|

ps2017-020-01-005-024.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2018-10-23 ps2017-020-01-005-024 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

24. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 195/ - prvé čtení

Date2018-10-23
Meetingps2017/020
Agenda Itemps2017/020/024
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/020schuz/s020023.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal24. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 195/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, ujměte se slova. Ministr dopravy ČR Dan ŤokVážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem návrhu zákona je zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z roku 2016/1629 ze dne 14. září 2016, kterou se stanoví technické požadavky pro plavidla vnitrozemské plavby, mění se směrnice 2009 a zrušuje směrnice 2006/87/ES, do vnitrostátního správního řádu. Úplné transpozice této směrnice bude dosaženo přijetím prováděcích právních předpisů, na což pamatují i zmocňovací ustanovení obsažená v návrhu zákona. V souladu s požadavky směrnice dochází zejména k úpravě základních podmínek provozu plavidel na vnitrozemských vodních cestách, procesu schvalování technické způsobilosti plavidel a vydávání osvědčení plavidel, podmínek zkrácení a prodloužení doby platnosti osvědčení plavidel, zřízení nové evidence osvědčení plavidel prokazujících plnění harmonizovaných technických požadavků včetně zajištění předávání vybraných údajů do evropské databáze trupů plavidel a jejich výmazu. Návrh zákona přináší i další změny, přesahující rámec uvedené směrnice. Nejvýznamnější z těchto změn je zavedení povinnosti provozovatelů některých plavidel provozovaných na stanovených dopravně významných vodních cestách vybavit plavidlo zařízením pro sledování polohy a pohybu plavidel a zařízením pro zobrazování plavebních map a informací o poloze a pohybu plavidel. Zákonné zakotvení této povinnosti představuje další krok v postupném zavádění harmonizovaných říčních informačních služeb, takzvaného systému RIS, v České republice. Toto opatření povede zejména ke zvýšení plavební bezpečnosti, ochrany životního prostředí a efektivity plavebního provozu. Součástí předkládaného návrhu zákona je i dílčí úprava a doplnění některých ustanovení zákona o vnitrozemské plavbě na základě zkušeností z aplikační praxe, jakož i provedení několika terminologických změn a úprav legislativně technického charakteru. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Květa Matušovská. Máte slovo, paní poslankyně. Poslankyně Květa MatušovskáDěkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, dovolte mi, abych se zhostila své pozice zpravodajky k novele zákona o vnitrozemské vodní plavbě. Jak tu zaznělo od pana ministra, tak hlavním cílem předkládané novely je vlastně zajistit transpozici směrnice Evropského parlamentu, kterou se stanoví technické požadavky na plavidla vnitrozemské plavby. Směrnice vlastně harmonizuje podmínky pro vystavování osvědčení plavidla, upravuje problematiku jednotného evropského identifikačního čísla plavidla a nově je tu také výslovně upravena evropská databáze trupu plavidel, kterou vede Evropská komise a do níž členské státy Evropské unie předávají stanovené údaje o plavidlech. Nejvýznamnější netranspoziční změnou obsaženou v návrhu novely je zavedení povinnosti, aby provozovatelé některých plavidel provozovaných na stanovených dopravně významných vodních cestách vybavili plavidlo zařízením pro sledování polohy a pohybu plavidel a zařízením pro zobrazování plavebních map a informací o poloze. Ministerstvo dopravy deklaruje, že ve vztahu k plavebnímu provozu zavedení této povinnosti zvýší bezpečnost plavebního provozu na vodních cestách, a předpokládá se též zefektivnění proplouvání plavebními komorami a celkově efektivnější provoz nákladní a veřejné osobní dopravy a v neposlední řadě také zvýšení ochrany životního prostředí.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities