|

ps2017-079-06-003-275.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-003-275 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

275. Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Radka Kotena a Jana Birke na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 908/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2021-01-29
Meetingps2017/079
Agenda Itemps2017/079/275
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/079schuz/s079207.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip275. Návrh poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Radka Kotena a Jana Birke na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 908/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Upozorňuji, že postup je navržený podle § 90 odst. 2, to znamená schválit již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 908/1. Ještě než požádám Zdeňka Ondráčka, jednoho z navrhovatelů předloženého návrhu, požádám kolegu Ondřeje Profanta, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, protože je zpravodajem tohoto tisku. Nyní tedy za zástupce navrhovatelů předložený návrh uvede pan poslanec Zdeněk Ondráček. A mu hned, jak se ztiší situace ve sněmovně, udělím slovo. Prosím o klid kolegy a kolegyně! Prosím, máte slovo. Poslanec Zdeněk OndráčekDěkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, za skupinu poslanců předkladatelů si vám dovoluji předložit materiál, sněmovní tisk číslo 908, novelu zákona o zadávání veřejných zakázek, která v podstatě je poslaneckou reakcí na sněmovní tisk číslo 862, který předkládala vláda České republiky, kterým chtěla novelizovat tento zákon již 11. května 2020, a předkládala ho ve stavu legislativní nouze. Z nějakého důvodu, který zde v diskuzi proběhl, nakonec tento materiál byl stažen a k jeho projednání vůbec nedošlo. S kolegy z výboru pro bezpečnost, kteří jsou připodepsáni pod tento návrh, což je pan předseda a místopředsedové - i když pan předseda mně říkal, že nakonec svůj podpis odvolal, abych to zabalil do kulantní odpovědi - jsme jednali s Ministerstvem pro místní rozvoj a jednali jsme také s vládou o tom, jakým způsobem zabezpečit dodávky do Správy státních hmotných rezerv i v případě, že bychom zde neměli nouzový stav. Víte, že v podstatě to je jeden z důvodů, proč neustále prodlužujeme nouzový stav, protože odkazujeme i na tuto věc, kdy Správa státních hmotných rezerv po ukončení nouzového stavu není schopna nakupovat, respektive musela by v rámci nákupů přejít do standardního režimu, to znamená nakupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Takže na základě toho jsme po ukončení takzvané první vlny covidu předložili s kolegy již 25. června tento návrh, sněmovní tisk 908, kde jsme v podstatě, když řeknu ve zkratce, dali možnost, aby Správa státních hmotných rezerv mohla nakupovat mimo zákon o zadávání veřejných zakázek i šest měsíců po ukončení nouzového stavu, aby tak naplnila sklady Správy státních hmotných rezerv pro případnou druhou vlnu. To jsme chtěli projednat v červnu 2020. jsem zde před vás několikrát předstoupil a žádal jsem vás o zařazení tohoto bodu ještě před vládními, chcete-li, parlamentními prázdninami. Bohužel k tomu nedošlo, všichni jsme žili v určité euforii, někteří běhali po náměstích, stavěli si stoly na Karlův most a slavili jsme, jak jsme krásně tu pandemii všichni společně zvládli, to první kolo. Pak přišel podzim a byli jsme náramně zaskočeni, že zde je druhá vlna. Správa státních hmotných rezerv byla v mnohých skladech ve stálém stadiu jako v lednu nebo v únoru roku 2020, to znamená krčily se tam prázdné regály, a vláda následně vyhlásila nouzový stav, který trvá dodnes. při svých vystoupeních k žádosti vlády o prodloužení nouzového stavu jsem toto zmiňoval jako jeden z důvodů, proč nám jako KSČM nezbývá nic jiného než podpořit žádost vlády o prodloužení nouzového stavu, protože to byl jeden z bodů, který pro nás byl klíčový, a jako člen Ústředního krizového štábu mám informace o tom, jakým způsobem a jaký materiál Správa státních hmotných rezerv nakupuje a potřebuje nakoupit k tomu, abychom zvládli i tu druhou vlnu. Samozřejmě můžeme kritizovat třeba nákup injekčních stříkaček s jehlou, o kterých teď hovoříme, které byly dopraveny z Číny a jeví se pro vakcinaci jako nevhodné, a budeme možná muset koupit nové stříkačky a injekční jehly odjinud. Ale to je věc jiná. Mluvíme o tom, jestli máme umožnit i v případě, že bychom se rozhodli pro ukončení nouzového stavu, aby Správa státních hmotných rezerv mohla po určité časové období dále fungovat a nakupovat v řekněme jiném režimu, než je režim standardní, to znamená zákon o zadávání veřejných zakázek. Samozřejmě s tím, že plně respektuji právo kontroly, které by mělo být prováděno, aby vše probíhalo samozřejmě s co největší transparentností, abychom zde nemohli říci, že dochází k nějakému řekněme korupčnímu nebo jinému jednání či nehospodárnému nakládání se státními prostředky. Ty kontroly může provádět jak Nejvyšší kontrolní úřad, tak samozřejmě Ministerstvo pro místní rozvoj. Vláda po předložení tohoto materiálu - a musím poděkovat paní ministryni Kláře Dostálové i jejím pracovníkům, že na tom materiálu s námi spolupracovali, byť jsme si k tomu mnohé řekli a v mnohém jsme na sebe narazili, kdy vláda pak následně na své schůzi 27. července vydala stanovisko jako sněmovní tisk 908/1, které je neutrální pro tento návrh, a přitom samozřejmě vyjadřuje některé věci, o kterých jsme hovořili s vládou již při sepisování tohoto návrhu. Samozřejmě vláda říká, že tyto postupy by byly možné i podle stávajícího zákona. A zde narážíme na to, že Správa státních hmotných rezerv říká, že takovou odvahu do výjimek, které tam explicitně nevidí, nemá, ministerstvo říká, že by to relativně šlo. Uvidíme.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities