ps2013-010-05-007-030.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-17 ps2013-010-05-007-030 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin) Já ale nepopírám , opravdu to nepopírám , že tento náš návrh je i určitou šancí pro pana ministra financí Andreje Babiše , protože mu nabízíme způsob , jak vyřešit jeho permanentní střet zájmů , ve kterém se ocitá jako ministr financí a jako majitel jedné z největších soukromých společností v České republice zároveň . Tedy my jsme s tímto systémovým opatřením vystupovali už v minulosti , ale nyní ho považujeme s ohledem na stávající situaci za ještě aktuálnější . Dámy a pánové , vláda pana premiéra Sobotky při svém projednávání našeho návrhu konstatovala nesouhlas a vyslovila dvě hlavní výtky . První výtkou bylo , že návrh neřeší problematiku v kontextu ostatních ustanovení zákona a není v souladu s aktuálně projednávanou novelou služebního zákona . Druhá výtka byla , že náš návrh nevymezuje , jaké činnosti Finančního analytického útvaru mají být kontrolovány . Myslím , že ani jedna z těchto výtek není příliš závažná . Pokud jde o první , tak je potřeba konstatovat , že vládní návrh služebního zákona , ke kterému by vláda ráda vztáhla náš návrh , se neustále mění a je trochu nepřehledný , a také kdybychom chtěli , tak nejsme schopni náš návrh dát s tímto do souladu . Ale nemyslíme si , že je to nepřekonatelná věc , jistě při projednávání ve výborech bude pro to prostor , a pokud vláda splní svůj slib a přizve opozici k jednání o služebním zákoně , tak se můžeme bavit i o tomto souladu . Pokud jde o druhou výtku vlády , tam bych rád připomněl , že ani jiné kontrolní orgány ve Sněmovně , pokud jde třeba o kontrolu BIS nebo Vojenského zpravodajství , nemají přesně vymezený rozsah činnosti . Ale zase , i toto je věc , o které jsme připraveni diskutovat , a jsme připraveni jasněji vymezit účel a způsob kontrolní činnosti . Toto pokládám přesně za ten typ výtky , který lze vyjasnit mezi prvním a druhým čtením v rámci diskusí a projednávání ve výborech . Dámy a pánové , já vás s tímto odůvodněním žádám , abyste zákon propustili do druhého čtení a abyste ho podstoupili k projednání ve výboru . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zástupci navrhovatelů Petru Fialovi a žádám pana zpravodaje Václava Votavu , aby se ujal své zpravodajské zprávy . Prosím , máte slovo , pane zpravodaji . Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . Ano , ujmu se své role zpravodaje . Myslím , že pan poslanec Fiala tady podrobně zdůvodnil , co je vedlo k tomu , že sepsali tento poslanecký návrh , který řeší postavení a kontrolu Finančního analytického útvaru , který patří do organizační struktury Ministerstva financí . Odkazují samozřejmě na to , že se vyskytují jisté připomínky právě k možnému politickému zneužití , k jeho úkolování , k nakládání s výsledky jeho šetření vzhledem k tomu , jak jsem již řekl , že patří přímo do organizační struktury Ministerstva financí . Toliko čerpám i z důvodové zprávy . Navrhuje se zde dohled orgánem zákonodárné moci , tj . Poslanecké sněmovny , postavení tohoto orgánu , této komise , poukazuje se tedy na kontrolu třeba zpravodajských služeb , Bezpečnostní informační služby , Vojenského zpravodajství . Chtěl bych konstatovat , že svého času , myslím , že to bylo ve čtvrtém volebním období , nějaký podobný orgán , a byl to podvýbor , ustaven byl a byl to právě podvýbor rozpočtového výboru . Jmenoval se podvýbor rozpočtového výboru pro státní aktiva a pasiva a činnost Finančního analytického útvaru , který měl následující agendu - jednak financování státního dluhu , finanční nástroje , struktura řízení průběžného financování , splatnost , predikce rizik , cena obsluhy státního dluhu , pak měl v agendě pohledávky státu , správu pohledávek státu v tuzemsku i zahraničí , nedoplatky na daních , jejich strukturu podle typu daně a regionů , odvody příspěvků a za třetí měl právě ve své agendě činnost Finančního analytického útvaru , který je tedy pod Ministerstvem financí . Jen pro pořádek bych možná zopakoval ze stanoviska vlády některé důvody , které vládu vedly k tomu , že vyjádřila s tímto návrhem zákona nesouhlas . Jednak vláda konstatovala , že navrhovaný zásah do zákona č . 253 / 2008 Sb . je nesystémový . Navrhované řešení , podle něhož by zákon upravoval vnitřní poměry Ministerstva financí , vláda považuje za nevhodné . Finanční analytický útvar je ze zákona součástí Ministerstva financí a navrhovaný zákon vůbec neřeší jeho větší nezávislost , či snad dokonce samostatnost . Dále vláda upozorňovala , že v současné době Poslaneckou sněmovnou projednávaná novela služebního zákona - tento návrh vůbec toto nereflektuje . Ředitel FAÚ je ředitelem jednoho z odborů Ministerstva financí , jeho jmenování a odvolávání bude tedy řešeno v systému služebního zákona . Vláda také poukazuje na to , že kontrola činnosti Finančního analytického útvaru je nesystémová a nekonkrétní , neboť návrh vůbec nevymezuje , jaké činnosti FAÚ mají být kontrolovány . Rozsah činnosti Finančního analytického útvaru je natolik široký , že by bylo třeba jasněji vymezit účel a způsob kontrolní činnosti . Vláda má také za to , že navrhované oprávnění předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády zprošťovat osoby povinnosti mlčenlivosti je rovněž nesystémové . Vláda v souladu se svým programovým prohlášením se hodlá danou problematikou zabývat , a proto do plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2014 zařadila návrh novely , kterým se mění zákon č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosu z trestné činnosti a financování terorismu . Zákon bude předložen Poslanecké sněmovně v prvním pololetí 2015 . Toliko jsem tedy citoval z poměrně obsáhlého stanoviska vlády České republiky k tomuto návrhu . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu . Konstatuji , že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku . Ptám se , jestli se někdo hlásí z místa . Ano , pan poslanec Ivan Gabal se hlásí do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Gabal Děkuji . Já se tu spíš dopustím úvahy , a nerad bych , aby to bylo vnímáno jako kompletní nesouhlas nebo kritika návrhu , protože patřím k těm , kdo do koaliční smlouvy doporučovali paragraf , který tam je , o potřebě reformovat FAÚ , protože z hlediska toho , kdo bude jmenovat ředitele a kontrolovat výsledky , a protože jednak skutečně v minulém období v souvislosti s kauzou PROMOPRO došlo k využití Finančního analytického útvaru k politickému boji , Finanční analytický útvar má přístup k obrovskému množství informací o finančních transferech a zprostředkovává služby policii , pokud jde o bankovní účty apod . Je tudíž také celý vývoj situace závislý na tom , zda se bude , nebo nebude realizovat registr bankovních účtů . Takže v tomto ohledu bych s panem navrhovatelem souhlasil , že tam je potřeba transfer pravomocí a přenesení kontroly buď pod premiéra , nebo přímo pod vládu a propojit tu věc v souvislosti s dalšími antikorupčními opatřeními , jako je registr účtů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities