|

ps2017-041-05-008-025.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-10 ps2017-041-05-008-025 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 593/ - prvé čtení

Date2020-03-10
Meetingps2017/041
Agenda Itemps2017/041/025
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/041schuz/s041155.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip25. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 593/ - prvé čtení Požádám, aby kromě pana ministra, který je připraven, zaujal své místo u stolku zpravodajů pan poslanec Adam Kalous, který je namísto paní Jany Mračkové Vildumetzové zpravodajem pro první čtení, a o tom se nehlasuje v prvém čtení. Jenom ho prosím, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, a pana místopředsedu vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka požádám, aby uvedl zákon číslo 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 593. Pane místopředsedo vlády, máte slovo. Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan HamáčekDěkuji. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, který novelizuje především zákon o matrikách a dále některé další zákony. Těmi jsou především občanský zákoník, ale tedy i zákon o správních poplatcích, zákon o ověřování a zákon o zvláštních řízeních soudních. Novela zákona o matrikách se předkládá v reakci na poznatky z matriční praxe. Navrhujeme upřesnit například určování místa matriční události, prokazování totožnosti před matričním úřadem, nahlížení do sbírky listin nebo druhopisu matriční knihy, problematiky určování a změny jmen např. v případě adopce, nebo určení místa uzavírání registrovaného partnerství. V rámci přípravy na elektronizaci matriční agendy se navrhuje sjednocení datového formátu a struktury údajů vedených matričními úřady v elektronické podobě. Nově se navrhuje přenést ze soudu na matriční úřady působnost přijmout prohlášení týkající se příjmení ve věci osvojení. Obsahem novely občanského zákoníku je rozšíření práv osob v oblasti určování rodičovství a změn jména a příjmení, zejména rozšíření práv dětí, jichž se změny týkají. Dále se ve vztahu k určování otcovství navrhuje umožnit souhlasným prohlášením vyloučit domněnku otcovství svědčící manželovi při současném určení otcovství jiného muže, který je biologickým otcem. Na tyto změny navazují i novelizace ostatních tří zmiňovaných zákonů včetně souvisejících změn správních poplatků. Děkuji. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Adam Kalous. Poslanec Adam KalousDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, jak již sdělil pan ministr, projednávaný tisk přináší celou řadu změn. Jeho deklarovaným cílem je odstranění nedostatků a nejasností, které vyšly najevo z reálných potřeb matriční praxe a které působí komplikace pracovníkům matričních úřadů nebo samotným občanům. Ačkoli občané nepřicházejí s matrikou do styku každodenně, jde o agendu, která se dotýká každého z nás. Dovolil bych si proto vypíchnout nebo upozornit na tři nejdůležitější návrhy změny. Tou první je umožnit souhlasným prohlášením před matričním úřadem určit otcovství jiného muže, než kterým je či byl manžel. K tomu si dovoluji uvést následující čísla. Ročně se rozvádí více než 24 tisíc manželství, což je jedno z nejvyšších čísel v Evropě. Podíl dětí narozených mimo manželství činí téměř 50 %. Skutečnost, že se provdané ženě narodí dítě, jehož biologickým otcem není její manžel, tak není v dnešní době nikterak výjimečná. Cílem navržené změny je proto umožnit dosáhnout co nejdříve a pokud možno co nejméně zatěžujícím způsobem pro všechny zúčastněné souladu mezi právním rodičovstvím na jedné straně a biologickým a sociálním rodičovstvím na straně druhé. Druhá změna, na kterou bych chtěl upozornit, je § 82a, který se dotýká výkonového financování matrik. V rámci státního rozpočtu Ministerstvo vnitra od letošního roku zavedlo částečné financování přeneseného výkonu státní správy na základě statisticky evidovaného počtu základních matričních úkonů, jakými je např. narození, svatba či úmrtí. Vedle základních matričních událostí je dalším četným a relativně pracným úkonem určování otcovství. Tato méně viditelná činnost matričních úřadů musí být na základě její četnosti rovněž adekvátně finančně ohodnocena v rámci poskytovaného příspěvku na výkon přenesené působnosti. K tomu jsou však potřeba data, a vzhledem k tomu, že údaje za oblast určování rodičovství aktuálně nejsou k dispozici, navrhuje se legislativně ošetřit systém jejich předávání. Třetí, poslední změna, na kterou bych rád upozornil, je navrhované upřesnění způsobu vedení matričních záznamů prostřednictvím výpočetní techniky, kdy obsahem zmíněného upřesnění být stanovení konkrétního datového formátu, ve kterém by byla data elektronicky vedena, resp. do kterého by byla vedená data možno konvertovat. Jednotná struktura těchto dat, kterou stanoví prováděcí právní předpis, je předstupněm zavedení plně funkční elektronické matriky, kterou Ministerstvo vnitra v současné době připravuje. Tento novelizační bod přitom oproti ostatním o jeden rok odloženou účinnost, aby se matriční obce mohly na změny svých elektronických matričních systémů připravit. Závěrem mi dovolte, abych uvedl, že návrh zákona byl projednán v připomínkovém řízení a vládě k projednání byl předložen s rozporem se zmocněnkyní pro lidská práva. Ta požadovala zrušení povinnosti přechylovat ženská příjmení. Účinnost zákona se navrhuje dnem 1. července 2020 s výjimkou ustanovení právě souvisejících s přípravou na eMatriku, kdy se účinnost navrhuje dnem 1. července 2021. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Nicméně než otevřu rozpravu, tak jenom konstatuji, že jsme na začátku tohoto bodu neodsouhlasili hlasováním změnu zpravodaje, což udělat v prvém čtení musíme. Takže jsem přivolal poslankyně a poslance, kteří nejsou v sále. Pan navrhovaný zpravodaj nás sice informoval o tomto tisku, ale abychom učinili jednacímu řádu zadost, tak vás prosím, abyste hlasováním schválili to, že místo původně určené zpravodajky paní poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové bude zpravodajem tohoto bodu pan poslanec Adam Kalous. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Hlasujeme o změně zpravodaje. Kdo je proti? Hlasování číslo 73, přihlášeno 141 poslanců, pro 107, proti nikdo, návrh byl přijat a pan poslanec Kalous je zpravodajem pro prvé čtení. Nyní otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Ondřej Profant, připraví se paní poslankyně Válková. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ondřej ProfantVážení poslanci, přeji opět krásné odpoledne. Zákon o matrikách velmi zaspal svou dobu. Je tam mnoho věcí, které je vhodné opravit. Vypíchnu tři, které bych rozhodně chtěl v rámci druhého čtení řešit, a poprosím vás o podporu ve čtení třetím, popř. o kvalitní diskusi na výborech. Za prvé chceme, aby každá žena měla svobodu volby, zda být u jejího příjmení používána přechýlená koncovka -ová, či nikoli. V mnoha případech jsou k tomu velmi objektivní důvody, typicky rozsáhlý styk se zahraničím apod., kdy to může dělat problémy, nebo velký problém může být, pokud rodíte v zahraničí, tak v rodném čísle třeba kluci skončí s přechýleným příjmením, protože oni přechylování neznají, apod. Jsou to úplně zbytečné věci, pokud se pohybujete v dnešním globalizovaném světě. Dokonce současný právní stav nutí ženy ke lži, protože ano, přechýlení lze odmítnout, ale pouze z výčtu zákonných důvodů a tam se ne každý objektivní důvod vejde. Za druhé bychom chtěli zjednodušit a odbyrokratizovat svatební obřady na malých obcích nebo malých městských částech, protože tam to dneska není možné bez přítomnosti matrikáře či matrikářky, tím se to liší třeba od církevních obřadů, a vzhledem k tomu, že ty obce nemají svého matrikáře, tak je to problém a vlastně je jim upírána tato pravomoc. Myslíme si, že to je zcela zbytečné. Pokud to může jít u církví, tak to určitě může jít i u našich samospráv.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities