|

ps2017-072-02-002-345.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-02 ps2017-072-02-002-345 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

345. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 552/ - třetí čtení

Date2020-12-02
Meetingps2017/072
Agenda Itemps2017/072/345
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/072schuz/s072037.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček345. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 552/ - třetí čtení Své místo si stále drží místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Poprosím zpravodaje garančního výboru, kterým byl hospodářský výbor, pana poslance Pavla Staňka, aby zaujal své místo. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 552/3, který byl doručen 11. listopadu 2020. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 552/4. Ptám se pana navrhovatele, zda zájem o vystoupení před zahájením rozpravy. Je tomu tak. Prosím, pane ministře, máte slovo. Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel HavlíčekVážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak již bylo zdůrazněno při předchozích představeních návrhu tohoto zákona, návrh je předkládán jako transpoziční a je to čistě technická novela, jejímž hlavním cílem je zajistit změnu termínu ve výpočtu výše nouzových zásob z 31. 3. na 30. 6. Nicméně v rámci třetího čtení sněmovního tisku budou posuzovány celkem čtyři návrhy na změnu textu vládní předlohy návrhu zákona. První návrh tvoří pozměňovací návrhy obsažené v usnesení hospodářského výboru z 10. 6. a obsahem je především rozšíření možností, které směrnice v oblasti uskladňování nouzových zásob jiného členského státu dává, umožnění podnikatelským subjektům komerční skladování atd. Této úpravě vyjadřuji svoji podporu, protože je navržena jednosměrně a neumožňuje se v skladování nouzových zásob na území jiných států. Součástí těch pozměňovacích návrhů hospodářského výboru je i změna data účinnosti novely zákona. S mohu vyjádřit souhlas, a to s výjimkou případu, že by byl přijat poslanecký návrh pana poslance Kotta, původně tedy pana poslance Pustějovského. V takovém případě bych preferoval úpravu účinnosti jeho pozměňovacím návrhem, neboť jím navrhovaná změna povinnosti subjektů uvádějících na trh automobilové benziny musí být z provozně ekonomických důvodů termínovaná k pevnému datu. Dalším návrhem je původní pozměňovací návrh poslance Pustějovského, ke kterému se z důvodu jeho nepřítomnosti ve druhém čtení přihlásil opět pan poslanec Kott. Tento návrh obsahuje změny zákona o ochraně ovzduší a zavádí vyšší míru přimíchávání biosložky do automobilového benzinu, a to z původních 4,1 % na nových 8,8 % a z 2,9 na 7,6, a to k 1. červenci 2021. De facto tím představuje plošné rozšíření benzinu E10, jak tomu je i v jiných, okolních státech. Vzhledem ke skutečnosti, že s nástupem plošného rozšíření benzinu E10 petrolejářské firmy víceméně dlouhodobě počítají a tento fakt se na základě jejich výhledu odrazil i v obsahu vnitrostátního plánu naší země v oblasti energetiky a klimatu, uvedený pozměňovací návrh podporuji. V průběhu druhého čtení uplatnil pan poslanec Holomčík další dva pozměňovací návrhy, a to nikoliv k textu vládního návrhu zákona, ale k původním dvěma pozměňovacím návrhům pana poslance Pustějovského, z nichž pan poslanec Pustějovský, resp. pan poslanec Kott, uplatnil na druhém čtení pouze jeden z nich. Pan poslanec Holomčík ve svých návrzích nejprve snižuje objem přimíchávaných biosložek do automobilového benzinu a následně k 1. lednu 2024 pak povinnost petrolejářských firem přimíchávat do benzinu a nafty určitý podíl biosložky ruší úplně. To by ovšem v důsledku znamenalo, že Česká republika by nebyla schopna dostát svým závazkům vůči legislativě Evropské unie, a to nejen v oblasti využití obnovitelných zdrojů v dopravě, ale i při snižování emisí skleníkových plynů. Fakticky by to znamenalo rovněž porušení Pařížské dohody, kde jsme signatářem, přičemž v odůvodnění návrhu pana poslance Holomčíka se neobjevují náznaky výpočtu dopadů nebo navrhované změny ani způsobu, jak by Česká republika mohla dostát zmíněným mezinárodním závazkům. Z uvedených důvodů musím tedy odmítnout pozměňovací návrhy pana poslance Holomčíka jako nerealizovatelné. Dovoluji si tedy požádat o podporu předloženého návrhu zákona, a to v intencích zmíněných doporučení, a jeho postoupení dále Senátu. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám. Otevírám rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Holomčík. Poslanec Radek HolomčíkDěkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, budu poměrně stručný, protože část toho, co jsem chtěl říkat, za řekl pan ministr. Projednáváme zákon o nouzových zásobách ropy a můj návrh, o kterém tady pan ministr hovořil, v podstatě reaguje na jiný pozměňovací návrh, který naprosto nelogicky a bez nějakých souvislostí přináší změnu povinnosti přimíchávat biopaliva nebo biosložky do pohonných hmot, a to konkrétně navyšuje přimíchávání bioetanolu na více než dvojnásobek. My jsme v minulosti jednou dávali návrh na zrušení povinného přimíchávání biopaliv, protože tu praxi považujeme za hloupou, nešťastnou, špatně udělanou. Biopaliva bezpochyby mají velký potenciál být do budoucnosti důležitou součástí toho energetického mixu v dopravě, ale musí se to udělat naprosto jinak. Tak aby biopaliva měla přínosy ekonomické, ale i ekologické, musíme opustit ten plošný model. Tam to musí být založené na co největším zkrácení toho produkčně spotřebitelského řetězce. Měli bychom se zaměřit na zpracovávání buď odpadových surovin, nebo nějaké zbytkové zemědělské produkce. Ne model, že po celé republice něco pěstujeme, pak se to někam sveze, pak se to někde centrálně zpracuje a pak se to zase distribuuje po celé republice. To je postavené na hlavu. Jde to proti smyslu toho, co to dělat, to znamená snižovat emise z životního cyklu paliv a zvyšovat využívání ekologicky šetrných paliv. Je to proti smyslu toho, proč to bylo navrženo. si myslím, že čím dříve se tohoto paskvilu zbavíme, tím lépe. Proto prosím, pokud naprosto nelogicky dostane tato Sněmovna potřebu při projednávání zákona o nouzových zásobách ropy sahat do zákona o ochraně ovzduší a hýbat s nastavením systému povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot, prosím, podpořte můj návrh, a opakuji, zbavme se tohoto paskvilu jednou provždy. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo další zájem o vystoupení v rozpravě ve třetím čtení. Nikoho nevidím. Rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Pan navrhovatel? Pan zpravodaj? Není tomu tak. Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Poslanec Pavel StaněkDěkuji za slovo, pane předsedající. Procedura je poměrně jednoduchá. Vzhledem k tomu, že nebyly načteny žádné legislativně technické úpravy ve třetím čtení, prvním bodem procedury bude hlasování o pozměňovacích návrzích A1 A3. Dalším bodem bude hlasování o pozměňovacím návrhu C pana poslance Holomčíka, dalším bodem pozměňovací návrhy B pana poslance Kotta, potažmo Pustějovského. Čtvrtým bodem hlasování bude pozměňovací návrh A4 a na závěr hlasování o zákonu jako celku. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám. Ptám se, zda někdo návrh jiné procedury nebo chce nějak doplnit návrh. Nikoho nevidím, budeme tedy hlasovat o navržené proceduře. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Hlasování číslo 61, přihlášeno je nás 102, pro 98, proti nikdo. Procedura byla přijata. Prosím, pane zpravodaji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities