ps2013-007-06-019-018.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-26 ps2013-007-06-019-018 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Na rozdíl od jiných návrhů , které tady prošly , je v článku 2 odst . 2 zcela jasně vymezeno , čeho se v České republice všeobecné referendum nebude týkat . Ten výčet je , myslím , zcela jasný , zřejmý , nepřekročitelný . Není to něco , co by bylo zaměnitelné . A spolu s odstavcem 3 článku 2 jde o to , abychom nerozhodovali v referendu závazky vyplývající pro Českou republiku z mezinárodního práva . Tady si dovolím malou odbočku v odůvodnění . Samozřejmě že je možné v referendu uvažovat o rozhodnutích , která se týkají mezinárodněprávních závazků z bilaterálních smluv , případně z vícestranných smluv . Uvedu jeden příklad , který možná bude pro někoho úsměvný , pro jiného bude inspirativní . Víte , že se tady několikrát pokusili buď hlavní město Praha , nebo někteří poslanci předložit návrh zákona , kterým bychom legalizovali v České republice prostituci . To samozřejmě není možné , protože Česká republika je z padesátých let vázána mezinárodní smlouvou o potírání prostituce . A pokud bychom chtěli takový zákon tady přijmout , tak bychom se dostali do ústavního konfliktu , protože podle článku 10 naší Ústavy jsou mezinárodní smlouvy vyšší právní normou , kterými je Česká republika vázána , než zákony . Hierarchie je tedy jasná - ústavní zákony , mezinárodní závazky , zákony a potom nařízení vlády , vyhlášky atd . Čili když jsem to v té sestupné tendenci říkal , tak také uvádím , že pokud by například znovu padl takový návrh , tak by Česká republika musela nejdříve vypovědět tuto mezinárodní smlouvu , kterou je vázána , a musela by nějakým způsobem také říct , jak se s tím vypořádá . A protože by jistě vznikla petiční akce proti něčemu takovému , tak by pravděpodobně došlo k tomu , že bychom museli nejdříve ten postup , který by tady byl zvolen , řešit i vnitrostátní cestou . Pokud jde o články 3 následující , ty jsou zcela standardní , to znamená , aby byla jasná otázka , což bývá jeden z největších sporů , a znovu se opakuje to , že není možné , abychom se dotkli podstatných záležitostí demokratického právního státu . Samozřejmě debata o rozsahu toho referenda je věcí klasicky druhého čtení , protože i tenkrát , když jsme dospěli v ústavní většině 120 hlasů v tom volebním období k tomu , že v Senátu jsme předložili takový návrh zákona o všeobecném referendu , ta debata se nejvíce soustředila na meze ústavnosti , meze toho referenda . Pokud jde o samotné vyhlašování lhůty , to jsme podřídili tomu , co se tady jako referendum osvědčilo , to znamená , že jej vyhlašuje prezident republiky . Učiní tak nejpozději 30 dnů od podání návrhu na vyhlášení , a pokud ho vyhlásí , tak samozřejmě potom se koná to referendum ve lhůtě , kterou stanoví tento ústavní zákon . Pokud jde o samotné procedury , tzn . počty , které znamenají tu povinnost , nebo chcete - li , aktivuje ten zákon o referendu , tak samozřejmě když ho vyhlásí určitým způsobem kvorum poslanců nebo senátorů , to znamená zákonodárného sboru jako zástupců občanů , anebo tedy společná petice , nebo chcete - li , kvorum občanů samotných , protože jde o přímou demokracii , tak jsme ty prvky přímé a nepřímé zastupitelské demokracie zkombinovali v článku 3 . Drželi jsme se ale ryze ústavních čísel , to znamená , nevybočili jsme z mezí , které Ústava České republiky zná . To znamená , ta kvora jsou buď 101 , případně 41 , tzn . nadpoloviční většina Poslanecké sněmovny . A pokud jde o minoritní kvora , drželi jsme se dvou pětin , tzn . 80 poslanců . To znamená , kvora odpovídají všem konstrukcím , které Ústava České republiky zná . Mohu připomenout kvorum 40 poslanců na svolání schůze , 41 poslanců nebo 17 senátorů na ústavní stížnost , 50 poslanců na jednání o tom , jakým způsobem se hlasuje o důvěře , resp . vyslovení nedůvěry vládě , a samozřejmě oněch 80 poslanců , které jsme měli už v návrzích , které tady byly . A víte , že i ve výborech - promiňte mi , že teď snižuji samotný význam tak důležitého zákona , jako je ústavní zákon o referendu , ale i například jednání o tom , že menšinové stanovisko výboru je podřízeno určitému minimálnímu kvoru konkrétních poslanců . To je tedy asi to podstatné , co tvoří jádro . Pokud jde o část procesní , tzn . jakým způsobem se to vyřeší , pak se obracíme na standardní postup , který se týká zavedených volebních kroků , které jsou tady . A samozřejmě k tomu náleží i otázka vyhlášení výsledku referenda , resp . nevyhlášení referenda za určitých okolností , protože jde o významný ústavní krok , tzn . vyhlášení stavu ohrožení území státu , nouzový stav , válečný stav , a i lhůty , pokud by se něco takového v mezidobí stalo , se přerušují . Pokud jde o návrhy , které by mohly být postoupeny prezidentu republiky na vyhlášení referenda , samozřejmě jsme drželi pořadí , v jakém jsou podány , protože může být - já teď zase řeknu , takový klasický příklad , který se může objevit , znám ze sousedního Rakouska . To znamená , já nevím , " Spěchejte s dokončením Jaderné elektrárny Temelín " a druhá petice může být " Prosím vás , nestavte dál žádnou jadernou elektrárnu " . A teď by šlo o to , kdo rychleji sežene těch sto tisíc podpisů , protože by se k tomu Poslanecká sněmovna ani Senát neodhodlaly . A abych uvedl příklad , tak tento příklad svědčí o tom , že bychom museli tedy vyhlásit referendum to , kde se těch sto tisíc podpisů sebere dříve . Pokud jde o komplikaci s nesouhlasem s výsledkem , tak samozřejmě je tam otázka řešení před Ústavním soudem a ta známá konstrukce , která byla použita v tom jediném referendu po roce 1993 , tzn . při vstupu do Evropské unie . Ostatní myslím , že je standardní věc , která řeší , řekl bych , jednotlivé postupy , které by v případě přijetí té myšlenky bylo potřeba řešit . Zákon je úsporný , jako musí být každý ústavní zákon , aby nebyl příliš podrobný . A to samotné provedení by potom odpovídalo tomu jednotlivému návrhu , který by byl takto podán . Na závěr mi dovolte říct , že jsme svým způsobem řešili otázku toho , co bylo včera předmětem diskuse , tzn . neomezené kvorum . Prosím vás , samozřejmě omezení nebo neomezení kvora je velký diskusní předmět v ústavní rovině . Je zřejmé , že žádné kvorum nemůže být například dáno pro volby do Poslanecké sněmovny , protože bychom tím , že by to kvorum , pokud by nebyly volby povinné , svým způsobem mohli odstranit ty podstatné podmínky demokratického právního státu a nebyl by žádný zákonodárný sbor . Čili to není možné . Něco jiného by bylo , kdybychom si řekli kvorum , a to tady včera bylo diskutováno , nikdo na to nereagoval , a já jsem si říkal , že to nechám až na svoje dnešní úvodní slovo , například do Senátu . Jestli se má zpochybňovat legitimita nějakého rozhodnutí , tak to můžete udělat jenom u toho orgánu , který neohrožuje základní podmínku fungování demokratického právního státu . Takže máte dvoukomorový parlament a ten může působit samostatně v některých věcech , nebo v těch zásadních věcech , například rozpočtu , tak samozřejmě můžete říct pro zvýšení úrovně legitimity to , že platí do jedné z těch komor , nikoliv to základní , to omezené nějakým způsobem kvorum .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities