ps2013-012-03-006-012.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-006-012 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) V roce 2007 bylo schváleno Centrální úložiště elektronických receptů , které měl začít budovat SÚKL . S účinností od 1 . 1 . 2009 mělo fungovat a tyto elektronické recepty se měly používat opravdu na tenkrát dobrovolné bázi nebo stále na dobrovolné bázi , protože byl předpoklad nějaké náběhové křivky , času , aby se toto úložiště vybudovalo a mohlo postupně otestovat . Je pravda , že od roku 2009 téměř do současnosti , a to i přes to schválení povinnosti , elektronické recepty jako takové se opravdu využívají minimálně , tak jak uvedl pan ministr . Čili efekt , který mělo přinést postupně jejich využívání , není veškerý žádný nebo je minimální . V roce 2012 , když jsme schvalovali návrh zákona o léčebném využití konopí , který naprosto striktně zejména na základě požadavku Policie České republiky vyžadoval elektronický recept , a po analýze , jak se elektronický recept využívá v běžné lékařské veřejnosti , jsme navrhli a dohodli se , že tu náběhovou křivku povinného využívání elektronického receptu prodloužíme a od ledna 2015 by měl být používán plošně . Chtěl bych jenom říct , že v prosinci 2012 , kdy tento návrh byl schválen tehdejší Sněmovnou , pro toto plošné využití elektronických receptů na základě argumentů , které jsme shromáždili , hlasovalo 141 poslanců ze 153 přítomných , čili asi po stránce odborné a věcné nebyl důvod , aby tento fakt nebyl odsouhlasen , s tím , že dva roky , rok 2013 a 2014 , byly považovány za dostatečně dlouhý čas na to , aby se všechny instituce včetně SÚKLu i jednotlivých zdravotnických zařízení na toto připravily . Chtěl bych zde zdůraznit jeden fakt , který se průběžně nějak opomněl , a to že v každém okamžiku , a to i v tom našem návrhu , který by měl platit od ledna 2015 , byla vždy zachována možnost listinné podoby receptu . To znamená , že i když byl elektronický recept vyžadován , že by byl povinný , tak k tomu byla vždy alternativa listinné podoby s tím , že Ministerstvo zdravotnictví prováděcím právním předpisem bude definovat situace , kdy je možné používat listinný recept . Teď řeknu v nadsázce , pokud by pan ministr rozhodl , že listinný recept budou používat lékaři starší 70 let nebo v horách od nadmořské výšky třeba 1 000 nebo 900 metrů , protože tam není dostupný internet , tak je to prostě možné udělat i v té situaci , kterou jsme navrhovali my . V plošném využití elektronického receptu stále vidíme pozitiva , která stojí za to , aby byla snaha tento recept opravdu využívat v celém zdravotnictví . Tato pozitiva se týkají pacientů , lékařů a zdravotnických zařízení , zdravotnických pojišťoven i samotných lékáren . Já bych zde uvedl pár příkladů , kdy opravdu si myslíme , že toto smysl má . Co se týče pacientů , ale i lékařů , tak je to možnost získat kompletní lékový záznam pacienta , a to v reálném čase , vlastně i s historií záznamů . To znamená , že lékař , který předepisuje jakýkoli léčivý přípravek , se dostane k historii a uvidí , co všechno ten pacient bere , což v současné době není prostě možné a není reálné . Tím se za prvé omezí duplicity a zbytečné předepisování řady léčivých přípravků , kdy jeden lékař neví , co předepíše ten druhý , a za druhé se omezí riziko lékových interakcí , které zcela jednoznačně vedou k řadě zdravotních komplikací , protože není prostě možné bez tohoto kompletního lékového záznamu tyto lékové interakce všechny postihnout . Totéž platí samozřejmě pro lékaře a zdravotnická zařízení , kteří tyto lékové přípravky předepisují . Další významná záležitost je , že se dramaticky omezí možnost padělků , protože není problém padělat - a stále se to děje - lékařské předpisy . Jestliže vám centrální úložiště nabídne unikátní číselnou řadu , tak pochopitelně se toto riziko výrazně sníží . Pro zdravotní pojišťovny potom platí dvě výhody . Za prvé , budou dostávat recepty v elektronické podobě v podstatě v reálném čase , čili ne až následně , kdy je přepisují v lékárnách , a zejména se sníží pro ně administrativní náročnost . A tím , že se sníží počet předepisovaných léků , když se sníží duplicity , tak poté klesnou náklady na zdravotní pojištění , protože prostě zdravotní pojišťovny budou platit méně léků , které se vydají - což by mohlo zajímat samozřejmě i pana ministra financí . U lékáren se ušetří mj . čas na ruční přepisování receptu do elektronické podoby . Již zde zaznělo , že je zhruba 70 mil . receptů ročně zpracováváno v papírové podobě , takže administrace s nimi je celkem jasně náročná . Lékárníci spočítali , že jejich přepis do digitalizované nebo elektronické podoby představuje v nějakém čase zhruba 330 mil . korun za rok , jestliže vezmeme pracovní dobu lidí , kteří přepisují . A to , co je zásadní a významné , je to , že léků , jestliže jich je předepsáno hodně , které se nevyužívají celé , které proexpirují u pacientů doma , tak těchto léků v roce 2012 bylo zlikvidováno - tj . těch , které se zaplatily a nevyužily - zhruba 550 tun , dámy a pánové . A to něco stojí . Množství léků , které jsou takto vlastně znehodnoceny , představuje částku vyjádřenou v korunách od dvou do čtyř miliard . Samozřejmě , že elektronický recept toto nevyřeší vše , ale výrazně může snížit počty duplicit a potažmo lékových interakcí . Česká republika , pokud by opravdu rezignovala na možnost zavedení plošného využití elektronického receptu , bude téměř jedinou zemí i v oblasti střední a východní Evropy , která by tuto možnost nevyužila . Z března letošního roku země jako Bulharsko , Maďarsko , Polsko , Slovensko , Rumunsko , všechny zavedly nebo budou zavádět v letech 2013 až 2017 plošný nebo povinný elektronický recept , samozřejmě vždycky s určitou výjimkou . Čili jsem přesvědčen , že za benefity , které se projeví jednak v možnosti ovlivnění zdraví občanů přes snížení lékových interakcí a zabránění lékových komplikací , které existují a jsou , až po úspory v lékové politice , kdy se předepíše méně léků a zabrání se duplicitám , což se projeví třeba i v úhradách ze zdravotního pojištění , prostě stojí za to ten elektronický recept v nějakém čase mít plošný , nebo chcete - li , povinný . Na druhou stranu vím , že Centrální úložiště elektronických receptů a SÚKL nemá zatím dobudovánu kompletně celou infrastrukturu a není připraveno na nápor 70 mil . receptů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities