|

ps2013-007-02-007-007.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-19 ps2013-007-02-007-007 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

7. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 99/ - druhé čtení

Date2014-03-19
Meetingps2013/007
Agenda Itemps2013/007/007
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/007schuz/s007064.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Další záležitostí, která byla projednávána, jsou zaknihované akcie v případě nejrůznějších podpor elektřiny, tepla, bioplynu a jsme připraveni se zabývat tím, aby tato povinnost byla ulehčena u těch subjektů, které se zabývají primárně zemědělskou výrobou a které mají problémy z toho, že je tam spousta vlastníků, protože to vzniklo transformací původních zemědělských družstev na akciovou společnost. To je v tuto chvíli všechno. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 99/1. Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Milan Urban. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Milan UrbanVážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor projednal návrh novely energetického zákona tento týden a přijal usnesení, které v zásadě podporuje stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu. Přijal dva pozměňovací návrhy a shodl se s postojem Ministerstva průmyslu a obchodu, že teď se jedná o malou novelu energetického zákona s tím, že v průběhu měsíce dubna ministerstvo zpracuje a předloží do připomínkového řízení velkou novelu energetického zákona, kde by byly zohledněny některé návrhy, které byly předloženy na hospodářském výboru. Hospodářský výbor tedy, abych to zkrátil, doporučuje přijmout tento návrh novely ve znění předložené vládní novely a přijatých pozměňovacích návrhů, které v podstatě jen zpřesňují některé detaily a zachovávají kontinuitu toho, že se jedná o malou novelu energetického zákona. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Milanu Urbanovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Ivan Adamec. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ivan AdamecDěkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, se pokusím být stručný. Protože jsem zaregistroval, že je tady snaha podat další pozměňovací návrhy, které se týkají úlevy na zaknihování akcií, tak jsem se o to začal zajímat trochu víc a začal jsem se zajímat, jaký je rozdíl mezi akcií na jméno a akcií zaknihovanou. A samozřejmě chápu boj za transparentnost příjemců státní dotace, tomu rozumím, nicméně když jsem si zjišťoval, kdo vlastně odpovídá za to, jak ta akcie je napsaná v akciové společnosti, tak jsou to vlastně ti, co vedou akciovou společnost. Když je zaknihovaná v rejstříku, tak je to správce rejstříku. A rejstřík právě zaujal v jedné věci. Nevím, jestli to všichni víte, rejstřík nevlastní stát, vlastní ho soukromá firma. Jeho historie vzniku samozřejmě je nějaká a je otázka samozřejmě, zda tato firma sama bude akciovou společností a sama zaknihované akcie, aby to vzbuzovalo důvěru. To je moje otázka na možná tady pana ministra. A další věc, která tam je a kterou je potřeba si říct, že se nejedná jenom o vlastníky zemědělských společností. Máme tady i jiné záležitosti - obce vlastní stoprocentní podíly ve společnostech, které vyrábějí obnovitelné zdroje, a tady jde o cenu toho zaknihování, protože na rozdíl od akcie na jméno - tam neplatíte prakticky nic. A jinak mimochodem, když se mění vlastník akcie na jméno, tak zodpovědnost změny na vedení společnosti je trestněprávní, to znamená, že není možné falšovat beztrestně. A musím tedy říct, že peníze, které jsme zjišťovali, co budou platit obce jako stoprocentní vlastníci, tak ty peníze jsou docela velké, pohybují se řádově ve statisících ročně. Takže si myslím, že je potřeba si to tady říct, abychom v rámci boje za transparentnost a dohledatelnost příjemců státní dotace si nenadělali zbytečné problémy a náklady a aby výsledkem nebylo jenom to, že vydělá soukromá společnost, která rejstřík, vlastní ho, a dokonce si myslím, že není ani ten kapitál v rukou českých podnikatelů. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci. Dalším řádným přihlášeným je pan poslanec Martin Novotný. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin NovotnýPane předsedající, kolegyně a kolegové, dámy a pánové, se po tom vystoupení kolegy Adamce, který poukázal na další složité aspekty související s touhle materií, pokusím být co nejstručnější. Na hospodářském výboru, když jsme o tom diskutovali, tak tam byla taková ta linka, nakolik tu tematiku otevírat doširoka a nakolik se zabývat jenom technickými aspekty. Po dlouhém přemýšlení jsme s kolegy z ODS dospěli k názoru, že jediným nezpochybnitelným aktem, který může situaci vylepšit, aniž by ohrozil původní intenci zákonodárce směrem k transparentnosti v krátkosti času, tu záležitost musí vyřešit komplexní novela, je otázka ohledu na stanoviska řady měst a obcí v České republice, která upozorňují, že pokud jsou stoprocentními vlastníky, což zase tu množinu omezuje, část obcí a část podniků samozřejmě nebude ani tímto případem, ale že pokud jsou stoprocentními vlastníky společnosti podnikající v této oblasti, nemůže být žádná pochybnost o transparentnosti takové aktivity. V souvislosti jsem se rozhodl předložit pozměňovací návrh, který upravuje právě tuhle problematiku, tj. vymanění z povinnosti zaknihování akcií společností, které jsou ve stoprocentním vlastnictví měst a obcí. Jak říkal kolega Adamec, když jsme si teď ještě i narychlo prověřovali potenciální náklady této operace pro naše města a obce, tak jsou minimálně v řádu desítek, ale většinou spíše v řádu stovek tisíc korun, a to ročních nákladů opakujících se, a považujeme za rozumné nezatěžovat města a obce takovými náklady. To, že existují jiné oblasti, kde je to také téma, kde jsou jak v uvozovkách hráči dobří a čistí, tak i hráči nečistí, to je otázka na dlouhodobější zkoumání a myslím si, že v tuto chvíli nemáme nikdo kapacitu v krátkém čase vymyslet návrh, který by ty problémové oblasti, a mluvím zejména o zemědělství apod., vyřešil. My se proto zabýváme pouze městy a obcemi a jejich stoprocentními společnostmi. Na příslušný návrh odkážu potom v podrobné rozpravě. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji panu poslanci Novotnému. Další s faktickou poznámkou se přihlásila paní poslankyně Anna Putnová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Anna PutnováDobré odpoledne, vážený pane předsedající, dámy a pánové. Chtěla bych informovat o tom, že jsem v rámci projednávání této novely podala dva pozměňovací návrhy. První z nich, který definoval a narovnával finanční vztahy mezi jednotlivými aktéry a trhu s energií, byl Ministerstvem průmyslu plně akceptován. Druhý pozměňovací návrh, který byl motivován především v tom, aby se ulehčila situace zemědělským akciovým společnostem, týkající se povinnosti zaknihovávat jejich akcie, akceptován nebyl. Je mi to líto a doufám, že v zájmu minimálně 780 akciových společností zemědělského typu budeme o tomto návrhu v budoucnosti ještě hovořit. Děkuji. Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkuji paní poslankyni. S další faktickou poznámkou pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Petr BendlDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, bych chtěl upozornit na dvě záležitosti. Jedna se týká podpory výkupu elektrické energie bioplynových stanic. Chci varovat před tím, abychom touto cestou nešli, protože v okamžiku, kdy zvýšíme atraktivitu a ziskovost bioplynových stanic, tak tím paradoxně ublížíme živočišné výrobě, a to v tom, že krmivo, které často se spotřebovává právě v bioplynových stanicích, zjednodušeně sláma apod., co potřebuje bioplynová stanice jako svoje krmivo, umožní vlastníkům bioplynových stanic vykupovat toto krmivo pro bioplynové stanice za lepší cenu než těm, kteří chovají dobytek. Takže se to paradoxně otočí proti chovatelům dobytka.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities