|

ps2013-019-07-001-134.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-10-31 ps2013-019-07-001-134 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

134. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 307/ - druhé čtení

Date2014-10-31
Meetingps2013/019
Agenda Itemps2013/019/134
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/s019216.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Jako základní problém z hlediska medicínského je v současnosti spatřována stanovená délka pobytu u jednotlivých diagnóz. Vyhláška z roku 2012 sjednotila délku pobytu na 21 dnů s možností prodloužení. Praxe ukázala, že tato možnost prodloužení není využívána tak, jak by bylo žádoucí, a mnohdy jsou pacienti z lázní propuštěni bez dostatečného zlepšení jejich zdravotního stavu. Návrh tedy u vybraných indikací stanovuje délku pobytu lázeňské léčebné péče opět na 28 dní. Jedná se zejména o léčení nemocí oběhového, dýchacího a pohybového ústrojí, duševních poruch, kožních nebo gynekologických onemocnění. Dále je rozšířena možnost prodloužení opakovaných léčebných pobytů, a to zejména u dětí a dorostu, u nichž je stávající vyhláškou tato možnost omezena. Zároveň bylo přihlédnuto ke specifickým potřebám jednotlivých skupin pacientů, a tak je například nově navrženo, aby lidé trpící intersticiální plicní fibrózou jako nemocí z povolání, kteří měli nárok pouze na komplexní pobyt a opakované pobyty čerpali již pouze jako příspěvkové, mohli čerpat tuto péči i při opakovaných pobytech. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, předložený návrh zlepšuje přístup pacientů k lázeňské léčebně rehabilitační péči a zároveň je v souladu se závěry zmíněného nálezu Ústavního soudu. Proto věřím, že jej podpoříte také v následném legislativním procesu. Děkuji za pozornost a za podporu. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví. Jeho usnesení vám bylo doručeno jako tisk 307/1. Prosím paní zpravodajku tohoto výboru, paní poslankyni Soňu Markovou. Poslankyně Soňa MarkováDěkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, milé kolegyně a vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s usnesením výboru pro zdravotnictví, které se týká předloženého návrhu zákona, tak jak tady přednesl pan ministr zdravotnictví. Náš výbor projednal tento návrh zákona a konstatoval, že splňuje všechny požadavky dobrého zákona, který by měl spatřit světlo světa tak, aby mohl být platný od 1. 1. 2015. Projednal ho a doporučil ke schválení Poslanecké sněmovně tak, jak jste si to i v našem usnesení přečetli. Projednal i některé pozměňovací návrhy, takže doporučuje, aby byl přijat ve smyslu těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do jednu přihlášku, a to pana poslance Leoše Hegera, kterému uděluji slovo. Po něm pan poslanec Hovorka. Poslanec Leoš HegerDěkuji za slovo, pane předsedo. Dobré dopoledne, dámy a pánové. Dovolte mi, abych zopakoval to, co jsem zde prezentoval při prvním čtení, to jest, že ze strany poslaneckého klubu TOP 09 není žádný problém s přijetím novely zákona, která se týká indikací lázeňské léčby. Při projednávání ve výboru pro zdravotnictví byl poměrně narychlo předložen pozměňovací návrh, který prošel, ale později se ukázalo, že tento návrh, který se týká zařazení dezinfekčních prostředků pro diabetiky do úhrad veřejného zdravotního pojištění, jisté problémy, a to jak finanční, tak legislativní. Ten legislativní problém je v tom, že dezinfekční prostředky jsou vedeny v našem zákonodárství jako léčiva, zatímco pozměňovací návrh navrhuje, aby byly zařazeny a vloženy do úhrad z veřejného zdravotního pojištění jakožto zdravotnické prostředky. Druhý problém, finanční, je, že finanční limitace, která byla v pozměňovacím návrhu navržena, se týká dávek pro jednu dezinfekci, což není parametr, který by byl řádně definován, a je zvykem limitace úhrady dělat pomocí objemu příslušného léčiva v takovémto případě a času, po který ten objem je aplikován. tedy navrhuji, abychom nepřijímali pozměňovací návrh, přestože byl prodiskutován a přijat na zdravotnickém výboru. Ale v případě, že by tady byla vůle přes všechny výhrady pozměňovací návrh přijmout, tak jsem si dovolil předložit pozměňovací návrh k předchozímu pozměňovacímu návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Ten pozměňovací návrh dva hlavní aspekty. Jednak mění limitaci úhrady, čímž se z předpokládaných 50 100 mil. korun nebo i více zátěže pro veřejné zdravotní pojištění dostává na částku zhruba 30 mil. korun za dezinfekci pro diabetiky. A dále návrh rozšiřuje to, aby mohly být hrazeny jakékoli dezinfekční prostředky, které odpovídají dané potřebě, a nikoliv jenom prostředky ve formě spreje, kde hrozí určitý firemní vliv, který by se mohl uplatňovat právě v téhle zvláštní situaci, když to je deklarováno celkem nesprávně jako zdravotnický prostředek. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji vám, pane poslanče. Upřesním ještě jednu omluvenku. Do hodin se omlouvá pan poslanec Jaroslav Holík. Další v rozpravě vystoupí pan poslanec Ludvík Hovorka. Poslanec Ludvík HovorkaDěkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolím si krátce vás seznámit s pozměňovacím návrhem, který jsem vložil do systému pod číslem 1494 a tento pozměňovací návrh zní: " (Dále individuální smluvní ujednání.")Zdravotní pojišťovna je povinna zveřejnit individuální smluvní ujednání do 30 dnů ode dne, kdy bylo uzavřeno, způsobem umožňujícím dálkový přístup. Individuální smluvní ujednání nabývá účinnosti nejdříve dnem zveřejnění. Dovolím si krátce okomentovat. Tento pozměňovací návrh směřuje k dosažení transparentnosti smluvních vztahů mezi zdravotními pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními. Jak jsem zde uvedl již v rozpravě k tisku 260, dnes je velmi minimální kontrola nad zdravotními pojišťovnami, a nad smluvními vztahy, které mají zdravotní pojišťovny se zdravotnickými zařízeními, není kontrola téměř žádná. Většina smluvních ujednání je uzavírána nad rámec úhradové vyhlášky. To základní pravidlo je úhradová vyhláška, ale jak jsme byli informováni i ze strany ministerstva a od pojišťoven, tři čtvrtiny úhrad jsou mimo tento rámec, který dává úhradová vyhláška. Z tohoto pohledu je zřejmé, že nad zhruba 240 miliardami, které jsou ve zdravotním pojištění, není téměř žádná kontrola. Přitom 135 poslanců této Sněmovny se přihlásilo k transparentnosti smluv a ke zveřejňování všech smluv. Bylo to na základě požadavku Rekonstrukce státu. Tento návrh tohoto zákona v podstatě umožní, že dojde postupně ke sjednocení úhrad mezi zdravotnickými zařízeními, protože budou známy výše úhrady, které mají jednotlivá zdravotnická zařízení.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities