|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-03 ps2017-019-10-012-005 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 71/ - druhé čtení

Date2018-10-03
Meetingps2017/019
Agenda Itemps2017/019/005
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/019schuz/s019356.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 71/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Jan Kněžínek. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Ministr spravedlnosti ČR Jan KněžínekVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vzhledem k tomu, že se jedná o druhé čtení návrhu zákona, který byl současně tedy do dnešního dne poměrně podrobně diskutován jak na podvýboru pro insolvence, tak potom na samotném ústavněprávním výboru, za což tedy všem členům jak výboru, tak podvýboru mimořádně děkuji, pokusím se být při představení tohoto návrhu, resp. při uvedení tohoto bodu maximálně stručný. Jedná se tedy o vládní návrh zákona, který byl předložen v minulém volebním období. Navazuje v podstatě tedy na něco, co tady bylo projednáváno. Smyslem tohoto návrhu zákona je otevřít institut oddlužení širšímu okruhu osob. Z věcného hlediska je potřeba říci, že institut oddlužení dneska v zákoně je. Ti, kteří na něj dosáhnou, plní své závazky v poměrně velkém obsahu. Mimochodem téměř 30 % z nich v tom režimu oddlužení zaplatí 100 % svých závazků. Nicméně problém je v tom, že při vstupu do oddlužení se zkoumá, zda budou schopni uhradit alespoň 30 % svých závazků, což samozřejmě ne všichni schopni jsou. Zároveň je potřeba říci, že Česká republika byla v uplynulých letech - a ono je to bezesporu do značné míry dáno jinou právní úpravou, než je insolvenční zákon, resp. absencí předchozí právní úpravy, je to dáno tím, že relativně dlouho jsme tady neměli uspokojivou úpravu spotřebitelského úvěru. Ta úprava je účinná teprve od roku 2016. Předtím tedy tady v oblasti půjček, v oblasti závazků, typicky v oblasti spotřebitelských úvěrů vládla poměrně velká džungle, která logicky vedla k tomu, že celá řada lidí mnohdy ze své vlastní nerozvážnosti se dostala do tzv. dluhové pasti. Dnes máme v České republice skoro milion lidí v exekuci. Když k nim připočteme jejich rodinné příslušníky, osoby, které jsou na nich závislé, tak se potom dostáváme na číslo ještě výrazně vyšší. Přitom platí, že většina z nich na sobě více než jednu exekuci, to znamená, podléhá více exekucím. Mnohdy se jedná o pět, o deset exekucí, kdy samozřejmě ti lidé nejsou za běžných okolností v žádném případě do konce svého života schopni své dluhy splatit. Jaké to vyvolává externality? Oni odcházejí do šedé ekonomiky, pracují načerno, protože jakýkoliv příjem, který dosáhnou, je pro neperspektivní, protože o něj hned poměrně záhy přicházejí. Ten institut oddlužení by se měl tedy otevřít širšímu okruhu lidí, než jsou pouze ti, kteří jsou schopni splatit alespoň 30 % svých závazků během pěti let. Ostatně podobná právní úprava platí ve všech sousedních státech a Česká republika je v tomto směru nejpřísnější. Návrh zákona, tak jak je předložen a jak byl diskutován na podvýboru a na výboru, přitom přichází se dvěma poměrně zásadními změnami oproti stávající právní úpravě. První z nich je, že v rámci režimu pětiletého oddlužení odpadává ta bariéra povinnosti splatit alespoň 30 % závazku. Jinými slovy, návrh předpokládá, že v zásadě do režimu oddlužení bude moci každý, kdo bude připraven a ochoten v rámci svých možností, podle tedy svých schopností, splácet své závazky, přičemž se počítá s tím - někdy se říká, že se pracuje s nějakou nulovou variantou, že nebudu muset splatit nic, to není... To je ovšem poměrně velká zkratka. Nejedná se o nějakou dluhovou amnestii. Ti lidé budou povinni platit minimálně náklady na samotné insolvenční řízení, což tedy včetně DPH je nějakých 1 100 korun měsíčně a plus samozřejmě případně prioritní pohledávky, jako je výživné a dle možností tedy další závazky. Kolik splatí během těch pěti let, v zásadě není úplně rozhodné. Musí splatit maximum, co mohou. Nicméně na konci přece jenom tedy, a teď se bavíme ve znění pozměňovacího návrhu, který bude podán ústavněprávním výborem, protože s ním ministerstvo plně, plně souhlasí a podporuje ho, uplatní se 30 % z hlediska případného prokazování splnění podmínek k exekuci. s tím nechci zbytečně zatěžovat, předpokládám, že ten návrh bude představen později potom zpravodajem ústavněprávního výboru. Druhým benefitem, který ten návrh přináší, je uvolnění, resp. rozvolnění režimu oddlužení pro ty, kteří jsou schopni splácet více. Jako určitý tedy benefit pro tyto dlužníky návrh předpokládá, že bude možné oddlužit se nejenom v pětileté době, ale i v době tříleté, a to konkrétně v případě, že dotyčný splatí v této tříleté době určité procento svých dluhů. Konkrétně návrh počítá s 50 %, ale avizuji, že se tady asi objeví návrh na nějaké dílčí úpravy, u kterých samozřejmě může být dále diskutován, a který ten princip nerozbourává, což samozřejmě zase motivovat k tomu, aby se ti dlužníci vrátili pokud možná co nejdříve do běžného ekonomického a sociálního statusu. Aby vyšli z šedé zóny, do které je nutí režim jejich dluhů vstupovat, tak aby nepřiznávali své příjmy atd. My od návrhu zákona očekáváme celou řadu pozitivních přínosů. Předně jde o to, že vystoupením z šedé zóny samozřejmě dojde k narovnání určité deformace na trhu práce. Zároveň dojde k tomu, že stát přestane vyplácet případné sociální dávky tam, kde by je vyplácet neměl, protože budou přiznávány legálně příjmy a řada lidí z toho režimu vypadne. A ono to koneckonců bude přínosné i pro samotné věřitele, byť to tak na začátku možná nevypadá, a to konkrétně v tom, že tam bude získána efektivnější kontrola nad tím, jestli jejich dluhy jsou plněny, nebo ne. K tomu návrhu ještě můžu říci, že diskuse nad ním byla opravdu poměrně obsáhlá. My jsme ho řešili mimo jiné i se soudci, kteří se věnují insolvenčnímu řízení, a věříme, že návrh, se kterým přicházíme, případně tedy ve znění pozměňovacích návrhů, kde s většinou jsme vyslovili souhlas, pokud se bavíme o návrzích z ústavněprávního výboru, tedy je přínosem. A moc věřím v to, že bude postoupen do dalšího, to znamená třetího, finálního čtení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch PikalTaké děkuji. Než postoupíme dál, mám tady omluvu. Omlouvá se nám pan poslanec Vít Rakušan od do konce jednacího dne z pracovních důvodů. A nyní připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro sociální politiku. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 71/1 5. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Jan Chvojka, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím. Poslanec Jan ChvojkaDěkuji za slovo. To by bylo nadlouho, odůvodnit ty pozměňovací návrhy, kterých je asi třicet. Dámy a pánové, děkuji za slovo. Hezké odpoledne. se těším na tu debatu, která snad bude věcnější a zajímavější než ta, co proběhla před pár minutami. Ano, je pravda, že máme na stole novelu insolvenčního zákona, relativně velkou novelu. se přiznám, že jako sociální demokrat a zpravodaj tohoto zákona jsem hrdý na to, že v roce 2006 byl přijat insolvenční zákon, který je účinný od 1. 1. 2008. Pomohl desítkám tisícům lidí dostat se z dluhové pasti, ve které by byli někteří z nich i do konce života. Někteří z nich by v podstatě pod tou knutou exekucí žili navždy. Nicméně ukázalo se za těch deset let, že insolvenční zákon, byť pomohl desítkám tisícům lidí, jak jsem říkal, nepomohl úplně všem, kteří by si to zasloužili. Například matkám samoživitelkám nebo osamělým seniorům či seniorkám, kteří prostě nejsou schopni prokázat to základní, co po nich zákon chce v tom institutu oddlužení, to znamená to, že za dobu pěti let splatí minimálně 30 % dluhů.

Text viewDependenciesWavesurferList names