|

ps2017-039-05-002-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2019-12-03 ps2017-039-05-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/5/ - vrácený Senátem

Date2019-12-03
Meetingps2017/039
Agenda Itemps2017/039/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039165.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Předseda PSP Radek Vondráček2. Návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon) /sněmovní tisk 220/5/ - vrácený Senátem Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 220/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi pana senátora Zdeňka Hrabu a z pověření předsedy vlády uvede sněmovní tisk 220 ministryně spravedlnosti Benešová. se omlouvám. Napřed poprosím tedy paní ministryni, aby se vyjádřila k pozměňovacím návrhům. Prosím, máte slovo. Máme po důležitém hlasování, vím, ale poprosím o klid v sále. Děkuji. Ministryně spravedlnosti ČR Marie BenešováVážený pane předsedající, dámy a pánové, máme tady znovu tedy nominační zákon, který byl vrácený Senátem s pozměňovacími návrhy. Ty návrhy jsou celkem tři. Tento zákon navazuje na obdobný návrh zákona, který byl předložen již v minulém volebním období, a vláda Bohuslava Sobotky jej sice projednala, ale neschválila. Současná vláda opět zpracovala tento nominační zákon v obdobném znění a v Poslanecké sněmovně byl 27. září tohoto roku schválen a postoupen do Senátu. Senát jej projednal na 12. schůzi 30. 10. a přijal k němu tři pozměňovací návrhy a vrátil návrh v jejich znění zpět Poslanecké sněmovně. Obsahem návrhu nominačního zákona je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídícího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu, která spadá do působnosti toho kterého ministerstva, otevřené transparentní výběrové řízení na danou pozici. Podle návrhu zákona také budou ministerstva muset veškeré personální nominace nejen do řídících, ale i do dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, které spadají do jejich působnosti, předložit výboru pro personální nominace, který je následně projedná a zaujme k nim stanovisko. Dále zákon upravuje postavení, složení a působnost výboru pro personální nominaci, který bude poradním orgánem vlády. Stanovisko výboru pro personální nominace k nominaci bude mít doporučující charakter. Pokud se však ministerstvo od doporučení výboru odchýlí, bude mít povinnost toto své odchýlení zdůvodnit. Je důležité zdůraznit, že navržený nominační zákon rozhodně nikterak nechce přenášet finální odpovědnost v případě personální nominací v gesci jednotlivých členů vlády na expertní orgán, protože podle názoru vlády ten, kdo finálně o personální nominaci rozhodovat, je ten, kdo v daném případě nese nejenom věcnou, ale i politickou odpovědnost, tedy jednotliví členové vlády. Závěrem bych se ráda stručně zmínila o projednání návrhu zákona Senátem. Jak jsem zmínila, jsou zde tři pozměňovací návrhy. Tyto pozměňovací návrhy Senátu jednak vypouštějí podmínku, aby uchazeč ve výběrovém řízení nesměl být ke dni podání přihlášky do výběrového řízení ve vztahu k funkci, o niž se uchází, ve střetu zájmů. Tato úprava by měla umožnit se kandidátovi vyvázat z dosavadního působení v momentě, že ve výběrovém řízení bude vybrán, což může pomoci zvýšit ochotu stávajících úspěšných manažerů se výběrových řízení účastnit. Dalším návrhem se pak doplňuje úprava nominace osoby do řídícího nebo dozorčího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu v tom smyslu, že nominovaná osoba nesmí nejen ke dni jmenování nebo navržení do funkce, jak je obsaženo v návrhu, ale po celou dobu výkonu funkce podnikat ve stejném předmětu činnosti, jako právnická osoba s majetkovou účastí státu, v jejímž orgánu bude působit, a nesmí být členem kontrolního nebo statutárního orgánu právnické osoby se stejným nebo obdobným předmětem podnikání. Za předkladatele bych k pozměňovacím návrhům, v jejich znění Senát návrh nominačního zákona vrátil Poslanecké sněmovně, ráda sdělila, že lze s těmito návrhy souhlasit, a lze tedy schválit návrh zákona v jejich znění postoupeném Senátem. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, paní ministryně. Omlouvá se pan poslanec Petr Beitl z pracovních důvodů od do konce dnešního jednacího dne. Tak, ptám se, zda ještě případně zájem se vyjádřit pan poslanec Leo Luzar jako zpravodaj garančního výboru hospodářského výboru. Jestliže tomu tak není, otevírám rozpravu a do je v tuto chvíli přihlášen jako první pan poslanec Tomáš Martínek. Máte slovo. Poslanec Tomáš MartínekDěkuji. Vážené dámy, vážení pánové, jenom krátce bych chtěl se vyjádřit jako jeden z předkladatelů vlastně toho kompromisního pozměňovacího návrhu, který vytvořil tu finální podobu, která odešla do Senátu, že i za Piráty souhlasíme s pozměňovacími návrhy, které připravil Senát k danému návrhu zákona, a že je podpoříme, stejně jako to vyhodnotila i Rekonstrukce státu, která stejně jako Piráti si myslí, že ty pozměňovací návrhy nejsou špatné a jsou ku prospěchu celého zákona. Takže děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Moc se omlouvám, registruji přihlášku s přednostním právem, ale svou chybou jsem nedal prostor panu senátorovi před zahájením rozpravy. Jestli to můžu teď napravit - pane senátore, máte slovo. Poté s přednostním právem pan předseda Michálek. měl pocit, že jsem pana senátora slyšel.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities