|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2017-06-30 ps2013-059-04-009-042 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

42. Návrh poslanců Martina Sedláře, Martina Stropnického, Jany Černochové, Davida Kádnera a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze /sněmovní tisk 1094/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2017-06-30
Meetingps2013/059
Agenda Itemps2013/059/042
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/s059119.htm

Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík42. Návrh poslanců Martina Sedláře, Martina Stropnického, Jany Černochové, Davida Kádnera a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze /sněmovní tisk 1094/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jste obdrželi jako sněmovní tisk 1094/1. Prosím nyní, aby předložený návrh za navrhovatele uvedl pan poslanec Martin Sedlář. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin SedlářVážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, rád bych vás ve stručnosti seznámil s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování, branný zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 45/2016 Sb., o službě vojáků v záloze. Dne 1. července 2016 začala platit rozsáhlá úprava branného zákona i nový zákon o službě vojáků v záloze. Tyto právní předpisy zásadním způsobem změnily podmínky výkonu služby vojáků v aktivní záloze. Předkládaným návrhem zákona je tedy snaha odstranit negativní dopady, které se prostě projevily ve skutečné praxi poslední velké novely branného zákona i nového zákona o službě vojáků v záloze. Byť nejde o zásadní problémy, jsou některé nastavené parametry vnímány vojáky zařazenými do aktivní zálohy negativně a ve svém důsledku mohou odradit zejména nové zájemce o službu v aktivní záloze, což by bylo zcela proti duchu posilování obranných schopností naší země. Konkrétně se v branném zákoně se navrhuje za prvé upřesnit rozlišení pravidelných vojenských cvičení na klasická, vzdělávací a ceremoniální. Klasická - pravidelná vojenská cvičení, výcvik jednotek; vzdělávací - kurzy a jiné vzdělávací aktivity; ceremoniální - kdy se pouze účastní akcí k propagaci ozbrojených sil na veřejnosti. Za druhé prodloužit délku ve druhém a dalším roce pravidelných cvičení ze čtyř na šest týdnů v roce a sjednotit délku cvičení pro takzvané vojáky z ulice a bývalé vojáky z povolání. Co se týká samostatné maximální délky vojenského cvičení, která se ze čtyř týdnů za rok prodlužuje na šest, v žádném případě nepočítáme s naplňováním této maximální délky u všech vojáků v aktivní záloze. Je to dané maximum. Jde pouze o vytvoření prostoru pro účast některých vojáků v odborných kurzech, kterým potom odebírá tento čas a v současné době fakticky vyčerpává stanovenou roční délku cvičení, a tito vojáci se pak již nemohou účastnit výcviku se svou jednotkou. Pravidelné vojenské cvičení, jak jsem již říkal, v délce šesti týdnů, bude tedy jen výjimkou, nikoliv pravidlem. Za třetí - u ceremoniálních cvičení, která nejsou delší než dva dny, se zavádí místo lékařské prohlídky na začátku a na konci cvičení pouze čestné prohlášení vojáka o jeho aktuálním zdravotním stavu, což je významné zjednodušení. Pro případ nástupu nemocného vojáka na vojenské cvičení se zavádí fikce nenastoupení. Ta nás vyváže z povinnosti platit mu po dobu 14 dnů náhrady jako při vzniku nemoci na cvičení. Druhá část, zákon o službě vojáků v záloze. V se konkrétně navrhuje za prvé doplnit do § 7 a 46 chybějící úpravu pro zvláštní postavení ředitele Vojenského zpravodajství vůči aktivní záloze v jeho podřízenosti. Doplňuji, jde o možnost vojákovi v aktivní záloze odejmout hodnost.

Text viewDependenciesWavesurferList names