ps2013-005-02-002-004.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-01-22 ps2013-005-02-002-004 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Na druhou stranu zde musím ještě závěrem říci k výtkám , které byly směrovány ze strany některých kolegů z ODS , že my jsme tento návrh zákona předložili v době , kdy to bylo poprvé možné , a nikdo z nás neusiloval o to , aby tento návrh zákona byl projednáván na této mimořádné schůzi . Takže pokud jsem zde byl málem osočen z toho , že se podílíme na tom , že je zakrýván takzvaně služební zákon jinými zákony , tak chci říci , že nikdo z předkladatelů na tom podíl neměl a ani se mnou tady nebyl tento postup konzultován , nicméně samozřejmě rozhodnutím většiny této Sněmovny mi nezbylo než jej akceptovat . Propříště by bylo asi vhodnější minimálně si některá fakta ověřit . Já považuji za vhodné , aby se tento návrh zákona projednal na co nejbližší schůzi , poté kdy bude schválen text ústavní změny . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji zástupci navrhovatelů . Pane navrhovateli , prosím , abyste potom v rozpravě návrh na odročení podle § 63 odst . 1 písm . a ) předložil ještě jednou , abychom o něm mohli potom hlasovat . Nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Petra Kořenka , aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu . Poslanec Petr Kořenek Jednáme o sněmovním tisku 44 a k němu o sněmovním tisku 44 / 1 , stanovisko vlády . Jedná se o novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu , zákon číslo 166 / 1993 Sb . Cílem návrhu novely je vytvořit zákonné podmínky pro řádnou aplikaci změn obsažených ve sněmovním tisku 43 . Návrh dále konkretizuje kompetence , které jsou v tomto tisku obsaženy . Jde především o vyjmenování veřejných institucí , které může Nejvyšší kontrolní úřad podrobit kontrole , nebo o stanovení výše majetkové účasti státu a územně samosprávných celků v právnických osobách , na které se má působnost NKÚ vztahovat . Tato hranice je stanovena ve výši 50 % nejméně . Dále je specifikována pravomoc NKÚ ve vztahu k územně samosprávným celkům , a to tak , že NKÚ bude zkoumat pouze zákonnost , a nikoliv účelnost a hospodárnost . Návrh rovněž obsahuje legislativně technické úpravy , které reagují na dosavadní změnu legislativy . Projednávaný tisk rovněž vychází z tisků , které byly diskutovány v minulém volebním období . V tomto případě jde o tisky 352 a 970 . Vláda ve svém stanovisku vyslovila s projednávaným návrhem zákona souhlas . Doporučila však v dalším legislativním procesu zohlednit několik připomínek . Za prvé , vláda považuje za vhodné v případě hospodaření právnických osob s majetkovou účastí České republiky nebo územně samosprávných celků vztáhnout kontrolu NKÚ na osoby , které jsou ČR nebo územně samosprávným celkem fakticky ovládány , tedy nahradit padesátiprocentní hranici majetkové účasti kritériem ovladatelnosti . Za druhé , vláda považuje za vhodné , aby kontrola hospodaření územně samosprávného celku byla rozšířena i o zkoumání hospodárnosti a účelnosti . Já navrhuji , pokud postoupí tento tisk do druhého čtení , přikázat dále k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru kontrolnímu . Další závěr pak zazní v mém závěrečném vystoupení . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám dvě přihlášky - přihlášku pana poslance Vladimíra Koníčka a přihlášku pana poslance Ludvíka Hovorky . Žádám pana poslance Vladimíra Koníčka , aby se ujal slova . Prosím , pane poslanče . Poslanec Vladimír Koníček Vážený pane předsedající , vážené kolegyně a kolegové , dovolte také mně několik slov k předloženému návrhu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu . Argumenty proti tomuto návrhu tu zazněly v dostatečném množství , nehodlám je všechny opakovat a nehodlám je ani znovu vyjmenovávat . Chci ale nabídnout řešení , jedno z možných řešení . Pan zpravodaj navrhne přerušení projednávání , já navrhuji vrátit navrhovatelům návrh zákona k dopracování , protože o tomto zákoně se opravdu můžeme bavit , až bude schválen nový text Ústavy . Bude na jejich úvaze , zda vůbec potom nový návrh po zapracování připomínek vznesených v diskusi předloží , nebo to nechají na vládě , protože se domnívám , že ten návrh by měl projít standardním legislativním procesem . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Koníčkovi . Slova se ujme pan poslanec Ludvík Hovorka , zatím poslední přihlášený do rozpravy . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážení členové vlády , vážené kolegyně , vážení kolegové , já se hlásím k tomu , že jsem podepsal iniciativu Rekonstrukce státu a podepsal jsem také tento návrh zákona , ale byl jsem účasten na jednání kontrolního výboru na nezávislém kontrolním úřadu a slyšel jsem vážné výhrady pana prezidenta NKÚ . Chtěl bych se jenom zeptat pana hlavního předkladatele neboli autora této normy , proč došlo ke změnám , které jsou oproti tomu , co bylo v původním znění návrhu zákona , zejména proč došlo k vypuštění kontroly hospodaření s finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve prospěch právnických osob , čili z toho úplně vypadává kompetence kontrola daní neboli veřejných prostředků i veřejného zdravotního pojištění . Další věc , to omezení , vlastně kontrola institucí na kontrolu legality , jenom soulad , kontrola souladu s právními předpisy , a proč došlo k vypuštění kontrolované činnosti z hlediska účelnosti a hospodárnosti vynakládání prostředků . Není mi jasné , proč toto omezení se do tohoto návrhu vkládá . Stejně tak padla kompetence kontroly hospodaření v oblasti kompetence ochrany prostředků ze zahraničí . Vypadává kompetence , kde NKÚ nyní nebude mít možnost kontrolovat prostředky , za něž převzal stát záruky . To si myslím , že i v případě kontroly hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí a s prostředky , za něž převzal stát záruky , opět vypadává kontrola finančních prostředků vybíraných na základě zákona ve prospěch právnických osob . To jsou změny , které nebyly ani v původním návrhu , ke kterému se hlásili poslanci , když dostali vlastně předlohy základních tezí , které předkládala rekonstrukce státu . Chtěl bych se zeptat , jaká byla motivace k tomu , že tyto podle mě zcela zásadní věci z kompetencí kontroly NKÚ vypadly , a proč se to změnilo . Stejně tak bych ještě prosil , protože tady byl v minulém volebním období projednáván návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu a došlo tam vlastně také k nějaké shodě v Poslanecké sněmovně , nakonec to neprošlo Senátem , chtěl bych se zeptat na hranici , proč se zahrnuje jenom kontrola hospodaření s majetkem právnických osob , v nichž má Česká republika nebo územně samosprávný celek alespoň padesátiprocentní majetkovou účast , jestli ta hranice byla zvolena na základě nějaké analýzy , nebo jenom na základě třeba doporučení Ministerstva financí , nebo z hlediska množství kontrol , které by potom musel nezávislý kontrolní úřad vykonávat . Děkuji za zodpovězení těchto dotazů . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Do rozpravy se přihlásil zástupce navrhovatelů Stanislav Polčák . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Stanislav Polčák Děkuji . Já bych nejprve pohovořil k tomu , co zde řekl pan kolega , předseda Koníček . Podle legislativních pravidel , nebo podle jednacího řádu , pokud je změna Ústavy doprovázena i prováděcím zákonem , tak je nezbytné předložit oba texty . Z toho důvodu vlastně byly předloženy oba texty , jak novela Ústavy , tak i prováděcí zákon .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities