ps2013-006-02-013-017.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-05 ps2013-006-02-013-017 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin) Krátce před uplynutím této účinnosti ovšem byl přijat zákon prodlužující tuto účinnost do roku 2000 a následně to bylo takzvaně " dofurt " . I prezident Havel tehdy vrátil do Poslanecké sněmovny zákon prodlužující účinnost lustračních zákonů , s poukazem na jejich rozpor se vším , na co jsem zde poukazovala já . V tuto chvíli je na vás , jestli jste připraveni o této formě diskriminace velké skupiny obyvatel alespoň diskutovat . Přála bych si to . Děkuji . (Potlesk zleva.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , paní poslankyně . Nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Marek Benda . Poslanec Marek Benda Vážená paní místopředsedkyně , vážení členové vlády , vážené dámy , vážení pánové , já nezneužiji své funkce zpravodaje a svůj osobní názor si nechám až do jednání , které bude následovat po této zpravodajské zprávě . Konstatuji jenom , že vláda k tomuto návrhu přijala usnesení , které vám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 21 / 1 , ve kterém vyslovila nesouhlas s tímto návrhem zákona , a to z řady důvodů , které máte všichni uvedené v tomto tisku . Tolik zpravodajská zpráva . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . Otevírám tímto obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem přihlásil pan poslanec , předseda klubu Stanjura . Poslanec Zbyněk Stanjura Vážená paní místopředsedkyně , kolegyně , kolegové , obvykle nečtu připravené papíry , ale protože chci citovat zákon , tak dnes udělám výjimku a první část mého vystoupení bude přesná citace zákona číslo 198 / 1993 Sb . To je zákon o protiprávnosti komunistického režimu . " Paragraf 1 . Komunistický režim a ti , kteří ho aktivně prosazovali , upíral občanům jakoukoliv možnost svobodného vyjádření politické vůle , nutil je skrývat své názory na situaci ve státě a společnosti a nutil je veřejně vyslovovat svůj souhlas i s tím , co považovali za lež nebo zločin , a to perzekucemi nebo hrozbou perzekucí vůči nim samotným , jejich rodinám a blízkým . Systematicky a trvale porušoval lidská práva , přičemž zvlášť závažným způsobem utlačoval některé politické , sociální a náboženské skupiny obyvatel . Porušoval základní zásady demokratického právního státu , mezinárodní smlouvy i své vlastní zákony a prakticky tím postavil vůli a zájmy komunistické strany a jejích představitelů nad zákon . Používal k perzekuci občanů všech mocenských nástrojů , a to zejména : popravoval , vraždil je a žalářoval je ve věznicích a táborech nucených prací , při vyšetřování a v době žalářování vůči nim používal brutální metody včetně fyzického a psychického mučení a vystavování nelidským útrapám , zbavoval je svévolně majetku a porušoval jejich vlastnická práva , znemožňoval jim výkon zaměstnání , povolání nebo funkce a dosažení vyššího nebo odborného vzdělání , zabraňoval jim svobodně vycestovat do zahraničí či vrátit se svobodně zpět , povolával k výkonu vojenské služby v Pomocných technických praporech a Technických praporech na neomezenou dobu . Pro dosažení svých cílů neváhal páchat zločiny , umožňoval jejich beztrestné páchání a poskytoval neoprávněné výhody těm , kteří se na zločinech a perzekucích podíleli . Spojil se s cizí mocností a od roku 1968 udržoval uvedený stav pomocí jejích okupačních vojsk . Za spáchané zločiny a další skutečnosti uvedené v odstavci 1 jsou plně spoluzodpovědní ti , kteří komunistický režim prosazovali jako funkcionáři , organizátoři a podněcovatelé v politické i ideologické oblasti . Zejména pro skutečnosti uvedené v § 1 odst . 1 tohoto zákona byl režim založený na komunistické ideologii , který rozhodoval o řízení státu a o osudech občanů v Československu od 25 . února 1948 do 17 . listopadu 1989 , zločinný , nelegitimní a zavrženíhodný . Komunistická strana Československa byla organizací zločinnou a zavrženíhodnou , obdobně jako další organizace založené na její ideologii , které ve své činnosti směřovaly k potlačování lidských práv a demokratického systému . " Tolik přesná citace platného zákona . My všichni jsme skládali slib poslance a slibovali jsme věrnost Ústavě a zákonům a lidu této země . Lustrační zákon znemožňuje působení lidí ve státní správě na vyjmenovaných vedoucích pozicích těm , kteří se aktivně podíleli na prosazování a udržování tohoto režimu . Není pravda , že se to týká pouze spolupracovníků StB . Týká se to důstojníků StB , týká se to funkcionářů KSČ , týká se to členů Lidových milicí , týká se to absolventů vysoké školy v Moskvě - nevím přesně , jak se ten kágébák jmenoval , tak to se omlouvám - , a týká se to také spolupracovníků StB . Myslím si , že by bylo velkou chybou těmto lidem umožnit fungování ve veřejné sféře a ve státních službách . Proto navrhuji jménem našeho klubu , aby Poslanecká sněmovna tento zákon zamítla již v prvém čtení . A prosím ty - ne prosím , žádám ! Důrazně žádám ty , kteří tento zákon chtějí zrušit , aby neapelovali na naše svědomí , aby si ty řeči o svědomí nechali na komunistické schůze a nejdříve si přečetli návrh zákona a potom mluvili o svědomí . Děkuji . (Potlesk zprava.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . Do obecné rozpravy mám s přednostním právem přihlášeného pana místopředsedu Filipa , dále poslance Farského a pana poslance Seďu . Prosím , pane místopředsedo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážená paní předsedající , členové vlády , paní a pánové , já citovat nebudu , jen podotknu , že k zákonu , který tady odcitoval pan kolega Zbyněk Stanjura , zaujal stanovisko Ústavní soud České republiky , který prohlásil , že jde o normu deklaratorní , která nezakládá žádná nová práva a žádné nové povinnosti , že takových deklaratorních věcí můžeme přijmout spousty , ale život občanů nijak neovlivní . Co je podstatné ? Byl jsem mladý začínající politik , náhodou zvolený do Federálního shromáždění , a zúčastnil jsem se projednávání tohoto návrhu zákona . Podstata toho původního návrhu lustračního zákona v podstatě od tehdejší federální vlády byla taková , že měli být postiženi ti , kteří se provinili ve svých funkcích , ať už byli v aparátu takovém , nebo onakém , proti zákonům České republiky , proti obecně přijatelným morálním hodnotám . Při projednávání ve Federálním shromáždění tento návrh zákona dostal úplně jinou podobu . Dostal podobu , která stojí na principu evidence , nikoliv činnosti . To znamená , že ten , kdo byl evidován , ten je tedy veden v nějakých svazcích a nezáleží na tom , jestli dělal to nebo ono , jestli se něčím provinil nebo byl evidován , protože byl osobou hlídanou a svým způsobem tedy pod kontrolou tehdejší Státní bezpečnosti ať už z důvodů bezpečnostně státních , nebo ekonomických . To je realita . A v tomto ohledu tedy musím říci , že skupina poslanců Federálního shromáždění , ale také odborové organizace se obrátily na Ústavní soud ČSFR , který zrušil část toho zákona , na Mezinárodní organizaci práce a na Radu Evropy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities