ps2013-010-01-011-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-10 ps2013-010-01-011-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupci navrhovatelů . Nyní žádám zpravodaje rozpočtového a petičního výboru Františka Laudáta s tím , že konstatuji , že předložený návrh jsme v prvním čtení přikázali rozpočtovému a petičnímu výboru , sněmovní tisky byly doručeny jako sněmovní tisky 41 / 2 a 41 / 4 . Petiční výbor předložil rovněž záznam z jednání , který vám byl doručen jako sněmovní tisk 41 / 3 . Prosím pana zpravodaje , aby se ujal své zpravodajské zprávy . Poslanec František Laudát Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , dovolte , abych vás seznámil s usnesením . Předtím bych jenom řekl , že ve druhém čtení neumíme zamítnout , takže do třetího to půjde . Takže pokud se týká rozpočtového výboru - rozpočtový výbor návrh zákona tak , jak byl předložen předkladateli poslanci panem Radimem Fialou a dalšími , zamítl . A za druhé , protože si uvědomuje , že se jedná o závažný společenský a ekonomický problém , tak doporučuje Sněmovně , aby při třetím třetí přijala doprovodná usnesení . Já bych vás s nimi seznámil . " Za prvé . Rozpočtový výbor vyslovuje názor , že predátorské a lichvářské praktiky na trhu nebankovních poskytovatelů úvěrů jsou velmi závažným negativním společensko - ekonomickým jevem , který ohrožuje řadu občanů . Za druhé . Rozpočtový výbor žádá vládu , aby zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákonné úpravy , která by podstatně zpřísnila podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování úvěrů (nejen spotřebitelských) nebankovními poskytovateli a zavedla nad jejich činností účinný dohled . " A poslední je , že s tímto vás mám seznámit . Takže z rozpočtového výboru bylo odhlasováno k vlastní předloze zamítnutí . Pokud se týká petičního výboru - petiční výbor k vlastnímu zákonu nepřijal usnesení , protože neprošel ani návrh na zamítnutí ani návrh na podporu . Zachoval se podobně jako rozpočtový , takže doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující doprovodné usnesení . " Poslanecká sněmovna za prvé žádá vládu , aby zpracovala a předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky návrh zákonné úpravy , která by podstatně zpřísnila podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování úvěrů (nejen spotřebitelských) nebankovními poskytovateli a zavedla nad jejich činností účinný dohled . Termín : 31 . 12 . 2014 . " Takže tady se domnívám , že se to zcela kryje s první částí usnesení rozpočtového výboru . " A za druhé , žádá ministryni práce a sociálních věcí o předložení analýzy lichvářských praktik s důrazem na lokality s vysokým podílem občanů ze sociálně vyloučených skupin . " A s tímto vás mám samozřejmě zase seznámit . Tudíž , pane místopředsedo , asi potom bychom hlasovali o doprovodných usneseních tak , jak byla načtena . Předpokládám , že první bod návrhu rozpočtového výboru a petičního je totožný , takže by potom byly k hlasování dva návrhy - jednak ten totožný a za další ten se žádostí o předložení analýzy . Tam je termín . . . Ne , není , omlouvám se . Ale ta analýza by asi měla předcházet právě případné zákonné úpravě . Pokud se týká vlastního návrhu , já bych zopakoval pro třetí čtení svůj návrh . Budu ve třetím čtení navrhovat zamítnutí této novely . Ale v žádném případě nebudu hlasovat a doporučovat neschválení těch doprovodných usnesení . To předpokládám , že bude asi většinový konsensus zde ve Sněmovně , ale je to jenom moje spekulace . Tolik asi vše ke zpravodajské zprávě . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu . Jako první je přihlášený pan poslanec Tomio Okamura , poté pan poslanec Václav Votava . Ještě se zeptám pana poslance Radima Fialy , jestli chce využít své přednostní právo . Dobře . Tak bude pořadí pan poslanec Okamura , pan poslanec Fiala , pan poslanec Votava . Prosím , pane poslanče , máte slovo . (V sále je silný hluk.) Poslanec Tomio Okamura Dámy a pánové , vážený pane předsedající , vláda vyjádřila nesouhlas s návrhem zákona o spotřebitelském úvěru . Jak jinak . Schválit konkurenční straně návrh zákona jen proto , že je potřebný a pomohl by lidem , to přece nejde . Na prvním místě je politika a politikaření . Prospěch občanů není podstatný . Vláda tvrdí , že regulace roční procentní sazby nákladů , tzv . RPSN , není třeba , neboť již existuje ustálená judikatura českých soudů o tom , co s přihlédnutím k riziku jednotlivých dlužníků je a není v souladu s dobrými mravy . Tak tohle už opravdu není ani jako dobrý vtip . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane poslanče , já vás ještě chvilku přeruším a znovu požádám sněmovnu klid ! Je tu nebývalá hladina hluku . Prosím všechny , kteří nediskutují nebo nechtějí diskutovat nad tématem spotřebitelských úvěrů , aby přesunuli své diskuse do předsálí . Na levé i na pravé straně sněmovny . Děkuji . Pokračujte prosím . Poslanec Tomio Okamura Děkuji , pane předsedo . Skutečnost je totiž absolutně opačná . Soudy samy řeší úvěry jen v momentě , kdy naplňují znaky trestného činu lichvy , a tu lze zatím díky velmi chytráckému znění zákona prokázat jen velmi těžko . Rozhodujícím faktorem totiž není jen výše úroků , ale musí se také prokázat , zda byl úvěr sjednán v tísni či nějakém obdobném oslabení dlužníka . V tomto ohledu hnutí Úsvit připravuje a předloží novou definici trestného činu lichvy , kdy by už dlužník neměl povinnost prokazovat tíseň , ale lichva by se odvíjela jen od nákladů na půjčku , jak je to po tisíciletí obvyklé v zemích světa . Další věcí je , že se v praxi k soudu dostává jen mizivý zlomek problematických půjček . Drtivá část lidí , kteří podlehli podvodníkům , se nesoudí , protože na to prostě nemají peníze a většinou ani schopnosti ani možnosti . I proto je přece strašně důležité , abychom již preventivně nastavili jasná pravidla , aby lidé nebyli okrádáni , a nikoliv čekat , až se někdo postižený začne soudit . To má přece stejně hloupou logiku , jako kdyby výrobci potravin chtěli zrušit hygienické normy s tím , že pokud někoho přiotráví , tak se přece postižený může jít soudit . Náš zákon o spotřebitelském úvěru vychází z praxe civilizovaných zemí , které mají nějakým způsobem maximální úrok u spotřebitelského úvěru určený , a to buď přímo zákonem , nebo v soudní praxi . Tady bych rád všechny upozornil , že spotřebitelský úvěr , resp . jeho výše je nějakým způsobem regulovaná ve 13 zemích Evropské unie . To znamená , 13 zemí z 27 má regulaci spotřebitelského úvěru a Česká republika mezi nimi samozřejmě není . Proto to tady navrhujeme . To znamená , že to , co tady navrhuje hnutí Úsvit , není nějaký výmysl či nesmysl , ale je to model v zemích jako Belgie , Estonsko , Francie , Irsko , Itálie , Malta , Německo , Nizozemí , Polsko , Portugalsko , Řecko , Slovinsko či Španělsko . To jsou země , kde je regulován , resp . zastropován spotřebitelský úvěr . Například v Německu je strop daný rozhodnutím nejvyššího soudu , který za přiměřený považuje dvojnásobek průměrné úrokové sazby uplatňované na trhu . V sousedním Polsku - schválně říkám nejprve sousední země - nesmí maximální úroková sazba překročit čtyřnásobek lombardní sazby Polské národní banky . S lombardní sazbou pracuje právě náš návrh . Ve Francii odpovídá maximální úroková sazba tržní sazbě počítané centrální bankou každé čtvrtletí a vynásobené koeficientem 1 , 33 .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities