|

ps2017-040-06-009-039.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-009-039 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

39. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení

Date2020-01-29
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/039
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040227.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal39. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Prosím, ujměte se slova. A prosím o větší klid v sále. Děkuji. Prosím. Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel HavlíčekVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jedná se o transpoziční návrh, který upravuje podmínky o námořní plavbě. Principiálně jde o to, že se uvádí do souladu požadavky směrnice Evropské unie 2018/131 s cílem zdokonalit a optimalizovat stávající systém ochrany námořníků pro případ jejich opuštění. Dochází k doplnění stávající zákonné povinnosti provozovatele námořního plavidla mít po celou dobu jeho provozování uzavřeno pojištění. Čili v zásadě je to jakýsi pohled na ochranu těch, kteří pracují na těch lodích, o pojištění pro pokrytí dlužné mzdy a jiného finančního plnění vyplývající ze základního pracovněprávního vztahu. Rovněž se jedná o pojištění pro pokrytí nákladů spojených se zajištěním potřeb námořníků nezbytných pro přežití na palubě námořního plavidla. Abych to ještě upravil, nebo upřesnil. jsem se s tím seznamoval, jak asi víte, relativně rychle. To námořní plavidlo se rozumí, že mohou být dva typy. Buď se jedná o námořní obchodní loď, a tady rovnou řeknu, u nás žádná není, čímž se většina z toho nás netýká. Nicméně jsou u nás námořní jachty, to jsou ty od 2,5 m do 25 m, a tam se tedy částečně něco z toho, co zde teď říkám, nás týkat bude. Ale principiálně je to jenom transpoziční směrnice. V návaznosti na to nařízení dochází i k určení námořního úřadu, což u nás tedy je Ministerstvo dopravy jakožto správní orgán, a zároveň umožňuje tomuto námořnímu úřadu veřejnoprávní smlouvou pověřit takzvanou klasifikační společnost k provádění prohlídek a vydávání, potvrzování a prodlužování platnosti osvědčení soupisu. To je právě to, co se nás netýká, protože, jak jsem naznačoval, žádné takové lodě u nás nejsou. V návrhu zákona potom ještě dochází ke zpřesnění již provedené transpozice o lodní výstroji a o zrušení směrnice Rady 96. Nicméně ten návrh ještě kromě těch implementací i neunijní část. Tam se jedná o to, že uvedené unijní předpisy jsou ve značném rozsahu obsaženy změny unijně irelevantní (?), vyžádané potřebami aplikační praxe. Čili navrhuje se například explicitně vyloučit možnost provozovat lodě s jaderným pohonem pod státní vlajkou České republiky, upřesnit požadavek na obsazení provozovatele námořního plavidla a výslovně zakotvit tento požadavek jako podmínku pro zápis námořního plavidla do námořního rejstříku České republiky. Dále dochází ke stanovení horní hranice stáří lodě, při jejímž překročení nebude možno v určitých případech zapsat loď do námořního rejstříku České republiky. Zakotvení možnosti námořního úřadu čerpat pro účely řízení o vydání průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty, digitalizované fotografie a podpisy žadatelů o vydání tohoto průkazu. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Feranec. A prosím sál o větší klid. Poslanec Milan FeranecDěkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jenom stručně k tomu, co říkal pan ministr, jenom rekapitulace. Jedná se tedy o transpozici, ale mimo transpozičních záležitostí jsou tam i některé věci, které si vyžádala aplikační praxe. Jedná se o námořní plavbu, i když nemáme moře, máme asi 10 tisíc jachet, které plují pod českou vlajkou. A je tam i taková perlička, jak tady zmínil pan ministr, že do budoucna nebude možné, aby pod českou vlajkou plula loď na jaderný pohon, což se nám asi nestane. Vzhledem k tomu, že je to vcelku bezproblémová záležitost, navíc je tam ta transpoziční lhůta, tak bych si dovolil předložit návrh na zkrácení lhůty pro projednávání o 30 dnů. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities