Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-11 ps2013-010-02-011-042 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
42. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 206/ - prvé čtení
Alemyteďstojímeopravdu,takjakjepopsánovmateriále,vklíčovésituaci,kdymámelidipředdůchodem,kterýmchybíkvalifikace.Zesociálníhohlediskabybylovelicešpatné,kdybymuseliškolyopustit.Notabene,kdyžsenadtímtakzamyslíme,takonitukvalifikacipraxíurčitýmzpůsobemzískali.Rovněžtadyjsoudalšíbodyučitelů-rodilýchmluvčích,učitelů,kteříjsounačástečnýúvazek,učitelů-absolventůkonzervatoře.Jábychbylaráda,kdybychomsemohlivedruhémčtenízákona,kdyžtentozákonprojdedodruhéhočtení,ajápředpokládám,žeprojde,detailnězabývattakovýmivěcmi,protoževždyckybývávdetailuukrytďábel,jakocopovažujemezavýkonnéhoumělce,výkonnéhosportovce.Tojetakvalifikacenačástečnýúvazek?Jásimyslím,žetojsoutyvěci,kterébysemohlyvyspecifikovat.Nazávěrmézpravodajskézprávymidovolteřícijednuvěc.Vminulémvolebnímobdobíjsmeveškolskémvýboruapodvýboruproregionálníškolstvíopravduvypiplalinoveluzákonaopedagogickýchpracovnících,kdejsmeulevilitomu,žejsmesedohodlisMinisterstvemškolství,ževypracujevyhlášku,abyzcelajasnězadalopedagogickýmfakultám,cochceodtěchjakoženekvalifikovanýchučitelů.Mluvímotom,třebakdyžněkdovystudovalučitelstvíprodruhýstupeňapakučilnaškoleprotřetístupeň,tedystředníškole,onjebrántakéjakonekvalifikovaný.Aktomuneexistovalyjinépodmínky,nežžepůjdounatřirokystudovatdálpedagogickoufakultu.Alevezmětesi,kdyžvezmuodbornostdejmetomunastředníškole,kdyžněkdovystudovalčeštinu-dějepisaradšizačalučitnazákladníškole,jebránjakonekvalifikovaný,kdybyměljítzasestudovat,anejenommetodikuadidaktiku.Cojerozdílnéutohoučitele?Rozdílnýjenakaždémtomstupnipřístupkžákovi.Ajátadychcinazávěrjenomříci:Přestožetentozákonbylpřijatstěmitousneseními,minuláministerstvaškolstvísenatosodpuštěnímvykašlalaamydneskahasímepovodeňnekýblem,alenáprstkem.Takžebychbylaráda,váženíkolegové,kdybychomtentozákonmohliposunoutdodruhéhočtení,podrobnějejvevýborechapodvýborechrozebratazabývatsejímtak,abychomužvytvořilitakovounormu,kterounebudememusetměnitakterástanovíjasnápravidla.Protožedesetletjetadypravidlotakové,žeběžímeodvýjimkykvýjimce.Ajáříkám,žekaždávýjimkajecestadopekel.Děkujizapozornost.(Potlesk z řad poslanců ČSSD.)Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipaníposlankyniVlastěBohdalové.Anežotevřuobecnourozpravu,oomluvuzneúčastinadnešnímjednáníoddohodinprosípanposlanecJosefŠenfeldadnessezceléhojednánízdůvodupracovnícestyomlouvápanposlanecJiříPospíšil.Otvírámobecnourozpravu,dokterésepřihlásilajakoprvnípaníposlankyněAnnaPutnová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Anna PutnováDobréodpoledne,váženýpanepředsedající,dámyapánové.Panministrnásseznámilsesituacíaspředlohounovelyzákonaopedagogickýchpracovnícíchasoučasněnámnastíniltakésituacivregionálnímškolství.Popravděřečeno,jetosituace,kteroumusířešit,anikdomutovtutochvílinezávidí.Chtělabychocenit,žepanministrškolstvíučinilněkolikzásadníchkrokůproto,abydokázalstávajícísituacinapravit,resp.abyvytvořilpodmínkyproto,abysituacenebylatakbolestiváproučitele,kteřínemajípatřičnévzdělání.(V sále je rušno.)Provás,kteříseveškolstvínepohybujete,budemožnádůležitádrobnárekapitulace.Vroce2004bylpřijatzákon,kterýdefinujepovinnoupedagogickoupřípravuproučitelestím,žebudeplatitod1.1.2005.Předpokládalose,žeučitelé,kteřínemajípotřebnoukvalifikaci,sijibudoumocidoplnit.Protožesetoukázalonereálné,bylorozhodnutoapřijatozákonem,žeseprodlužujedoba,vekterésimohouučitelétutokvalifikacidoplnit.Nejdříveseprodloužilaopětletavroce2009odalšíchpětlet.Dostalijsmesetedykčísludesetlet,běhemkterýchměliučitelémožnostsipedagogickouzpůsobilostsidokončit.Místopředseda PSP Petr GazdíkPaníposlankyně,jásemocomlouvám,aledovolujisictěnousněmovnupožádatoto,abysezklidnila.Zatímnatopoužívámjemnýpedagogickýprostředekatojedomluva.Vpřípadě,žesetaknestane,přejdukostřejšímpedagogickýmprostředkům.Děkuji.(Potlesk napříč sálem.)Paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Anna PutnováJetozneklidňujícítéma.Játocelkemchápu,panepředsedající.Vrátímesetedydonašehoškolskéhosystému.Znovuopakuji,běhemdesetiletbylylepšínebohoršípodmínkyprodoplněníkvalifikacepedagogů.Vroce2014sedostávámeopětdosituace,kterouužřešilaSněmovnavroce2009,atojenedostatečnoukvalifikaciněkterýchpedagogickýchpracovníků.Panministružzmiňoval,jakasivelkýpočetpedagogickýchpracovníkůjetímtozákonemdotčen.Řekl,žejeto17tisíc.Jádoplním,žepodlešetřeníMinisterstvaškolstvívícenež6tisícučitelůužnastoupilodovzdělávacíhoprocesu.Atacesta,atojenesmírnědůležité,jestáleotevřená.Učitelémajímožnostještěvletošnímakademickémrocenastoupitnastudiumasplnittakpodmínkudanouzákonem,atímpádemsejimotevírácesta,abynaplnilipodmínky,kteréponichzákonvyžaduje.Důvodovázprávanemluvíotom,kolikučitelůužsvojipovinnosttaktonaplnilo.Pracovněříkáme:někteříučitelésvůjdomácíúkolsplnili.Jájsemsiplněvědomatoho,žeaťrozhodnemejakkoliv,budetorozhodnutí,kterébudečástučitelůfrustrovat,protožeti,kteříseskutečněpoctivěpřipravovali,protoževěřiliapředpokládali,žezákonbudeplatit,doplňovalisisvojevzdělání,cestovaličastopřespůlrepublikyvesvémvolnémčase,investovaličas,peníze,abynaplnililiteruzákona.Chtělabychocenitpředevšímty,kteřísipočínalitaktozodpovědně,ředitele,kteřídbalinato,abyjejichučitelskýsbormělplnoukvalifikaci.Stojízatotakéocenitpedagogickéfakulty,kteréudělalyopravduvkrátkédoběnapopudpanaministraškolstvíobrovskýkuspráceaotevřelyprogramy,abymohlynabídnoutstudentům-pedagogůmdoplněnívzdělání.Máme-librátškolstvíavzdělánívážně,musímedělatkroky,kterévážnostškolstvíavzdělánípodpoří.Jestližeplatízákonprovšechny,mělbyplatittaképroučitele.Očemdálsechcemevbudoucnostibavit,pokudučitelézpochybňují,žeformalizovanévzdělánímávůbecsmysl?Musímříct,žejetojenomvelmimaláčástučitelů,kterásetaktochová.