Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-11 ps2013-010-02-013-062 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
62. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice, podepsaná v Praze dne 28. listopadu 2013 /sněmovní tisk 134/ - druhé čtení
Jetamoprotisoučasnémustavuvynechánouznáváníkvalifikacídocentaprofesor.Někdysetomuzjednodušeněříkátituly.Zdůrazňuji,žetituldocentaprofesorvžádnémzákoněvČeskérepublicenení.Bylvjednomnávrhuodsociálnídemokraciezroku1997,alejakotitultadytotoneexistujeajetokvalifikace,kterouvysokoškolskýzákonpředpokládáprovýkonněkterýchdruhůčinností,napříkladčlenstvívjistýchkomisíchustátníchzkoušek,ujmenovacíchnebohabilitačníchřízeníanávazněvněkterýchustanoveníchproakreditace,resp.vregistrudocentůaprofesorů.Vynechánídocentůaprofesorů,uznávání,semůžejevitnaprvnípohledjakologickézhlediskatoho,žetoopravdunenídokladodosaženémvzdělání,nicméněpředkládacízprávaktétosmlouvěuvádí,ajetonaprvnístráncevposlednímodstavci-vnávrhusmlouvyjepřímostanoveno,žesmlouvaneupravujerovnocennostdokladůovzdělánízaúčelempřístupukregulovanýmpovoláním.Svýšeuvedenýmsouvisískutečnost,ževnávrhusmlouvynenízakotvenouznávánírovnocennostiakademickýchhodnostídocentaprofesor.Tadytatopasážzpředkládacízprávyfaktickyříká,žekvalifikacedocentaprofesorsepovažujezadokladpřístupukregulovanémupovolání,avtakovémpřípaděbysenatovztahovalaevropskáúmluvazroku2005.Znamenalobyto,ženepřímýmdůsledkemtakovéhotopřístupubybyloiuznávánídokladůanebopředchozípraxezkterékolijinézeměEvropskéunie,tedyparadoxněnikolivzúženíuznáváníkvalifikacídocentaprofesor,alejejichrozšíření.Taevropskáúmluvazroku2005říká,ževokamžiku,kdystátynevydávajízvláštnídokladyopřístupukregulovanýchpovoláním,takževtakovémpřípaděstačí,abypracovníkvykonávalpříslušnoučinnostvplnémpracovnímpoměrudvarokyvuplynulýchdesetiletech.Jinýmislovy,napříkladprozískáníprofesurybystačilonajítsivhodnouevropskouzemisnějakourelativněpodřadnounestátnísoukromouškolou,tamsenechatnadvarokyzaměstnatapaksevrátitdoČeskérepublikyatrvatnatom,žetadytotomusíbýtuznáváno.Tobybylsekundárnídůsledektoho,pokudbyto,cojenapsánovpředkládacízprávě,bylovpořádku.Cosetýčetohoto,musímkonstatovat,žetojepředkládacízpráva,kterábylapřipravovánavpředchozíchobdobích,tedyjakjižzdebylořečeno,zapůsobeníministraškolstvíFialyajehoprvníhonáměstkaNantla,kterýmělpodlevšechzáznamůoprojednávánítétosmlouvynaMinisterstvuškolstvítutověcnastarost.Současnýnáměstekprolegislativupandr.Mlsnanámnaopakposkytljinývýkladaposkytlnámpísemnéstanovisko,vekterémnaopakříká,ženenípravda,žebytadyhodnostidocentaprofesormohlybýtpovažoványzaregulovanápovolání.Označiltenodstavecvpředkládacízprávězachybnýa23.květnaletošníhorokuposkytltřístránkovýdokument,vekterémposkytujejinývýznamtěchtopojmů,specifickysohledemnaevropskousměrniciouznáváníodbornýchkvalifikací,čilisměrnicič.2005/36/ES.Problém,kterývzniká,jedáleten,žezhlediskatoho,žesenejednáotituly,aleovýkonoprávnění,takjezdedvojímožnáinterpretace,kterásetýkátoho,cobysestalovokamžiku,kdysepřestanouhabilitaceajmenovacířízenínavzájemmeziČeskourepublikouaSlovenskemuznávat.Jedenvýklad,kekterémuseklonířadaprávníků,říká,žebytímdobudoucnapozbylooprávněníitěch,kteřízískalihabilitačnítitulneboprofesurunaSlovensku,vykonávatpříslušnéčinnosti,tedynapř.působenívkomisíchprostátnízávěrečnézkouškynebovejmenovacíchkomisích,potécobytadytatosmlouvavstoupilavúčinnost.Náměstekprolegislativuoperovalvídeňskouúmluvouosjednávánímezistátníchsmluv,kterázakazujezpětnépůsobení,nicméněvídeňskáúmluvazavazujestátyasubjektemtéúmluvyjsoujednotlivéstáty,kterésjednávajímezistátnísmlouvy,nikolivobčané.Zhlediskadovolávánísedůsledkůtévídeňskéúmluvyprotoneníjasné,jakýmzpůsobembysevlastnějednotlivínositelékvalifikacímělinaúmluvuobracet,mělinaniobracetjinýmzpůsobem,nežsesodkazemnatutoúmluvudožadovatnapříkladzrušenítétoprávěprobíranésmlouvy.Rozhodněpřímávykonavatelnosttamnení.Interpretačníproblémyznamenají,žebyvzniklpotenciálníproblém,kterýnajednotlivýchvysokýchškolách,jednotlivýchuniverzitách,budoufaktickyřešitpersonálníodděleníjednotlivýchškol.Nenízdenástroj,kterýmbysedalharmonizovatnejasnývýkladjinýmzpůsobem,nežžebychomspoléhalipoténanějaképozdějšíjudikáty,atedynejasnýstavvtétověcidobudoucna.Cosetýká-Místopředseda PSP Jan BartošekPanezpravodaji,jáseomlouvám,jávámvstoupímdovašehoprojevu.Jáváspožádám,jestlijemožné,abystevtentomomentjakozpravodajpředneslusnesenívýboruasdalšímpotomabystevystoupilvrozpravě.Poslanec Jiří ZlatuškaJásumarizujito,cobyloprobíránonavýboru.Tojesoučástmézpravodajskézprávy.Místopředseda PSP Jan BartošekTojesoučástívašízpravodajskézprávy.Dobře.Poslanec Jiří ZlatuškaNavýborujsmedáleprobíralidalšívěc,žetotižČeskárepublikamávtutochvíličtyřismlouvysjinýmistáty,kteréupravujíuznáváníkvalifikací,atosmlouvusNěmeckem,smlouvusPolskem,smlouvusMaďarskemasmlouvuseSlovinskem.VesmlouvěsNěmeckemjeexplicitněstanovenouznáváníhabilitačníchřízení,jinýmislovyuznávánídocenturmezioběmastáty,aextenzivnějetotedymnohemuniverzálnějšísmlouvaneždokonceta,kterávsoučasnédoběplatíseSlovenskem.UznávánídocenturaprofesurjetakéobsahemsmlouvysPolskematotéžsedádovoditzesmlouvysMaďarskem.Čilidalšíproblém,kterýbyzdevznikl,bybylrůznýrežimuznávání,kterýbyplatilprotytovyjmenovanézeměaSlovensko,takjakbytotadytatosmlouvazměnila.