil. korun, které bude znamenat úspěšnou alokaci celého rozpočtu, finančního nástroje pro úplně první obrátku v hodnotě 609 mil. korun. Návrh respektuje zachování potřebných rezerv stejně jako dodržení minimální hladiny aktiv fondu. Návrh byl odsouhlasen vládou 22. září 2014, výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny byl návrh projednán a schválen usnesením č. 74 dne 12. listopadu 2014. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji paní ministryni za její zprávu. Tento sněmovní tisk projednal výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 334/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Václav Horáček a informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Václav HoráčekDěkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj ze 16. schůze, která se konala 12. listopadu. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 16. schůzi po odůvodnění Ing. Zdeňky Pikešové, ředitelky Úřadu Ministerstva pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě a po rozpravě přijal usnesení, kterým: 1. schvaluje návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015 a střednědobého výhledu rozpočtu na roky 2016, 2017, sněmovní tisk 344, v předloženém znění, 2. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 344 projednat a schválit, 3. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu, 4. pověřuje předsedkyni výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Horáčkovi za jeho zprávu. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které neeviduji žádnou... eviduji jednu přihlášku. Pan předseda poslaneckého klubu ODS. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. Pokud budeme hledat zbytečné instituce ve veřejné sféře, tak bezesporu je to ta, o které dneska jednáme, rozpočtu na příští rok. Nemám kromě toho, že rozpočet je deficitní, a to při stomiliardovém deficitu státního rozpočtu, který jste schválili zhruba před dvěma hodinami, není ta hlavní výhrada, tak bych ve střednědobém výhledu nejlépe viděl, kdyby paní ministryně řekla, že ten fond prostě zruší. to, že výdaje činí zhruba 1,5 % státního rozpočtu, že to projednáváme zvlášť, ukazuje na nesystémové řešení. Vím, že to nezavedla tato vláda, abyste to nebrali tak, že jsem přehnaně kritický. Pamětníci říkají, že to bylo z důvodů, že kdysi nešlo podle rozpočtových pravidel převádět peníze z jednoho rozpočtového roku do druhého. Ale ten důvod dávno pominul. Platí to obecně o všech fondech, které stojí mimo rozpočet. Státní fond rozvoje bydlení není žádnou výjimkou, stejně na tom je Státní fond dopravní infrastruktury a Státní fond životního prostředí. Pak bych mohl jmenovat i ty menší, kde prostředky jsou ještě řádově proti těmto 2 miliardám mnohem nižší. myslím, že stojí za nějakou střednědobou úvahu, zda ty fondy skutečně potřebujeme a zda by nebylo lepší je zrušit. A pokud jsou některé funkce, které chce vláda, aby pokračovaly, a některé programy, aby pokračovaly, tak mohou pokračovat podle přímo prostřednictvím ministerstva a státního rozpočtu. Je taky pravda, že my navrhujeme toto ministerstvo zrušit. Je to trošku začarovaný kruh. Museli bychom to posunout někam dál, protože pokud budeme přemýšlet o tom, které ministerstvo je zbytečné, tak je to Ministerstvo pro místní rozvoj. Ono si našlo agendu, dělá evropské fondy. Bylo to i za naší vlády. Není to nic nového. Tehdejší ministr pro místní rozvoj v naší vládě taky byl zásadně proti zrušení ministerstva. Říkám, že je to návrh občanských demokratů, který jsme nebyli schopni prosadit v tehdejší koalici. Ale je to zbytečné ministerstvo, které ještě pod sebou zbytečný fond. Nad tím bychom se mohli zamyslet. Ale paní ministryně je ve funkci chvilku, tak to nebudu vyčítat nebo ji za to nebudu kritizovat. Kdyby se aspoň ten fond podařilo zrušit, tak je to krok dobrým směrem, protože ministerstvo nezrušíme. To totiž musíte zrušit, než se uzavře koaliční smlouva. V okamžiku, kdy uzavřete jakoukoliv koaliční smlouvu, tak při zrušení ministerstva rozhodíte mocenské poměry. Když jsou tři koaliční partneři, tak se musí zrušit tři ministerstva, aby to bylo spravedlivé, ale to je plán příliš ambiciózní, to uznávám. Takže si myslím, že příští příležitost na rušení kteréhokoliv ministerstva bude zase, se bude skládat příští koalice, pak je to zase taková akademická otázka, protože logicky příslušné ministerstvo a člověk, který stojí v čele, nebude nikdy souhlasit. To by byla zcela výjimečná situace. Ale u Státního fondu rozvoje bydlení a u všech ostatních fondů, protože moje poznámka se týká i dalších fondů, o kterých budeme mluvit, si myslím, že bychom o tom přemýšlet mohli. A to, že se musí administrovat evropské fondy, je jasné. To můžeme administrovat jiným způsobem. Když vidím pana ministra dopravy, tak je možná strategická úvaha - v nějakém střednědobém horizontu udělat z Ředitelství silnic a dálnic akciovku, daňové příjmy směřovat přímo do , aby mohla třeba čerpat bankovní zdroje, to není jenom dotace ze státního rozpočtu, a pak je fond skutečně zbytečný. Ale kroky musí být provázané, musí mít nějakou logiku. A myslím, že o tom můžeme vést rozumnou rozpravu v nějakém pracovním týmu, ne přímo u návrhu zákona. Ale poznámku jsem prostě říct musel právě proto, že ten fond je zbytečný. My budeme hlasovat proti rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení. jsem se ptal předchozí ministryně. Ta trošku mytická JESSICA, tam byly první pilotní projekty, když jsme se hlásili ještě jako naše ministerstvo v roce 2009. Za chvíli je rok 2015 a mohlo by to konečně přinést nějaké reálné výsledky. jsem spíše skeptik, protože nástroj je sice užitečný, ale zase není úplně atraktivní. Podmínek je tam tolik a výhody, které přináší, zejména municipalita, tam nejsou tak výrazné. Tak možná bychom mohli od zkušebního provozu a od pilotních projektů to zkusit naplno a tam se ukáže, jestli bude zájem, nebo nebude. Takhle je to spíše teoretická debata. A zase kritiku nesměřuji jenom na tuto stávající vládu, že se o tom mluví pět nebo šest let a za tu dobu byly asi čtyři vlády, pokud se nepletu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Stanjurovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Jestliže nikdo takový není, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova paní ministryně. Prosím, máte slovo. Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováJako ministryně pro místní rozvoj musím reagovat na poznámku o trvání žádosti ODS na zrušení tohoto ministerstva. Prostřednictvím pana předsedajícího bych ráda vyřídila panu poslanci, že vzhledem k tomu, že sám říká, že by se to mělo stát před uzavřením koaliční smlouvy, omlouvám se, ale pravděpodobně teď využiji i kameru a chtěla bych ujistit své zaměstnance, že minimálně tři roky ještě zůstaneme a vás povedu opravdu řádným směrem. Ministerstvo nedělá jenom fondy, máme tam zakázky, máme tam stavební zákon. se omlouvám (obrací se k předsedajícímu), jestli pan poslanec, prostřednictvím pana předsedajícího, poslouchá? Mluvím k panu poslanci Stanjurovi.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities