ps2013-017-03-011-010.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-18 ps2013-017-03-011-010 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.30 hodin) Vážený pane předsedo , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh odstraňuje právní úpravu , která ve vztahu k pojištěnců vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje nespravedlivou sociální zátěž , a proto se na vás obracím s žádostí o jeho podporu . Děkuji vám za pozornost . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane ministře . Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví . Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 260 / 1 . Prosím , aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Bohuslav Svoboda . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Bohuslav Svoboda Dovolte , abych vás seznámil s usnesením číslo 45 z 9 . schůze konané dne 4 . září 2014 k vládnímu návrhu zákona , jímž se mění zákon 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony . Po úvodním slově ministra zdravotnictví dr . Svatopluka Němečka , MBA , odůvodnění náměstka pro zdravotnictví dr . Toma Philippa , MBA , zpravodajské zprávě dr . Svobody a po rozpravě výbor pro zdravotnictví za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona , kterým se mění zákon číslo 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , za druhé zmocňuje zpravodaje výboru , aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny - což tímto činím . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které mám přihlášenu jako první paní poslankyni Markovou , prosím , aby se připravil pan poslanec Heger . Dříve než dám paní poslankyni Markové slovo , má tu ještě jednu faktickou poznámku , se kterou se vypořádáme , a to je faktická poznámka pana poslance Štětiny . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Jiří Štětina Děkuji za slovo . Dobrý večer , vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové . Budu velmi stručný . Myslím si , že pan ministr se svým návrhem uspokojil všechny v rámci daných možností , a skutečně si myslím , že nelze zrušit příplatek za pohotovost , protože tato pohotovost je všude v celé republice zneužívána . Znám jeden konkrétní případ , netýká se moc známé pojišťovny , jmenovat ji nebudu , kdy jedna nemocná za rok jen na pohotovostech , kdy se nechala dovézt do nemocnice , ošetřit , uteče atd . , je za ni zaplaceno 200 tisíc . Nikdo to neřeší . Druhá věc se týká lékáren . Jsem také rád , že se vyřešil problém , o kterém jsem zde hovořil , a hovořili o tom i jiní , že bude kompenzována ztráta těch , kdo léky vydává . To jen stručně . A já se domnívám , že diskuse bude samozřejmě stejná , jakou mám já . Děkuji . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče , a nyní již prosím k mikrofonu paní poslankyni Markovou . Prosím , máte slovo . Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo , vážená paní místopředsedkyně . Dámy a pánové , dovolte mi , abych se velmi krátce vyjádřila k dvěma pozměňovacím návrhům , které jsem předložila a které máme ve sněmovním systému . Ještě před tím , než začnu odůvodňovat své návrhy , tak bych chtěla jen připomenout svému předřečníkovi , že pohotovosti jsou možná zneužívané , ale myslím si , že veřejné peníze byly mnohem více zneužity např . v kauze IZIP , která nás stála 1 , 8 miliardy korun . Za pohotovosti , pokud vím , se vybere mnohem méně . Teď k tomu pozměňovacímu návrhu . Vládním návrhem zákona , který máme teď před sebou , se nově ruší , i když s jedinou výjimkou , všechny tzv . regulační poplatky . Tento fakt samozřejmě vítám , protože KSČM vždycky podporovala to , aby zdravotnické poplatky byly zrušeny . Jediná výjimka , na které navrhovatel , bohužel , trvá , to je existence regulačního poplatku za pohotovostní službu . Jen připomenu , že KSČM , a mými ústy , velmi často už od roku 2008 bojuje proti tzv . regulačním poplatkům . My je považujeme za nesmyslné , protože pacienti platí za zdravotní péči . Připomínám , že úplné zrušení regulačních poplatků je sněmovní tisk 126 , který od února tohoto roku leží neprojednán v Poslanecké sněmovně , je neustále odsouván vládními návrhy zákonů . Každopádně poplatky byly zavedeny jako kolektivní vina v duchu hesla pacienti zdravotní péči zneužívají , je třeba je potrestat , a byly zavedeny tzv . regulační poplatky , je třeba , aby za to zaplatili . Dlouhodobě tedy navrhujeme kompletní zrušení regulačních poplatků , protože tyto neodůvodněně u některých pacientů , především u sociálně slabších , chronicky nemocných a zdravotně postižených , vlastně zhoršují sociální situaci , a navíc to je u lidí , kteří zdravotní péči většinou skutečně potřebují . Navíc praxe jasně ukázala , že regulační poplatky neznamenaly žádný přínos do systému zdravotnictví v tom smyslu , že by po zavedení poplatků najednou zdravotnictví mělo dostatek finančních prostředků . Ponechání jediného tzv . regulačního poplatku považujeme za nesystémové . Navíc v případech , které jsou nejvíce komplikované , tedy kdy pacient cítí potřebu zdravotní péči čerpat i mimo tzv . standardní hodiny . Vezměte si , jak mají ordinační dobu někteří praktičtí lékaři . Tento názor potvrzují i v návrhu uvedené extenzivní podmínky pro výjimky z této povinnosti , které ale ani tak nejsou úplné . Vůbec nepostihují situace , kdy např . je stav pacienta vážný , ale nelze mu předepsat hospitalizaci nebo po zákroku na pohotovosti není nadále hospitalizace nutná . Stejně tak předkladatel nereflektuje stav , kdy zachování existence regulačního poplatku za pohotovostní služby může mít za následek větší zneužívání zdravotnické záchranné služby , když pojištěnec nebo pacient , než aby odjel na pohotovost a zaplatil 90 korun regulačního poplatku , zavolá zdravotnickou záchrannou službu , jejíž náklady jsou pro systém veřejného zdravotního pojištění mnohem větší , ale nejen pro systém veřejného zdravotního pojištění , ale i pro zřizovatele , především kraje , takže tady už lze prokázat právě zneužívání , ale mnohem hůře než v jiných případech . Z těchto důvodů jsem si dovolila předložit pozměňovací návrh , variantně , coby pozměňovací návrh číslo 1 , který úplně ruší poplatky , tedy včetně poplatku za pohotovost . Druhá část mého pozměňovacího návrhu je variantní . Spočívá v tom , co bylo řečeno , tedy že jediná výjimka , kde navrhovatel trvá na další existenci , je právě poplatek za pohotovostní službu . Není koncepčně vhodné , aby pokud zůstane právě a jedině tento regulační poplatek , byly jeho úhrady vyňaty ze započítávání do limitů , tzn . že tento regulační poplatek v podstatě neplní jinou funkci než regulační poplatky , které už budou tímto zákonem zrušené , nejenom tímto , ale i předešlými , a jedná se jen o jeho užití v odlišných podmínkách . Přísně vzato se jedná vlastně pouze o časové hledisko , které může leckde znamenat rozdíl 60 korun v platbě regulačních poplatků .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities