ps2013-006-02-005-007.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-02-05 ps2013-006-02-005-007 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin) Potom se tedy navrhuje drobná novelizace trestního zákoníku za účelem plné implementace rámcového rozhodnutí Rady 2008 / 913 / SVV ze dne 28 . listopadu 2008 , o boji proti některým formám a projevům rasismu a xenofobie prostřednictvím trestního práva . Tato novela přímo nesouvisí s tím hlavním těžištěm , které spočívá , jak říkám , ve zlepšení ochrany před dětskou pornografií . Lze konstatovat , že převážná většina požadavků vyplývajících ze směrnice o prevenci obchodování s lidmi , boji proti němu a ochraně obětí a směrnice o boji proti pohlavnímu zneužívání a pohlavnímu vykořisťování dětí a proti dětské pornografii je již , jak jsem řekla , v právním řádu obsažena , a proto přistupujeme v této oblasti jenom k dílčím změnám . Předně tedy jde o dvě změny v trestním zákoníku , kde se doplní ty mnou zmíněné dvě nové skutkové podstaty . Konkrétně jde o trestný čin účasti na pornografickém představení - je to § 193 a trestního zákoníku , ten nový , pokud ho schválíme . Navrhuje se zde postihnout účast na pornografickém představení , ve kterém účinkuje dítě . Je zde ještě navíc rozlišeno dítě obecně , to znamená do dovršení 18 let , a potom přísněji trestné bude , pokud se takového představení nebo vystoupení účastní dítě mladší 15 let . Dále se doplňuje trestný čin navazování nedovolených kontaktů s dítětem , čili nově by to bylo ustanovení § 193 b trestního zákoníku , a to už zavádí trestnost , která dosud nebyla , úmyslného jednání , při němž navrhne dospělá osoba setkání dítěti , které nedosáhlo věku pohlavní dospělosti , s cílem spáchat na něm trestný čin pohlavního zneužití nebo obdobné trestné činy . My bychom to již za stávající právní úpravy mohli postihnout , ale jenom v případě , že by šlo o přípravu ke zvlášť závažnému zločinu , což některé trestné činy , které jsou zde uvedeny , tento požadavek nesplňují . Taktéž se rozšiřuje stávající skutková podstata trestného činu výroby a jiného nakládání s dětskou pornografií , kde se doplňuje postih úmyslného získávání přístupu k dětské pornografii prostřednictvím informačních nebo komunikačních technologií . Ke splnění všech požadavků v oblasti boje proti pohlavnímu zneužívání a pohlavnímu vykořisťování dětí a proti dětské pornografii je dále nezbytné doplnit do zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim další trestné činy , za které mohou být právnické osoby stíhány . Konkrétně zde je v návrhu trestný čin znásilnění , účast na pornografickém představení a navazování nedovolených kontaktů s dítětem . A tady to je ten slabý bod úpravy , pro který já osobně bych navrhovala stáhnout - ale po projednání i na vládě jsem se rozhodla toto neučinit - ten vládní návrh . Totiž my máme - a řada z vás je dokonce autorem nebo spoluautorem návrhů na novelu příslušného zákona , čili o trestní odpovědnosti právnických osob - návrhy na doplnění výčtu trestných činů , za které lze postavit právnickou osobu před trestní soud . Tady se navrhují jenom bezprostředně ty trestné činy , které souvisí s dětskou pornografií , a v tomto smyslu by se tedy na prvý pohled mohlo zdát , že bychom mohli počkat a udělat komplexnější novelu . Přitom novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob v takovém případě není komplikovaná , byť by měla komplexní dosah . Ale právě proto , že zde transpoziční lhůty částečně již uplynuly , pouze poslední uplyne v prvním pololetí 2014 , a protože legislativní proces již trvá příliš dlouho , jsme se rozhodli , že tento zákon předložíme s tím , že změnu jednoho ze tří dotčených zákonů , právě tohoto zákona o trestní odpovědnosti právnických osob tím , že bychom se v rámci diskuse v příslušných výborech mohli pokusit ještě doplnit to ustanovení tak , aby více zahrnovalo všechny trestné činy , které tam v současné době chybí - jak majetkové povahy , tak hospodářská trestná činnost - , tak jsme se rozhodli tedy tento zákon předložit v navrhovaném znění . Nemyslím si , že by to mělo být na překážku přijetí lepší , důkladnější , komplexnější a navíc evropským právem předepsané ochrany před jakýmikoliv jednáními , která souvisí s dětskou pornografií . Rovněž k dosažení plné implementace slouží směrnice o právu na informace v trestním řízení . I zde bylo třeba přistoupit k dílčím změnám v trestních předpisech . Orgánům činným v trestním řízení se nově v trestním řádu stanoví povinnost neprodleně předat osobě , která byla zadržena či zatčena , jednoduché , srozumitelné písemné poučení o jejích právech a umožnit jí , aby si toto poučení přečetla a ponechala si jej u sebe po celou dobu , kdy je zbavena svobody . Taktéž se podle požadavků směrnice doplňují některá práva , o kterých není zadržená či zatčená osoba výslovně poučována , ačkoliv jsou i českým právním řádem garantována , například právo na naléhavou lékařskou pomoc , právo nechat vyrozumět konzulární úřad a jednu další osobu již v okamžiku zatčení či zadržení . Jak víte , tak i v souvislosti s nedávno přijatým zákonem o obětech trestných činů zde byla velmi výrazně rozšířena povinnosti orgánů činných v trestním řízení vůči zde osobám poškozeným zejména . Teď se to dostává i na rovinu přípravného řízení ve vztahu k zadrženým či zatčeným osobám . Myslím si , že to je nanejvýš potřebná a veřejností jistě vítaná úprava , a tím se současně dostaneme do souladu s požadavky práva EU , které je velmi přísné , pokud jde o vyrozumívání a právo na poskytování informací ve vztahu ke všem , kteří jsou objektem trestního stíhání a posléze i subjektem , to znamená zde zadržené a zatčené , později obviněné . Čili po zvážení všech těchto okolností , že výrazně zlepšíme ochranu před veškerými jednáními , aktivitami , činy souvisejícími s dětskou prostitucí , zlepšíme práva zatčených , zadržených na informovanost a doplníme ještě v souladu s evropskou směrnicí takovou drobnou úpravou v souvislosti s bojem proti některým formám a projevům rasismu a xenofobie trestní zákoník , doporučuji navrhované novely těchto tří zákonů pustit do dalšího legislativního projednávání , přičemž na tomto místě upozorňuji , že pokud jde o návrh týkající se změny zákona o trestní odpovědnosti právnických osob , Ministerstvo spravedlnosti se nebude bránit tomu , aby v rámci druhého čtení zde došlo ještě k určité korekci . V případě , kdybychom tento návrh jako komplexní stáhli , legislativní proces by se protáhl o čtyři až pět měsíců , jak jsem si nechala spočítat , a byli bychom opravdu již za hranicemi transpozičních lhůt . A navíc , jak říkám , priorita je zde lepší ochrana před dětskou prostitucí .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities