ps2013-023-05-003-133.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-12-09 ps2013-023-05-003-133 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Co se týká situace ohledně kompenzace cestujících , cestující mají samozřejmě nárok na vrácení celé nebo částečné jízdenky podle pravidel platných v mezinárodní a vnitrostátní dopravě , takže toto bylo uplatněno . Nad rámec standardní náhrady jízdného ČD nabídly slevu na zakoupení příští jízdenky ve výši 100 korun , cestujícím s In - kartou připíšeme 50 bodů v rámci věrnostního programu Českých drah . Tyto kompenzace je možno nárokovat osobně u pokladen nebo na mailové adrese namraza@cd.cz do 16 . prosince . V rámci extrémního zpoždění žádosti budou posuzovány individuálně . Děkuji vám za pozornost , a pokud budou dotazy , jsem připraven na ně reagovat . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi za jeho zprávu . Zahajuji všeobecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura . Prosím , pane předsedo , máte slovo . Poslanec Zbyněk Stanjura Hezké odpoledne , kolegyně a kolegové . Panu ministrovi nezávidím , že zrovna tento bod je jeho první vystoupení v Poslanecké sněmovně , a jsem si vědom toho , že nebyl ve funkci , takže kritická slova , která budu říkat , nebudu říkat na hlavu pana ministra , ale spíše se pokusím formulovat nějaké otázky a některá doporučení . Nevím , pane ministře , kdo vám chystal podklady , ale zpráva je příliš optimistická . Myslím , že Poslanecká sněmovna chápe , že nemohly jezdit vlaky , o tom není sporu , byla to vyšší moc a to nikomu nevyčítáme a je to pochopitelné . Nicméně je zvláštní např . to , že třeba už třetího , kdy soukromí dopravci , kterých se tak obávají České dráhy , přitom to je gigantický podnik , byli schopni vypravit více vlaků z Prahy do Ostravy než národní dopravce . Já tomu nerozumím . Mluvím o třetím , nemluvím o 1 . prosinci . Já tomu opravdu nerozumím . Bohužel , České dráhy vypravovaly vlaky v okamžiku , kdy bylo jasné , že tratě jsou neprůjezdné . Vy jste mluvil o 16 . hodině , 100 minutách . V 17.36 , jako příklad , vyjíždělo pendolino z Prahy do Ostravy , aby zůstalo stát v poli , aby dostávali cestující naprosto mylné informace , jak se ukázalo . Jen popíšu příběh lidí z tohoto vlaku a pak to zkusím zobecnit . Tak po několika hodinách , dvou , třech , čtyřech , byla informace : Teď pojede vlak do Kolína , přestupte si , z Kolína jede 22.39 vlak do Prahy , dostanete se zpátky . Někteří cestující nabídky využili , dorazili do Kolína a tam jim řekli , že o žádném vlaku , který pojede do Prahy , nic nevědí a že určitě nic nepojede . Tak čekali , zima atd . Mě opravdu překvapila bohorovná vystoupení členů představenstva Českých drah , že tu ČD poskytly sušenku , tu poskytly čaj , tu vodu . Ony se prostě o lidi dobře nepostaraly . To je klíčový problém , o kterém debatujeme . I přístup k vrácení jízdného je podle mě neuvěřitelný . Neuvěřitelný ! Možná dají někomu stovku , někomu připíšou 50 prémiových bodů , místo aby automaticky vrátily plné jízdné tomu , kdo je o to požádá . České dráhy dostávají z veřejných rozpočtů ročně 12 miliard korun . Myslím , že plné vrácení jízdného tomu , kdo se nedostal včas , ať už o hodiny , nebo o dny , je určitě ekonomicky nepoloží . Už vykládají o tom : Jeli jste pendolinem , tak vám možná vrátíme místenku , ale to jízdné jste nakonec použili . Sice jste nejeli tři hodiny , ale třeba 18 hodin , ale co byste chtěli ? Mně to přijde opravdu neuvěřitelné od někoho , kdo čerpá 12 miliard ročně z veřejných rozpočtů . Stejně špatně jako ti cestující na tom byly vlakové čety , které nebyly schopny poskytovat informace , protože je neměly . Nevyčítám to těm lidem ve vlacích , ale připadá mi , že to bylo jako za Vlasty Buriana . Nefungoval dálnopis , tak nejsou informace . Ale v éře mobilů je to výborné . Cestujícím ve vlaku asi nepomohlo , že se něco zveřejňovalo na internetu . Jak se na ten internet přihlásit ? Pochybuji , že by to fungovalo . Dokonce v Kolíně přijel regiojet směrem od Brna a cestující nastoupili , aby po půlhodině jim řekli : Jděte ven , tady by mohl být špatný vzduch . Protože ve vlaku bylo teplo . Takže ani ve vlaku nemohli sedět a zase šli zpátky do haly . A místo aby se představenstvo omluvilo a řeklo " milí klienti , my jsme to fakt nezvládli " , tak slyším o sušenkách , vodách , o tom , jak komunikace v zásadě fungovala , když člen představenstva , omlouvám se , nevím který , v Událostech , komentářích říkal : No vlak tam sice stál 17 hodin , ale to vlastně bylo pro dobro cestujících , abychom neohrozili jejich bezpečnost . Dokáže si někdo z nás představit sedět 17 hodin ve vlaku ? V zimě ? Já tedy ne a jsem moc rád , že jsem mezi těmi cestujícími nebyl , že už jsem byl v Praze , protože normálně pravidelně jezdím . Takže to , co kritizujeme , je přístup Českých drah , a to zejména vrcholového managementu , protože to je jeho záležitost , ne těch lidí , kteří byli ve vlacích uvězněni stejně jako cestující , ohledně předávání informací . Nepřesné , mylné , zavádějící . Pak se samozřejmě stupňovala nervozita cestujících , nervozita lidí . Nevyčítám to těm , kteří tvořili vlakové posádky , ti za to nemohli . Ale dodneška mi připadá přístup . . . Mám návrh jednoho usnesení , který pak přečtu v podrobné rozpravě . My toho moc nemůžeme , ale návrh usnesení je , že Sněmovna žádá vládu , aby zajistila plné odškodnění klientů Českých drah , kteří byli postiženi námrazou a ledovkou mezi dny 1 . až 3 . prosince . To si myslím , že vláda umí přes řídicí výbor , i když to přinese teoreticky nějakou ekonomickou ztrátu , ale určitě to České dráhy nepoloží . Pár otázek . Pokud nebude pan ministr vědět dneska , mně to nevadí , protože respektuji , že je chvilku ve funkci . Tak možná bude vědět , pokud ne , tak bych poprosil o písemnou odpověď úplně v pohodě . Jestli existují krizové plány a jestli se podle nich postupovalo . A pokud ano , tak podle mě potřebují revizi , a kdy se na té revizi bude pracovat , aby byla . Proč nefungovala vnitřní komunikace ? Opravdu ti lidé na nádražích ve vlacích neměli co lidem nabídnout , těm cestujícím , kteří byli evidentně nervózní a neinformovaní . Proč vyjížděly vlaky ? Opravdu nepochopím , že po půl šesté vyjede vlak , který zůstane kousek za Prahou , a to už ledovka byla . Je nepříjemné nevyrazit , je to nepříjemné , ale nějak se v Praze zařídíte , když jste na nádraží , když vlak nepojede . Mnohem horší je skončit někde v poli , bez informací , bez občerstvení , bez tepla . Zase v létě , nebyla by ledovka , že , ale mohla by být jiná katastrofa . A tam je situace pro cestující jednodušší . Usnesení pak načtu . Mé přesvědčení je , že to České dráhy nezvládly , především ti , kteří tomu měli velet , ne ti , kteří spolu s klienty trávili hodiny . Zase mám zprávy , že průvodčí byli velmi unavení , ale přitom velmi příjemní , a ti tu svou práci zvládali . Ale když nemají dostatek informací v éře mobilů , tak se tomu těžko rozumí . Myslím , že informace o 3 . prosinci by měla vést vládu k tomu , aby urychlila vyběrové řízení na rychlíkové tratě . Myslím , že to je dobře , že to Českým dráhám jen pomůže . A když už mluvíme o elektronických pokladnách a o nákupu v e - shopech , tak taková možná pro někoho drobná informace , ale je to podnět , který by zase mohla řešit řídicí nebo dozorčí rada . Soukromí dopravci vám umožňují bezplatně vrátit jízdné 15 minut před odjezdem . Proto mnozí využívají těchto služeb . U Českých drah , když se vám to stane , musíte písemně požádat a do 30 dnů dostanete třeba 25 % . Toto není souboj o klienty , ve kterém mohou České dráhy vyhrát . Minimálně by se měly srovnat s konkurencí . A je to správný trend , že České dráhy chtějí , aby se jízdenky prodávaly na internetu co nejvíce , tím pádem budou mít méně zaměstnanců v pokladnách . Ale pokud nebudou poskytovat tuto službu , která je u soukromých dopravců běžná , každý z nás si to může ověřit , tak prostě lidé to využívat nebudou , protože vrácené jízdné je příliš nízké a příliš administrativně náročné . Není to hlavní problém Českých drah , to se určitě s panem ministrem shodneme , ale myslím si , že České dráhy v komunikaci s klienty selhaly . A říkám : Já vinu vidím na vrcholovém a středním managementu , nevidím to na lidech , kteří tam byli . Pak vás poprosím o to usnesení . Možná by to pan ministr prosazoval i bez usnesení , ale myslím si , že jediné , co můžeme udělat , je požádat , aby stát ve státní firmě zařídil , aby těm , kteří chtěli , se plně vrátilo jízdné . I když nakonec druhý den dojeli , ale za jakých podmínek a v jaké čase . To si myslím , že je solidní přístup státu . Neumím to kvantifikovat . Jestli to bylo 100 tisíc lidí , kteří tím byli postiženi , to asi nedokážu odhadnout , je to možné , ale i to České dráhy bezesporu ekonomicky unesou . A mohou tím vytvořit lepší vazbu klientů , aby příště opět ti klienti cestovali národním dopravcem . Děkuju .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities