ps2013-012-03-002-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-07-17 ps2013-012-03-002-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Ještě bych tady poukázal na jednu věc , a to je ta , že paušály , to není jenom , že je někdo od něčeho osvobozen , ale ono to také znamená , že se zjednodušuje administrativa , že živnostníci šetří peníze za účetní , daňové poradenství a další věci . A pokud opět paušály zavedeme , tak budeme znovu komplikovat systém , budeme zvyšovat byrokratickou zátěž , která - prosím vás , mluvte s živnostníky a podnikateli a řeknou vám , že to , co je trápí nejvíc , není to , jestli se daň zvýší o procento nahoru nebo dolů , ale to , co je nejvíce trápí , je byrokracie a to , čím je stát neustále nově a nově zatěžuje . Odstranění paušálu nebo omezení paušálu bude znamenat novou zátěž pro celou řadu živnostníků a drobných podnikatelů . Na závěr bych rád konstatoval , že my nenavrhujeme zamítnutí hned v prvním čtení , ale budeme se snažit svoje připomínky a pozměňovací návrhy uplatnit při jednání ve výborech a samozřejmě následně na plénu . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Votavu . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo . Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně , kolegové , dámy a pánové , dovolte mi , abych se také vyjádřil k předložené novele zákona o daních z příjmů , kterou předkládá tato koaliční vláda Parlamentu České republiky . Tato předloha patří jistě k nejdůležitějším daňovým předlohám , které budeme v současné době projednávat . Jedná se tedy o klíčový zákon , kterým koalice dává zcela jasně najevo , že to se svými sliby obsaženými v programovém prohlášení vlády myslí naprosto vážně . V tomto případě tedy vážně se sliby zásadní nápravy daňového systému v České republice . Naplňuje se tak i volební program sociální demokracie . Předloženou novelou zákona o daních z příjmů jistě napravujeme to , co zde zanechaly předchozí pravicové vlády , a to jsou negativní dopady sedmileté pravicové vládní politiky , politiky Občanské demokratické strany a TOP 09 . Pravicové politiky bezohledného plošného škrtání , necitlivého zacházení s ohroženými skupinami obyvatel a s destabilizací veřejných služeb , která z toho vyplývala . Předchozí pravicové koalice v posledních letech svými takzvanými reformami postupně , ale zato zcela systematicky , devastovaly daňový systém České republiky . Především výrazně snížily míru přerozdělení , a to s přímo destrukčním účinkem na vývoj veřejných financí . Snížily daně vysokopříjmovým skupinám obyvatel a přenesly tak daňové břemeno na středně - a nízkopříjmové skupiny obyvatel . Záměrně tak posílily podíl nepřímých daní na úkor daní přímých a majetkových v daňovém inkasu . To však zdaleka není všechno . Daňový systém České republiky se za působení předchozí koalice stal výrazně nespravedlivým . Systém přímo prolezlý různými typy daňových privilegií , privilegií umožňujících zájmovým skupinám či jednotlivcům být zdaněn méně než ostatní . Tato " systémová " nespravedlnost pak byla dále posilována neochotou předchozích vlád přijmout zásadní a účinná opatření v boji s daňovými úniky . V daňovém systému České republiky se tak nahromadilo tolik problémů , že je bohužel ale nelze vyřešit zcela najednou . Jsou však naprosto zjevné a velmi dobře identifikovatelné a také popsané . Současný daňový systém je nepřehledný , složitý , nespravedlivý a neefektivní . Systém , v jehož stinných zákoutích se umějí někteří velmi efektivně pohybovat a z něj také profitovat . Cílem této koalice je právě náprava tohoto systému . Současná vládní koalice se také ve svém programovém prohlášení přihlásila plně k nápravě daňového systému . Proto přistoupila právě k novele zákona číslo 586 / 1992 Sb . a dalších doprovodných zákonů jako k prvnímu kroku , který by měl vzhledem k nebezpečí z prodlení řešit především ty nejaktuálnější problémy naší daňové soustavy . I když předložený zákon v sobě shrnuje celou řadu nezbytných opatření , a to opatření souvisejících s novým občanským zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích , hovořil o tom již i pan ministr , ve skutečnosti je klíčovou záležitostí důkladná revize zákona číslo 458 / 2011 Sb . , to je zákon o jednotném inkasním místě , takzvaný JIM , a dále pak opatření vyplývající z koaliční dohody , a to zvýšení slevy na dani pro druhé a další dítě , obnovení základní slevy pro pracující důchodce , omezení nastavení výdajových paušálů pro osoby samostatně výdělečně činné . Klíčovým úkolem předkládané novely zákona o daních z příjmů je tedy především zásadní změna doposud platného , byť neúčinného zákona číslo 458 / 2011 Sb . , o jednotném inkasním místě , zákona , který je přímo krystalickým vyjádřením a završením všech negativních trendů a postupů , které se v našem daňovém systému v posledních deseti letech objevily . Právě na nápravě tohoto vysoce kontroverzního zákona má koalice šanci velmi dobře veřejně ukázat své záměry v oblasti daňového systému České republiky a jeho kultivaci . Já bych si dovolil připomenout ve třech oblastech , jaké nebezpečí právě skýtá a jaké nebezpečí zavedla do jednotného inkasního místa , se kterým samozřejmě jinak systémově problém nemáme , chápeme , že jednotné inkasní místo má svůj význam , nicméně to , co bývalý pan ministr financí Kalousek do toho zákona ještě implementoval , to určitě jsou věci , které nám vadí . Jednak to , že obsahuje výrazné a ve vztahu ke stabilitě veřejných rozpočtů přímo destrukční snížení daňových příjmů . Pokud by nedošlo k základní revizi opatření tohoto zákona , byl by jeho přímý negativní dopad do veřejných financí v roce 2015 minimálně 20 mld . korun . Tento doposud platný , a jak jsem řekl , neúčinný zákon o jednotném inkasním místě obsahuje také prohloubení deformace daňového prostředí v porovnání mezi osobami výdělečně činnými a zaměstnanci , a tím vyvolává i výrazné riziko odvozených negativních dopadů do výběru daní a pojistného . Zákon totiž předpokládal výrazný pokles sazeb pojistného na sociální pojištění pro OSVČ z 29 , 2 % na 6 , 5 % při zdvojnásobení vyměřovacího základu . To by samozřejmě znamenalo pokles zatížení OSVČ sociálním pojistným zhruba o polovinu z dnešní již beztak nízké úrovně , ale přímo pozvánku do systému . Je to tak . Dále tento zákon , byť neúčinný , ale platný , obsahuje celou baterii daňových opatření zaměřených proti zaměstnancům . Důsledkem zvýšení sazby pojistného na zdravotní pojištění hrazené zaměstnancem o 2 % při recipročním snížení u zaměstnavatele bylo přímo zvýšit již tak vysoké zdanění mezd a platů u zaměstnanců . Obsahuje však odbourání i toho minima daňových zvýhodnění , která zaměstnancům současný daňový systém poskytoval . Všechna opatření předložené novely tedy směřují k nápravě zákona číslo 458 / 2011 Sb . , zamezení poklesu zdanění u daně z příjmu fyzických osob , zamezení neopodstatněnému poklesu sociálního a zdravotního pojištění u OSVČ a zamezení zvýšení pojistného na zdravotní pojištění u zaměstnanců o 2 % . To jsem již vzpomínal . Samozřejmě , tato předkládaná novela zákona obsahuje i programové cíle , jak jsem již řekl na začátku svého vystoupení , velice důležité , a to řadu pozitivních změn a opatření , které pomohou zejména rodinám s dětmi , sociálně slabším spoluobčanům a seniorům . Jedná se , jak už řekl pan ministr , a já si dovolím to opakovat , o zvýšení daňové slevy na druhé a třetí dítě o 200 , resp . 300 korun měsíčně , vracíme tak pracujícím rodičům v roce 2015 více než 1 , 3 mld . korun a v roce 2016 pak 1 , 6 mld . korun . Myslím si , že je to výraz prorodinné politiky vládní koalice , a daňové zvýhodnění je přitom jednou z nejefektivnějších forem pomoci rodinám s dětmi .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities