ps2013-006-08-013-081.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-14 ps2013-006-08-013-081 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Druhým takovým stavebním prvkem je strukturální reforma celého resortu , tedy finančního resortu . A tady nám vzniká trošičku problém , jak bude rozděleno břemeno vývoje bankovního sektoru , kdy tam dochází k určitým koncentracím atd . , některé banky dokonce mohou padnout , už jsme to zažili během krize v roce 2009 i 2012 , a jak se rozdělí tedy to břemeno mezi privátní bankovní pojištění , které se v Evropě buduje dokonce jako jednotné , a mezi tím , že tady máme záchranný mechanismus evropský , který si platíme my všichni z daní , a tudíž tedy břemeno se přenáší na daňové poplatníky . A samozřejmě je tady třetí moment , který běží již dlouhodobě . Možná ti , kteří se trošičku zajímali o finance , tak jim něco řekne název basilejské platformy , která přichází s příslušnými směrnicemi . Basel II byl přijat v Evropě myslím v roce 2006 , v roce 2010 Evropa připravila novou normu Basel III , která samozřejmě do té míry v reakci na krizi zvyšuje určité parametry , že její zavedení a i postupné zavedení samozřejmě velmi bude diferencovat bankovní sektor jako takový . A reakcí na zavádění právě této basilejské normy III je i tato směrnice , která ale samozřejmě implementuje ne přímo tuto normu , ale prostřednictvím evropské směrnice , evropského nařízení , popř . úprav některých dalších norem . To , že tady pan vicepremiér připomněl , že je času málo a voda stoupá , to je pravda . V minulém volebním období jsme tušili , že to přijde . To zase nebylo až takové překvapení a na podvýbor pro bankovnictví k nám docházeli lidé z ČNB , z Ministerstva financí konkrétně myslím pan náměstek Urban , a další z finančního sektoru , Bankovní akademie , aby nás jaksi vzdělávali v tom , co přijde . Problém je , že samotná směrnice se narodila až v červnu 2013 a zrovna v té době se nám začala kymácet vláda , rozehnali jsme parlament , a tak nakonec definitivní podobu schválila koncem roku tuším , nebo dokonce v lednu , prozatímní Rusnokova vláda a nám to sem přichází se zpožděním , protože účinnost normy měla být zavedena po šesti měsících , což je na takovou normu poměrně rychle , a vy to teď máte jaksi schválit v té páteční poobědové sladké chvilce . Já sice nechci do té sladké chvíle kapat moc dehtu , ale přesto mi dovolte , abych připomněl několik momentů , které možná stojí za zamyšlení . Byl tady zmíněn celý mechanismus tvrdších obezřetnostních opatření , zejména pokud jde o kapitálové rezervy . Bankéři sami konstatují , a není to příliš překvapivé , že ČR je ve specifické situaci v tom smyslu , že naše banky jsou lépe kapitálově vybaveny než jinde ve světě . To je pravdou , ale lze říci , že pro většinu , a to slovíčko většinu je straně důležité , pro většinu asi ta norma řekněme kapitálové rezervy nebude až takový problém , když se spustí od dubna 2014 . Z dalších obezřetnostních opatření se zavádí povinnost proticyklické rezervy , což je rezerva navíc , která v podstatě by měla být zavedena povinně k expozicím vůči rizikovým zemím , čímž se náročnost zvyšuje , a tady lze konstatovat , že aktuální situace naší expozice v rizikových zemích není tak vážná , to je tak pravda , zatím se s tím velké banky nějak vypořádaly ve svých bilancích , ale představme si , že Evropa půjde do laufu , tedy začne běžet , a že i úvěrová angažovanost našich dosud velice opatrných bank se zvýší . A tím pádem se logicky zvýší i ona expozice , protože jižní křídlo EU a evropské zóny se stále potácí v určitých problémech , a najednou zjistíme , že další procenta obezřetnostních parametrů už znamenají daleko větší zátěž . Čili to pokud jde o některé parametry obezřetnostních opatření , které tady rozebral samozřejmě pan ministr . Já je nechci pouze mechanicky reprodukovat . Jinak jsou tam zajímavé momenty . Například se zavádí nový ukazatel tzv . pákový poměr , což je úplně nový parametr . Ten ale naštěstí bude spuštěn až s časovým zpožděním , ale už tam je napsán přesto , že dosud neproběhla dopadová analýza , kterou by měla provést Evropská bankovní asociace . A pak následují standardy likvidity , které od roku 2015 - ta je posunutá účinnost těchto změn - by měly vytvářet zásoby , pokud jde o případ likvidní krize . Celý tento balíček opatření prostě vytváří nároky , které budou různě dopadat na jednotlivé segmenty finančního sektoru , a proto bude zajímavé , jak se k tomu postaví odborná veřejnost , představitelé sektoru , a samozřejmě to souvisí i s diskusí o tom , jakou vlastně chceme budovat finanční architekturu v Evropě , protože jestli si vzpomínám dobře , tak končící generální guvernér pan Singer říkal , že sice vnímá , že eurozóna buduje bankovní unii , ale my se k této unii zrovna nijak dvakrát nehrneme , a že tudíž bychom si rádi udrželi určité , bych řekl , specifické postavení k nově budovaným institucím . Ono to trošičku souvisí i s tím , že v tomto návrhu je jeden zajímavý moment , který souvisí s centralizací dohledových institucí , a to je , že se má přenést odpovědnost za výkon dohledu z orgánu hostitelského státu na orgány domovského státu . To má pro nás zvláštní význam , protože jak asi víte , náš bankovní sektor krom toho , že je skoro celý v zahraničních rukách , tak klíčové banky , ta velká čtyřka , samozřejmě má podobu dceřinek . Ale za určitých okolností transformace na pobočky může znamenat , že jednak může dojít k určitým řekněme bilančním pohybům , které jsou snazší , protože u dceřinek je to , bych řekl , zablokováno , a za druhé samozřejmě může dojít k tomu , že dojde k asymetrii povinností a odpovědnosti . Čili to jsou pro ukázku některé , bych řekl , citlivé momenty , které v tom obrovském balíku zhruba čtyřstránkovém (správně čtyřsetstránkovém) jsou , abyste měli při pátku trošičku dokreslení . A já se trošičku obávám , že takhle rozsáhlou novelu vůbec projednáváme v prvním čtení skoro , i když je mi jasné , že 1 . duben je za dveřmi a legislativní proces má své náležitosti , ale je otázka , jestli je větší riziko onoho infringementu , kdy jsme se do podobné situace už dostali víckrát , a přesto to hned drtivě nenastoupilo den poté . Přece jenom i Brusel má svá tempa a své procedury . Možná vážnější problém je , že bychom se octli v nekomfortní odlišné situaci od zbytku Evropy . Je to otázka efektů , ale ty v důvodové zprávě zrovna dvakrát rozebírány nejsou . Když to shrnu a když zdůrazním onu specifickou roli finančního sektoru ČR , kdy jsme vlastně vlastněni cizími a přitom máme věřitelskou roli vůči těm maminkám , při vší úctě k nim , také tam možná mám někde nějakou našetřenou korunu na stáří , tak prostě si myslím , že to je příliš vážný problém , abychom to tak snadno shodili ze stolu . Ukáže se samozřejmě při hlasování . Já jsem jenom chtěl upozornit na tento problém a trošičku vám některá citlivá místa ozřejmit , což je snad role zpravodaje , aniž bych do toho vnášel nějak příliš silné ideologické tóny . Děkuji za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.) Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu . Mám zde přihlášku pana předsedy Kalouska .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities