ps2013-007-01-006-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-03-18 ps2013-007-01-006-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Vojenský újezd Brdy je prioritně určen k výcviku dělostřelectva . Vzhledem k rozloze výcvikových ploch , a tj . pouhých 12 % území újezdu , však neumožňuje plnohodnotný výcvik mechanizovaných jednotek . Vojenský újezd Březina pak nabízí specifické podmínky pro základní a zdokonalovací výcvik profesionálů , a proto je nutné jej zachovat . Návrh zákona přináší změnu stávajících hranic . U vojenského újezdu Boletice je to 12 % v rámci Jihočeského kraje , Březina představuje 5 % - Jihomoravský kraj , Hradiště 15 % - Karlovarský kraj a u vojenského újezdu Libavá je to celých 31 % - Olomoucký kraj . Hlavní navrhovanou změnou je pak zrušení vojenského újezdu Brdy - Středočeský kraj . Pro potřeby výcviku 13 . dělostřeleckého pluku bude dále využíváno posádkové cvičiště o rozloze 560 hektarů poblíž posádky Jince . Třináctý dělostřelecký pluk je i nadále perspektivní posádkou a chci zdůraznit , že jakékoliv spekulace o jejím zrušení nejsou pravdivé . Na vyčleněných územích bude umožněn vznik nových obcí nebo jejich přičlenění k území přilehlých obcí . Dojde tak k realizaci katastrálních členění jednotlivých území vycházejících z historických poměrů . Realizací uvedeného návrhu lze uvolnit cca 42 tisíc hektarů z celkové rozlohy 129 664 hektarů vojenských újezdů . Ještě jednou : 42 tisíc hektarů z celkových zhruba 130 tisíc . Změnou hranic vojenských újezdů a zrušením vojenského újezdu Brdy dojde ke změně územního členění státu , a tím i k umožnění více než dvěma tisícovkám obyvatelům vojenských újezdů realizovat ústavní právo na samosprávu vznikem nových obcí . Dle platné legislativy území vojenského újezdu nenáleží do území žádné obce , jeho správu vykonává újezdní úřad , a to bez zvolených samosprávných orgánů . Vznik nových obcí v případě změny hranic vojenského újezdu umožňuje zákon o obecním zřízení . Ministerstvo obrany v průběhu celého procesu přípravy optimalizace hranic vojenských újezdů usilovalo o co největší zapojení dotčených obyvatel a starostů přilehlých obcí do všech jednání o jejich budoucnosti a předkládaných návrzích . Ty byly zpracovávány a diskutovány v rámci meziresortní komise Ministerstva obrany složené z odborných pracovníků ústředních správních úřadů . Na přípravě věcných podkladů , jakož i na přípravě návrhu zákona se podíleli zástupci Ministerstva vnitra , Ministerstva životního prostředí , Ministerstva financí , Ministerstva zemědělství , Ministerstva pro místní rozvoj , Českého úřadu zeměměřického a katastrálního , zástupci dotčených krajských úřadů a zástupci dotčených obcí . Celkem se uskutečnilo více než 200 jednání se zástupci samospráv , občany a sdruženími . V únoru 2012 Ministerstvo obrany zorganizovalo anketu mezi obyvateli vojenských újezdů Hradiště , Libavá a Boletice , z níž vyplynul požadavek na vznik šesti nových obcí . K přípravě a vyjednávání o vzniku nových obcí byly obyvateli jednotlivých sídelních útvarů vojenských újezdů zvoleny přípravné výbory . Návrh optimalizace zahrnuje i dohodu o převodu majetku z vlastnictví Ministerstva obrany na nově vzniklé obce tak , aby mohly samostatně fungovat . V současné době byly již zahájeny práce na opravách nemovité infrastruktury v celkovém objemu 200 mil . korun . Vznik nových obcí je de facto obnovením původních samospráv , které byly vznikem vojenských újezdů zrušeny a staly se součástí vojenských újezdů podle zákona č . 169 / 1949 Sb . , o vojenských újezdech bez statutu obce . Nové obce vzniknou ze sídelních útvarů , které po více než 60 let spravovala armáda , jejíž hlavní prioritou byl provoz újezdů a výcvik vojsk . Návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy a zmenšení rozlohy ostatních vojenských újezdů tak znamená v neposlední řadě nápravu křivd způsobených vznikem vojenských újezdů a zrušením obcí v 50 . letech minulého století . Způsob jednání s místním obyvatelstvem , okolní správou a kraji svědčí o snaze maximálně respektovat jejich požadavky a zájem o jejich další budoucnost . Dovolím si dodat , že předkládaný návrh zákona je výsledkem složitých a dlouhých jednání a je spojen s velkým očekáváním řady občanů , kteří již několikrát opakovaně věřili v narovnání svých občanských práv a které stát již několikrát zklamal , když obdobná jednání v minulosti skončila bezvýsledně . Případný odklad , nebo dokonce zrušení návrhu optimalizace vojenských újezdů by znamenaly významný otřes důvěryhodnosti Ministerstva obrany a armády , ale nejen to , otřes důvěryhodnosti celé státní správy . Následné znovuotevření debaty s těmito lidmi by bylo jen velice obtížné . Návrh zákona byl konzultován s místopředsedou Evropské komise , komisařem pro konkurenceschopnost Almuniou zejména v oblasti majetkoprávní a nebyl shledán v rozporu s právem EU . Návrh zákona není v rozporu ani samozřejmě s ústavním pořádkem ČR . Děkuji vám za pozornost , tolik úvodem . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji panu ministrovi a prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Ivan Gabal . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ivan Gabal Děkuji . Vážená paní předsedající , vážená vládo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych po velmi podrobném představení zákona předkladatelem přednesl jednak zpravodajskou zprávu k návrhu zákona a pár svých komentářů . Za prvé . Máme před sebou zákon , který je poměrně velice důkladně propracovaný , pracovalo na něm několik kabinetů . Myslím si , že ho začala vláda premiéra Nečase , zpracovala ho ze základních hledisek , pokračoval kabinet Jiřího Rusnoka , který jej již této Sněmovně předložil , a nyní tedy máme před sebou finální znění . Myslím si , že tento zákon je velmi dobře připraven , že byl hodně podrobně předjednáván a do určité míry v sobě nese přetížení toho složitého a obsáhlého předjednávání . Nicméně bych řekl , že ta dlouhodobá příprava souvisí s poměrně velkými očekáváními toho , co považuji na zákoně za podstatné , a to jsou očekávání dvou tisíc lidí na to , že dosáhnou na svoji vlastní samosprávu a samosprávné obce , konkrétně šest obcí . To znamená , když budeme o tomto zákonu jednat , a to zdůrazňuji , výrazně nebo primárně jednáme o budoucnosti , samosprávě , možnosti vlastnit majetek apod . dvou tisíc občanů , kteří dosud majetek vlastnit nemohli , neměli samosprávu a byli především součástí správy vedené vojenskou kanceláří vojenského újezdu . To znamená , to vidím osobně jako primární . A to narovnání nejenom možnosti vlastnit , ale zejména volit si samosprávu považuji za klíčové . Za další . V rámci úprav hranic resort Ministerstva obrany řešil restituční a další sporné prvky na území vojenských újezdů a myslím si , že je to také velmi podrobně propracováno . K uvedené problematice občanských práv je připojen návrh na zrušení vojenského újezdu Brdy s argumentací nadbytečnosti , nevyužitelnosti a nepoužitelnosti vzhledem ke změnám velikosti a struktuře Armády ČR a na podkladě analýzy Generálního štábu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities