|

Named Entity View

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-09-14 ps2013-049-06-006-056 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), a některé další zákony /sněmovní tisk 852/ - prvé čtení

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/056
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049217.htm

Page 1 > 2

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), a některé další zákony /sněmovní tisk 852/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan ChovanecVážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o informačních systémech veřejné správy, zákon o kybernetické bezpečnosti a některé další navazující zákony. Cílem návrhu je zefektivnit řízení tvorby a užívání informačních systémů ve veřejné správě v České republice. Za tímto účelem se Ministerstvu vnitra svěřuje kompetence připravovat informační koncepci České republiky. Ta by měla na dobu pěti let stanovit cíle v oblasti informačních systémů veřejné správy a stanovit jednotné zásady pro pořizování informačních systémů veřejné správy. Informační koncepce České republiky, která pak následně bude schvalována vládou České republiky. Dále se vláda stanoví orgánem, který bude v konečném důsledku rozhodovat o koncepci konkrétního informačního prvku veřejné správy budované státním orgánem v případě, že Ministerstvo vnitra ke koncepci systému zaujme negativní stanovisko. Doposud bylo konečné rozhodnutí na státním orgánu, který koncepci připravil, tudíž v této věci se posiluje role vlády České republiky. Návrh rovněž předpokládá zahrnutí nejrozšířenějších provozních informačních systémů pod režim zákona o informačních systémech veřejné správy. Zákon se tak bude nově vztahovat na informační systémy pro řízení a rozvoj lidských zdrojů, zákon o odměňování, elektronické systémy spisové služby, informační systémy pro vedení účetnictví nebo řízení finančních zdrojů a systémy elektronické pošty. Z režimu zákona však nadále zůstanou vyloučeny provozní informační systémy obcí a krajů. Návrh zákona současně reaguje na výsledky dosavadních zkušeností s aplikací zákona. S tím souvisí zejména úprava názvosloví nebo pojmosloví. Součástí navrhované právní úpravy je také novela zákona o kybernetické bezpečnosti. Hlavní změna spočívá v zavedení nové kategorie povinných osob provozovatelů informačního nebo komunikačního systému. Tyto osoby dosud neměly stanoveny přímé povinnosti a nevztahovaly se na žádné sankce. Bylo mi avizováno panem poslancem Pilným, že by přivítal prodloužení lhůt o 30 dní. Pokud toto bude načteno, tak říkám, že s tím nemám problém, že s tím souhlasím. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná JermanováDěkuji a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, máte slovo. Poslankyně Věra KovářováVážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane ministře, vláda České republiky předložila Poslanecké sněmovně dne 28. 6. návrh novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. Ze strany předkladatele, to je Ministerstva vnitra, je to prezentováno jako relativně jednoduchá novela reflektující potřebu právní úpravy vedení a řízení informačních systémů veřejné správy. Zároveň je naplněním usnesení vlády ČR číslo 889 týkajícího se dalšího rozvoje informačních a komunikačních technologií služeb veřejné správy. Současně zakotvuje legislativní a koordinační roli Ministerstva vnitra v oblasti dlouhodobého řízení informačních systémů veřejné správy. Nicméně při podrobnějším prostudování návrhu novely zákona vyvstávají některé zásadní změny či nejasnosti. Jednoznačně dominantní změnou je promítnutí výše uvedeného usnesení vlády č. 889 do paragrafovaného znění zákona, to je včetně finančních limitů a koordinace ze strany Ministerstva vnitra. Vyvstává otázka, zdali v případě převedení některých činností na státní podnik se tento s využitím výběrového řízení formou in-house nestane monopolním hráčem na tomto poli. Zásadní změnou je nový § 9e, který ukládá provozovateli předat bez zbytečných odkladů na vyžádání správců informačních systémů veřejné správy data a provozní údaje, a to pod sankcemi, viz § 7 odst. 3 a 4, bez ohledu na to, jaká mohou být platná ujednání. Další důležitou změnou je vyčlenění některých agend z tohoto zákona, např. se to týká spisové služby a elektronické pošty, bez bližšího logického zdůvodnění. Přestože je několikráte zmíněno, že uvedená novela se netýká územních samospráv, přesto v odůvodnění k bodům 24 a 25 se uvádí, že se kompetence Ministerstva vnitra mohou týkat územních samospráv v případě přenesené působnosti. A takových bodů je tam více. Proto se domnívám, že bychom měli nechat prostor pro širší diskusi na výborovém plénu, a vítám samozřejmě avizovaný návrh pana poslance Pilného prodloužit projednání o 30 dnů. Na závěr bych si dovolila jednu prosbu směrem k panu ministrovi. Cituji odůvodnění k bodu 40 z důvodové zprávy: "Klíčovým pojmem zákona o informačních systémech veřejné správy je informační systém veřejné správy. S ohledem na šíři jeho definice, resp. definice informační činnosti, zahrnuje pojem informační systém veřejné správy i pojem informační a komunikační technologie v orgánech veřejné správy, a proto není nutné s ním v zákonu o informačních systémech veřejné správy pracovat. Jeho ponechání vedle pojmu informační systém veřejné správy naopak může komplikovat interpretaci zákona."

Text viewDependenciesWavesurferList names