ps2013-008-01-010-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-04-29 ps2013-008-01-010-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal své místo pan poslanec Stanislav Polčák jako zástupce navrhovatelů a aby byli připraveni zpravodajové jednotlivých výborů , a to pan poslanec Lukáš Pleticha , pan poslanec Pavel Blažek a pan poslanec Štěpán Stupčuk . Pokud jde o ústavní novelu , byl bych rád , aby zpravodajem , který bude sledovat rozpravu , byl zpravodaj ústavněprávního výboru a aby zaujal místo u stolku zpravodajů . Ostatní mohou zůstat na svých místech . Nyní tedy žádám pana poslance Stanislava Polčáka , aby se ujal slova . Poslanec Stanislav Polčák Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážení členové vlády , dovoluji si ve druhém čtení velmi krátce uvést tento projednávaný tisk , který se týká změny Ústavy a zejména kompetencí a postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v českém ústavním systému , a na to navazující normu zákona , která předložena byla , nicméně Sněmovnou byla vrácena , a následně tedy předpokládám , že bude debata i o té zákonné normě , která by měla potom vzejít z ústavního textu . Je důležité říci , že projednávaný sněmovní tisk byl v zásadě recepcí toho , co již Sněmovna schválila v minulém období , co bylo přijato širokým politickým konsensem , nicméně takto předložený tisk byl v rámci projednávání dvou výborů poměrně radikálně přepracován a pozměněn . Já chci na začátku své řeči říci , že pro mě jsou pozměňovací návrhy , které přijaly oba výbory , v zásadě akceptovatelné , s jistou výhradou u výboru ústavněprávního , který přijal pozměňující návrh , který je trochu odlišný od pozměňujícího návrhu přijatého v kontrolním výboru . Liší se v tom , že může obsahovat poměrně zásadní interpretační nejasnost , která by nastala už na úrovni Ústavy , neboť říká - a v tomto bych si dovolil v zásadě citovat - , že se bude kontrolovat ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu výkon vlastnických práv , která má stát , resp . územně samosprávné celky , v obchodních společnostech , podnicích . Je otázkou , jestli takto zvolená formulace je nejšťastnější a zdali dopadá i na všechny další subjekty , což jsou například Česká televize , Český rozhlas , Česká tisková kancelář , které v původním návrhu jsou vypočítány jako ty , které kontrolovány býti mohou . Z tohoto ústavního vymezení si myslím , že je minimálně ústavně sporné , zdali budou ve stejném rozsahu kontrolovány například společnosti vlastněné obcemi , neboť může tato interpretace dávat za odpověď na tuto otázku , jakou kontrolu tedy bude Nejvyšší kontrolní úřad provádět , tak tato interpretace může svádět k tomu , že se bude kontrolovat , jak stát vykonává , resp . územně samosprávný celek , tato vlastnická práva . Nerozumím tomu , proč není v usnesení ústavněprávního výboru prostě napsáno , že se kontrolují tyto subjekty , proč je tam vazba nebo proč je tam formulace " výkon vlastnických práv " . Já jsem tuto otázku konzultoval i s několika odborníky , kolegy na ústavní právo , a zejména na správní právo , a skutečně tato nejasnost zde je . Minimálně je tedy třeba ze strany těch , kteří prosadili toto usnesení , aby je odůvodnili a obhájili v tom , že dopadá podle jejich názoru i na postavení České televize a dalších subjektů , které , myslím si , by měly být pod tou kontrolou , a dále , jak je to myšleno s tou kontrolou v subjektech , v nichž má stát , resp . územně samosprávné celky , podíl . Dále chci upozornit na to , že by v rámci takto přijaté ústavní novely mělo být už i při jejím přijímání zřejmé , kam ta hranice bude sahat na zákonné úrovni , protože v zákoně , který já jsem předkládal , hranice byla stanovena většinovým podílem nad 50 % . Nyní to nevíme . Bude to jaká hranice ? Bude to hranice menší ? Jsou okolní státy , které tu hranici mají menší , ale měli bychom vědět , co bude zákonnou změnou , která se bude opírat o tento ústavní text . V neposlední řadě chci požádat kolegy především ze sociální demokracie a pana premiéra , aby dali jistou záruku a garanci , že tato rozšířená kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu bude akceptována Senátem , protože minulá úprava , která naopak omezovala , pokud jde o práva obcí právě kontrolu na zákonnost , tak tato ústavní novela , jak byla mnou předložena , je zatím odmítnuta a je předkládán pozměňující návrh , který zahrnuje u obcí a měst plnou kontrolu . Takže já prosím kolegy ze sociální demokracie a pana premiéra Sobotku osobně , aby dali garanci , že pokud Sněmovna schválí takhle přísnou novelu Ústavy , že takto přísná novela Ústavy projde v Senátu , abychom se opět nedočkali stejné blamáže , jako tomu bylo v předminulém roce , kdy byla Ústava schválena v Poslanecké sněmovně , ale v Senátu neprošla . Takže já se skutečně ptám představitelů sociální demokracie , kteří mají většinu v Senátu , zda jsou schopni takovou garanci dát . Namísto toho , aby byl hledán konsensus mezi dvěma komorami , tak jsme byli svědky debaty , kterou vedli poslanci a senátoři , a jako by se vůbec neposlouchali . Senátoři jasně říkali na jednání ústavněprávního výboru , že nejsou pro už předložený text , který byl pro obce příznivější než to , co je teď navrhováno v přijatých usneseních jak kontrolního výboru , tak ústavněprávního výboru . Zároveň chci říci , že mě překvapilo i to , jak v té věci byla činná - resp . nečinná - paní ministryně Jourová . Paní ministryně Jourová zde v prvním čtení řekla , a já si to dovolím citovat , protože si myslím , že to je poměrně signifikantní : " Za klub ANO bych chtěla říci , že my souhlasíme s principem posílení kompetencí NKÚ a že předpokládáme , že během legislativního procesu bude prostor k tomu , abychom otevřeli otázku kontroly samospráv tak , abychom se nedotkli jejich ústavního práva na samosprávné hospodaření s majetkem , a dále potom kontroly obchodních společností s veřejnou majetkovou účastí tak , abychom se opět nedotkli jejich možnosti vůbec operovat na trhu . " Nic z toho předloženo nebylo a je předkládán pravý opak . Takže já nejenže se ptám pana premiéra Sobotky , jestli dává tuto garanci za Senát , ale ptám se paní ministryně Jourové , co dělala po celou dobu vyjednávání v rámci prodloužené doby legislativního procesu , protože to , co je předkládáno , je opačné . Je to rozšíření toho , co se týká obcí a měst , to znamená plná kontrola . Já proti tomu nejsem . Já jsem to říkal už několikrát veřejně , ale chtěl jsem vyhovět volání ze Senátu . Senát je v této věci nepřehlasovatelný . Senátoři nejsou hloupí lidé a dobře vědí , že pokud si to neprosadí do Ústavy , tak na zákon už se spolehnout nemohou , protože pokud jde o zákon , může Poslanecká sněmovna přehlasovat jejich veto a bude určitě vypadat podle její vůle . Senátoři to moc dobře vědí a budou chtít a budou požadovat garance do ústavního textu . Ostatně o nich hovořila i paní ministryně , ale žádný pozměňující návrh tohoto typu předložen nebyl a naopak byly schváleny texty zcela opačné . Já se domnívám , že všechno může být vlastně jenom hra . Hra na to , jak se bude rozšiřovat kompetence Nejvyššího kontrolního úřadu , ale naopak , žádné kompetence se nerozšíří a v různých obchodních společnostech , které jsou pod vlivem nové vlády , nových ministrů , anebo i územně samosprávných celků , se bude krást dál . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupci navrhovatelů a žádám jednotlivé zpravodaje , aby se vyjádřili . Nejdříve pan poslanec Lukáš Pleticha . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities