|

ps2013-001-02-015-020.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2013-11-27 ps2013-001-02-015-020 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

20. Zákonné opatření Senátu, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 4/

Date2013-11-27
Meetingps2013/001
Agenda Itemps2013/001/020
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/001schuz/s001047.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

V návrhu zákonného opatření Senátu byly uplatněny pozměňovací návrhy, které předložil výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu a také ústavněprávní výbor Senátu. Dále byly přijaty pozměňovací návrhy senátorů, mimo jiné již zmíněný pozměňovací návrh senátora Pavla Eyberta, který se týkal limitů veřejných zakázek. Byl také přijat pozměňovací návrh senátora Jaroslava Kubery na zrušení povinnosti, aby se k zadávacím podmínkám nadlimitní veřejné zakázky vyjadřoval povinně autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr nebo autorizovaný technik. Dále pak bylo navrženo, aby byl z textu návrhu zákonného opatření Senátu vypuštěn bod číslo 4, tj. § 71 odst. 6 písm. c), který vyžadoval, aby v případě opakování zadávacího řízení, které bylo zrušeno z důvodu jedné nabídky, zadávací podmínky nového řízení nezúžily okruh možných dodavatelů. Zbývající pozměňovací návrhy byly technického charakteru a byly rovněž přijaty. Vláda přijaté pozměňovací návrhy nerozporuje a s provedenými změnami souhlasila. S ohledem na výše uvedené a na naléhavost situace, ve které se veřejní zadavatelé nacházejí, jde o obce, města, kraje, veřejné podniky, respektive stát, a vzhledem i k, řekl bych, poměrně nedobré ekonomické situaci zejména v oblasti stavebnictví, ale i v dalších resortech, které reprezentují dodavatele veřejných zadavatelů, si vás dovoluji, vážené paní poslankyně a vážení páni poslanci, požádat o schválení předloženého zákonného opatření. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, pane premiére. Poprosím pana předsedu Senátu. Senátor Milan ŠtěchVážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, u tohoto zákonného opatření byl Senát nejvíce na pochybách, zdali je splněna podmínka neodkladnosti. Opravdu tady se vedla diskuse a názory byly rozdílné. Nakonec se Senát rozhodl, že ji shledává, a tím impulsem byla velmi výrazná stanoviska zejména představitelů měst a obcí. My jsme je s panem předsedou vlády slyšeli, když jsme se oba dva zúčastnili shromáždění, resp. valné hromady Svazu měst a obcí v Českých Budějovicích, kde představitelů měst a obcí bylo několik stovek. A se říct, že v každém vystoupení byl požadavek, abychom toto změnili v duchu připraveného vládního návrhu, který ovšem vzhledem k rozpuštění Poslanecké sněmovny byl ve své proceduře zastaven. Samozřejmě že tady je to prokázání neodkladnosti skutečně pouze v ekonomické oblasti, ale my si myslíme, že v době, kdy naše hospodářství je bohužel delší dobu v červených číslech, stavební výroba se několik let propadá velmi prudce dolů, tak že jakýkoliv impuls k nápravě a obratu je cenný. Ale tady hrozilo, že ta situace se bude ještě urychleně zhoršovat, neboť obce za nových podmínek, které stanovuje zákon 55 z roku 2012, by pravděpodobně znamenala ještě další propad. Musím říci, že tady byl velký konsensus, ze 60 přítomných senátorů a senátorek pro tento návrh hlasovalo 57. A úplně na závěr bych chtěl říci, že právě tady, jak říkal i pan předseda vlády, zásadně ten návrh posunuly ještě více, než vláda navrhovala, právě pozměňovací návrhy kolegů z pravého spektra. Kolega Eybert a Kubera tam zanesli zásadní posun, který je samozřejmě pro obce výhodný. Vláda to ani tak nenavrhovala. A bych moc přál Poslanecké sněmovně do budoucího období, aby na rozdíl od minulého období dokázala, tak jako se to přece jenom daří víc v Senátu, posuzovat hlavně, jaký to je návrh, pro koho je prospěšný a pro koho není prospěšný, a aby bylo úplně jedno, jestli to dává někdo z toho nebo onoho politického spektra, ale hlavně aby to sloužilo prosperitě České republiky a občanům české země. vám to přeji a děkuji vám, že jste tady dneska vyslechli. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji i panu předsedovi Senátu. Otvírám obecnou rozpravu. Mám zde dvě přihlášky - paní poslankyně Jana Fischerová, připraví se paní poslankyně Věra Jourová. Poslankyně Jana FischerováPane předsedo, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, pane předsedo Senátu, pane předsedo vlády, navážu na to, co zde uvedli předřečníci, pamatuji si dobře i ta poslední slova, že je potřeba, aby se pracovalo racionálně. A řeknu názor svůj, ale vlastně vyjádřím i názor poslaneckého klubu Občanské demokratické strany. Mezi námi je celá řada bývalých, současných primátorů, starostů obcí a měst. osobně řeknu také spíš praktické poznatky ze své minulé činnosti jako starostka 25tisícového města, kdy jsem toto zažila na vlastní kůži, protože to, co zde říkal pan premiér Rusnok, nebudu opakovat. Čísla jsem měla také připravená stejně jako on. Jenom jak zde říkal pan předseda Senátu o tom, že Senát velice zvažoval, je-li toto opravdu nutné projednat podle článku 33 Ústavy, tak je to o tom politickém rozhodnutí, jak se Senát rozhodl. A vlastně předseda našeho poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura se zmínil k této technické novele zákona o zadávání veřejných zakázek, že to není tak zcela nutné, ale víme také, že každý z nás obdržel právě osobní dopis předsedy Svazu měst a obcí České republiky Dana Jiránka, kde na nás apeloval, abychom věcně podpořili tento zákon. Sama vím, jak pro starosty, starostky také, obcí, zejména těch malých, aby měli podmínky lepší, aby nebylo tolik administrativy. A ta další opatření, která jsou právě v této technické novele, by to měla usnadnit. Konkrétně zde také padlo vyjádření k tomu, že se k 1. 1. 2014 nestačily proškolit všechny ty osoby s tzv. zvláštní způsobilostí v rámci Ministerstva pro místní rozvoj, což je právě to neodkladné. Tomu rozumím. Ale ty další věci, které zde ještě nebyly jmenovány - šššš. Prosím, klid, neposlouchají. Předseda PSP Jan Hamáček jsem se již několikrát snažil bez použití mikrofonu varovat skupinu vlevo, ale nepadlo to varování na úrodnou půdu. Takže bohužel příště asi budu muset jmenovat a žádat o klid. Omlouvám se, paní poslankyně. Poslankyně Jana FischerováPane předsedo, děkuji. Byla to smíšená skupina. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekSedíme podle abecedy, takže to bylo někde od B do D. (Smích v sále.)Poslankyně Jana FischerováDěkuji. Moji sousedé tam poslouchají. Vrátím se k tématu. Zde také ještě dnes nepadlo konkrétní upřesnění, o co Občanská demokratická strana do budoucnosti usiluje. A sice víme, protože je nás zde mnoho, řeknu napříč politickým spektrem, zkušených s vykonáváním samosprávy a tam dochází mnohdy k prodlužování termínů, když dojde k podání stížnosti u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A proto řeknu a zdůrazním, že Občanská demokratická strana dlouhodobě usiluje, aby vedle zajištění transparentnosti zadávání veřejných zakázek měl tento zákon v budoucnu zároveň lépe nastaveny podmínky, které zamezí zneužívání institutu odvolání. Víme, že mnohé ty odvolačky tam leží dlouhou dobu. Čili chtěli bychom do budoucna také podporovat stanovení pevných lhůt u řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. A na závěr - jsem opravdu stručná, tak řeknu, že na závěr chceme tato zákonná opatření Senátu také podpořit. Děkuji. Předseda PSP Jan HamáčekDěkuji, paní poslankyně. Další přihlášenou, zatím poslední v obecné rozpravě, je paní poslankyně Věra Jourová. Prosím, máte slovo.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities