ps2013-017-02-006-014.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-09-17 ps2013-017-02-006-014 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Předseda PSP Jan Hamáček Já prosím kolegy , aby nerušili pana předsedu Stanjuru . Poslanec Zbyněk Stanjura Já klidně počkám , mně to nevadí . Předseda PSP Jan Hamáček Ne , on nepočká , vy ho nebudete rušit . Poslanec Zbyněk Stanjura Počkám , jsem říkal . Dokud budou rušit , tak počkám . Předseda PSP Jan Hamáček No a já prosím , aby se ta debata vedla v předsálí . Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji . Zase paní ministryně by měla být na té rozpravě , my to opravdu považujeme za důležité téma . Je to vlastně téma , které podle mě nerozděluje koalici - opozici v tom , jestli to řešit máme , možná nás to rozděluje v tom , které nástroje a jaké kroky máme udělat . Názor samosprávy , nejenom ostravské , která to mým prostřednictvím vzkazuje ostatním , je , že by bylo potřeba legislativně zajistit - a říkám v této novele ne , nejsme na to připraveni , abychom to načítali teď ve druhém čtení - , aby ubytovny , které chtějí pobírat doplatek na bydlení , měly souhlas příslušné obce . To si myslím , že je rozumná věc . Samosprávy navrhují , aby vyplácení doplatku na bydlení majitelům ubytoven bylo podmíněno i poskytováním sociálních služeb . Zase si myslím , že to je rozumná věc , že to jsou spojité nádoby , které (nesrozumitelné) . Určitě existenci ubytovny podmínit tím , že se stanoví maximální kapacita té či které ubytovny , a tím pádem se odstraní a předejde těm problémům , kdy tam žije mnohem víc lidí , než chtějí . To společné posuzování samozřejmě k tomu přispívá , to je třeba říct . Pak je třeba stanovit , ale taky vymáhat jasná pravidla stavební , požární , hygienická , protože ona mnohdy jsou , mnohé ty stavební úřady tak nepostupují , nebo postupují poměrně zdlouhavě , takže dát zase nástroj těm , kteří tato pravidla chtějí uplatňovat , aby je mohli účinně vymáhat a případně při porušování hygienických , požárních či jiných standardů ty ubytovny zavírat . A pak , a to je dlouhodobý úkol , se kterým se potýká každá politická reprezentace , tak já ho sice zmíním , ale není to nic nového : Musíme mít nějakou komplexní politiku sociálního bydlení . My jako občanští demokraté zdůrazňujeme , že klíčová je prostupnost . Já si myslím , že existuje mnoho sociálních bytů , které se dneska tak neoznačují . To jsou byty , ve kterých začínají mladé rodiny . To jsou ty levnější byty , a oni pak samozřejmě mají snahu měnit bydlení a odcházet do lepších či větších bytů , ale skutečně udělat funkční systém prostupnosti , aby ti , kteří přijdou na ubytovnu , tam už nezůstali . Když už je nějaký problém a vyřešíte ho jednou a pak to nemá řešení , protože když někdo jiný se dostane do problémů za šest , devět , dvanáct měsíců , najednou tam ta kapacita není . To znamená mít jasná pravidla pro tu prostupnost . To jsou podněty k příštím debatám nad další novelou , protože rozumíme tomu , že problém byl akutní , řeší se takhle , ale existují další problémy a není důvod nevyužít zkušenosti kolegů z komunální politiky , kteří to řeší dnes a denně . V rámci této novely si pak dovolím načíst v podrobné rozpravě ty návrhy , které přicházejí z Ostravy . V zásadě , abychom nepřipustili - nebudu to číst podrobně , to přečtu až v podrobné rozpravě - vyplácení doplatku na bydlení - Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane předsedo , já vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu znovu o klid . A žádám o to , aby nikdo nerušil zpravodaje a paní ministryni , protože ti musejí sledovat rozpravu ještě detailněji než ostatní . Prosím , pokračujte . Poslanec Zbyněk Stanjura V zásadě těch návrhů je víc , týkají se dvou paragrafů , to načtu , ale v zásadě se to týká toho , abychom neumožnili vyplácet doplatek na bydlení v jiných prostorách než v prostorách určených k bydlení . Třeba ten § 33 b se snaží to řešit a stanovit nějaké standardy . My si myslíme , že je lepší to vůbec neumožnit , a k tomu bude směřovat i ten pozměňovací návrh . Věřím , že do příštího týdne nebo do třetího čtení jsme schopni to ještě debatovat a případně najít pro tento návrh podporu , protože ho považuji za rozumný . Podrobnosti a pak to konkrétní znění přečtu určitě v podrobné rozpravě , nechci teď zatěžovat . Ale chci říct , že to trápí mnohé starosty a zastupitelstva bez ohledu na politickou příslušnost , bez ohledu na velikost města . Jsou města , ve kterých ten problém není , naopak existují desítky , možná stovky měst , která ten problém trápí . My jsme připraveni ten návrh zákona podpořit , i pokud by neprošly naše pozměňovací návrhy . Považujeme je za doplnění , není to nic , co by bylo proti návrhu vlády a paní ministryně . Věříme , že bychom mohli získat podporu , a jsme připraveni spolupracovat zejména v sociálním výboru v debatách o tom , jak tuhle otázku řešit v těch oblastech , o kterých jsem hovořil . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu předsedovi klubu ODS Zbyňku Stanjurovi . Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Jana Hnyková , připraví se paní poslankyně Chalánková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo . Poslankyně Jana Hnyková Děkuji . Já si nasadím brýle a jdeme na to . Vážené dámy , vážení pánové , přeji vám podruhé hezké odpoledne . Dovolte mi vyjádřit se k novele zákona č . 111 / 2006 Sb . , o hmotné nouzi , ve znění pozdějších předpisů , a dalších souvisejících zákonů , sněmovní tisk 256 . Po jeho důkladném prostudování jsem dospěla k názoru , že musím upozornit na některé závažné skutečnosti , o kterých se tady již mluvilo . Zároveň se i vyjádřím k pozměňovacímu návrhu kolegy Sklenáka . Když se podívám do důvodové zprávy k této novele a zaměřím se na podmínky bydlení , zjistíme - cituji : " Jedním z hlavních cílů je přesněji definovat vhodné ubytování , do kterého stát bude poskytovat doplatek na bydlení s pomocí hygienických norem a standardů kvality bydlení a jejich kontroly ve spolupráci s orgány ochrany veřejného zdraví a se stavebními úřady a také navázat na splnění těchto norem a standardů výši odůvodněných nákladů na bydlení . " Předpokládají se spíše finanční úspory , protože se výše doplatku na bydlení bude vztahovat na kvalitu bydlení , a také se navrhuje pravidlo , aby byl poskytován v konečném důsledku pouze jeden doplatek na bydlení do jednoho bytu nebo jednoho jiného než obytného prostoru . Přesné vyčíslení finančních dopadů navrhovaných opatření ale není možné , protože nejsou v současné době známy údaje o hygienických normách a standardech kvality bydlení . Zároveň nevíme , kolika příjemců by se novela dotkla , kolika osobám by doplatek na bydlení kvůli nesplnění těchto norem a standardů nebyl poskytnut , takže nevíme , kolik finančních prostředků se tímto způsobem ušetří ze státního rozpočtu . Navrhovaná právní úprava bude garantovat práva a povinnosti osob v hmotné nouzi a také bude garantovat jejich nárok na hmotné zabezpečení . Bude také zabraňovat vytlačování sociálně ohrožených skupin obyvatel do substandardních forem bydlení . Toto si prosím zapamatujte - ty substandardní formy . Potud by se zdálo být vše v pořádku . Novela ale navrhuje pro účely zákona o pomoci v hmotné nouzi definovat pojmy byt , ubytovací zařízení a jiný než obytný prostor . Pro jasné vymezení a odlišení prostorů , ve kterých se bydlí , se částečně vychází ze specifikací podle zákona č . 258 / 2000 Sb . , o ochraně veřejného zdraví , a vyhlášky č . 268 / 2009 Sb . , o technických požadavcích na stavbu . Za jiný než obytný prostor se navrhuje považovat místo , u kterého je na základě smlouvy , rozhodnutí nebo jiného právního titulu stanoveno , že tento prostor je určen pro bydlení , a který zároveň splňuje standardy kvality bydlení . Pro účely tohoto zákona se tedy navrhuje definovat standardy kvality bydlení jiného než obytného prostoru . Tyto kvalitativní požadavky byly vybrány z vyhlášky č . 268 / 2009 Sb . , o technických požadavcích na stavbu , a jejich kontrolu bude provádět stavební úřad , do jehož kompetence tato problematika spadá . Úřad práce České republiky na základě stanoviska stavebního úřadu vyhodnotí , zda lze doplatek na bydlení do takového prostoru poskytnout , zda je tedy tento prostor vhodný pro bydlení osob . Finanční podporu státu prostřednictvím doplatku na bydlení je nezbytně nutné navázat pouze na ubytovací zařízení a prostory vhodné k bydlení . To znamená , že v ubytovacích zařízeních a prostorách , které nejsou primárně určeny k bydlení , je nutno definovat kvalitativní požadavky pro tyto prostory .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities