ps2013-004-01-017-026.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-12-10 ps2013-004-01-017-026 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Poslanec Zbyněk Stanjura Chci říct , že ministr vnitra v demisi si nedá pokoj , pořád to zkouší s tou devadesátkou , odstavcem 2 . Takže já podle § 3 jménem dvou klubů vznáším námitku proti tomuto postupu . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Dobrá , tedy budeme . . . Ještě pan poslanec Kalousek . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo . Já bych rád panu ministrovi objasnil , co některé z nás uráží nebo neuráží . Nás ani , pane ministře , neuráží tak to , co navrhujete , jako to , kdo nám to navrhuje . Prostě člověk , který nedostal důvěru od nikoho , který byl nelegitimně jmenován , který nezískal důvěru ani od Poslanecké sněmovny , ani od veřejnosti , člověk , který svým nekompetentním rozhodnutím zdevastoval českou policii a pokřivil právní stát , když nám cokoli navrhuje , tak tomu prostě a priori nevěříme a a priori tomu nemůžeme věřit , protože pochopte - jste nedůvěryhodná osoba . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Nyní poprosím předsedu výboru pro bezpečnost poslance Romana Váňu , aby navrhl zpravodaje pro prvé čtení . Poslanec Roman Váňa Vážená paní předsedající , paní poslankyně , páni poslanci , za výbor pro bezpečnost navrhuji zpravodajem tisku číslo 30 pana poslance Václava Klučku . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Prosím tedy , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Klučka . (Námitky v sále.) Omlouvám se , beru zpět . Pojďme tedy zahájit hlasování o navrženém zpravodaji . Zahajuji tímto hlasování . Kdo je pro , zvedněte ruku . Proti ? Tím hlasování končím . V hlasování číslo 43 bylo přihlášeno 177 poslanců , pro 136 . Návrh byl přijat . Teď tedy prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Klučka . Poslanec Václav Klučka Vážená paní místopředsedkyně , členové vlády , byl jsem upozorněn na to , abych nebyl moc dlouhý . Já tedy nebudu moc dlouhý , protože předpokládám , že dlouhá bude rozprava ve výborech , která bude k tomuto zákonu , ale přesto mi dovolte jedno konstatování , které zrovna příjemné není , a to že navrhovaná úprava navrhuje změny související s nutností implementace směrnice 2011 / 98 / EU . Prosím 2011 ! Ne 2012 , ne 2013 . A rovněž zajišťuje soulad právní úpravy s hlavou III schengenského hraničního kodexu . Nečinnost tedy bude znamenat zejména nesplnění povinnosti implementace této směrnice 2011 do českého právního řádu a současně hrozbu pokračování řízení proti České republice pro porušení povinnosti podle čl . 258 Smlouvy o fungování Evropské unie , neboť Evropská komise už upozorněním zahájila v lednu 2013 řízení proti České republice pro porušení povinnosti podle čl . 258 Smlouvy o fungování Evropské unie . Nebude - li tedy tvrzený rozpor s právem Evropské unie urychleně odstraněn , bude řízení pokračovat u Soudního dvora Evropské unie . To jenom k dokumentaci toho , v jakém se nacházíme stavu , jaká je doba před námi . Protože já očekávám velmi intenzivní diskusi především nestátního sektoru , neziskových organizací , týkající se práv cizinců při zaměstnávání v České republice , tak se docela těším na toto projednávání . Děkuji vám . Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji , pane poslanče . Otevírám tímto obecnou rozpravu , do které se přihlásila paní Soňa Marková , poslankyně . Poslankyně Soňa Marková Děkuji za slovo . Vážená vládo , vážená paní předsedající , kolegové , kolegyně , máme před sebou jednu z největších novel cizineckého práva za poslední tři roky , to je od novely č . 427 / 2010 Sb . , kterou byly převedeny rozhodovací kompetence ze Služby cizinecké policie na Ministerstvo vnitra České republiky . Už proto není vhodné , aby takto významný zákon nebyl projednán Poslaneckou sněmovnou ve standardní proceduře a aby byl schválen hned v prvním čtení . Tato novela má implementovat směrnici Evropského parlamentu a Rady o jednotném postupu při vyřizování žádostí o jednotné povolení k pobytu a práci na území členského státu pro státní příslušníky třetích zemí a o společném souboru práv pracovníků ze třetích zemí oprávněně pobývajících v některém členském státě . Jak vyplývá již z názvu této směrnice , upravuje dvě základní oblasti , totiž způsob , jakým bude toto jednotné povolení pro pobyt a práci vydávat , přičemž smyslem směrnice bylo celý proces zjednodušit či zmírnit byrokracii , a za druhé práva , která musí být držitelům tohoto jednotného povolení přiznána . První oblast navrhuje Ministerstvo vnitra České republiky řešit vydáváním tzv . zaměstnaneckých karet , a to za podmínek , o kterých je nutné diskutovat . Jedná se totiž o zcela nové nastavení systému pracovní migrace cizinců do České republiky . Současně se jedná o další rozšíření moci úředníků Ministerstva vnitra České republiky , kteří nově budou rozhodovat nejen o pobytových věcech , nýbrž také o tom , jakou konkrétní práci budou cizinci smět v podnicích vykonávat , což může znamenat další významnou administrativní zátěž . Pokud jde o implementaci práv , která směrnice cizincům přiznává , je podle názoru některých vládní návrh v přímém rozporu se směrnicí , a to s čl . 12 odst . 1 písm . e ) a odst . 2 písm . b ) směrnice . Vládní návrh však cizincům v případě ztráty zaměstnání nepřiznává právo vstoupit do evidence uchazečů o zaměstnání a pobírat podporu v nezaměstnanosti a právo být účastníky veřejného zdravotního pojištění . Skutečnost , že vládní návrh je v rozporu se směrnicí , marně vládě připomínali i veřejný ochránce práv a zmocněnkyně pro lidská práva . Rozpor se směrnicí vyplývá i z odborného posudku z katedry pracovního práva a práva sociálního zabezpečení Právnické fakulty Univerzity Karlovy . Vládní návrh je i v rozporu s elementární spravedlností . Ačkoli totiž cizinci stejně jako ostatní zaměstnanci odvádějí příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění , v případě ztráty zaměstnání z těchto systémů nemohou čerpat . Tato situace je nespravedlivá vůči všem pracujícím cizincům , ovšem obzvláště skandální je v případě cizinek , které otěhotní , a z tohoto důvodu jim zaměstnavatel neprodlouží pracovní smlouvu . Tyto cizinky si pak musejí porod a související poporodní a novorozeneckou péči platit samy . Je pravdou , že lhůta k implementaci směrnice končí již 25 . 12 . 2013 , ale stihnout implementaci nesmí být na újmu kvality tohoto návrhu zákona . Při projednávání zákona je třeba a je vhodné vyřešit problém komerčního zdravotního pojištění cizinců jako celku , nikoli tedy pouze ve vztahu k pracovním migrantům a jejich rodinným příslušníkům , jak to požaduje směrnice . Jak dlouhodobě upozorňuje odborná veřejnost , veřejný ochránce práv i Rada vlády pro lidská práva , naposled v doporučení z října 2013 , jediným systémovým řešením tohoto problému je začlenění cizinců s dlouhodobým pobytem do veřejného zdravotního pojištění , k čemuž však úředníci Ministerstva vnitra České republiky a Ministerstva zdravotnictví České republiky nejsou z řady důvodů ochotni přistoupit . Problém přitom trvá více než dvacet let a nejpozději od roku 2007 je začlenění cizinců do veřejného zdravotního pojištění na stole při všech jednáních o cizineckém právu . Z odkládání řešení přitom profitují pouze komerční pojišťovny a ostatní obchodníci se zdravotními pojistkami , zatímco naopak tratí veřejné rozpočty a zdravotnická zařízení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities