|

ps2013-053-04-002-188.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-12-02 ps2013-053-04-002-188 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

188. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - třetí čtení

Date2016-12-02
Meetingps2013/053
Agenda Itemps2013/053/188
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/s053140.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip188. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 739/ - třetí čtení Jedná se tedy o stejný zákon, jaký jsme hlasovali před chvílí. Pan ministr životního prostředí je na svém místě, pan zpravodaj Robin Böhnisch také. Můžeme tedy pokračovat. Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 739/4, který byl doručen dne 13. září letošního roku. Garanční výbor se tímto návrhem zákona nezabýval, neboť tak rozhodla Poslanecká sněmovna ve druhém čtení na 49. schůzi. Ptám se pana ministra, jestli zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Požádám sněmovnu o klid, pan ministr může odůvodnit svůj návrh. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr životního prostředí ČR Richard BrabecDěkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, především vám chci poděkovat za hlasování k tomu minulému bodu. Společně s Karlem Gottem musím říct, to jsem opravdu nečekal. 121 - doufám, že to vydrží i nadále. Byť je to ke stejnému zákonu a znám samozřejmě jak výsledek jednání výboru pro životní prostředí, tak i zemědělského výboru, tak bych si dovolil opravdu jenom ve zkratce zareagovat na to, co všechno jste možná o této novele slyšeli, co jste dostali v rámci e-mailů a případně dalších námitek. Chtěl bych zdůraznit, že opravdu hlavním smyslem této naprosto drobné úpravy je, že náhrada újmy za hospodaření na pozemcích, to jsou v tomto případě především lesy, nebude vyplácena za újmu vzniklou nebo trvající na pozemcích ve vlastnictví státu. Je to třeba řešení, které zvolilo Slovensko před několika lety a myslím si, že naprosto správně. Tím dojde k zamezení převodu finančních prostředků uvnitř státu, kdy jsou státní prostředky vypláceny zejména státním podnikům za újmu na státních pozemcích, na kterých stát deklaroval zájem na ochraně přírody. Jsme přesvědčeni, že tady v stávající podobě je nelogičnost, kdy vlastně stát platí sám sobě, a navíc ještě subjektům, které mají ve své zakládající listině právě zájem na ochraně přírody, tedy že navrhovanou novelou dojde k odstranění nerovnosti mezi subjekty - žadateli o újmu, kteří hospodaří na své vlastní půdě, a těmi, kteří užívají státní půdu. Vlastníkem pozemků, jichž se navrhovaná právní úprava dotýká, je stát, tedy Česká republika, nikoliv státní podniky. Tím, že bude ze zákona vyloučen vznik nároku za újmu vzniklou či trvající na pozemcích ve vlastnictví státu, omezuje stát pouze své vlastnické právo a nikoliv vlastnické právo jiných subjektů. Státní podniky byly přitom státem zřízeny za účelem zajišťování veřejného zájmu a je zcela proti zájmům státu jako vlastníka, aby jím zřízeným subjektům zároveň vyplácel újmu za omezení, jež z titulu ochrany přírody sám stanovil. A ještě k druhé poznámce nebo námitce, která se často objevuje, a jakoby námitka proti této novele. Musím konstatovat, že naprosto nepravdivé je konstatování, že přijetí novely by orgánům ochrany přírody umožnilo na pozemcích ve vlastnictví státu požadovat další omezení hospodaření a produkce dříví bez jakéhokoli limitu. Orgány ochrany přírody jsou totiž při vydávání rozhodnutí, z nichž vznikají omezení zemědělského nebo lesního hospodaření, vázány příslušnými ustanoveními zákona č. 114/1992. Závěrem. Milé kolegyně, vážení kolegové, tato velmi drobná novela odstraňuje podle našeho názoru nelogičnost, která ve stávajícím zákoně je a která se mimo jiné v uplynulých letech projevovala tak, že dvě státní organizace si najímaly externí právníky, aby se soudily o tento nárok. Děkuji vám. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu ministrovi Richardu Brabcovi. Nyní v rozpravě pan kolega Zahradník. Pan zpravodaj? S přednostním právem chcete, pane zpravodaji? (Ano.)Tak prosím, nejdříve pan zpravodaj s přednostním právem. Poslanec Robin BöhnischDěkuji. Nejde o nic zásadního. Jde o naši oblíbenou legislativně technickou poznámku a opravu. Vzhledem k tomu, jak se natáhl legislativní proces v Poslanecké sněmovně, původní návrh zákona počítá s účinností od 1. ledna 2017, což samozřejmě není reálné datum. Dovolil bych si proto navrhnout změnit toto datum na 1. června 2017. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu zpravodaji. Nyní pan kolega Zahradník v rozpravě ve třetím čtení. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan ZahradníkVážený pane místopředsedo, dámy a pánové, pan ministr se na úvod svého úvodního slova k tomuto novému bodu týkajícímu se ale stejného zákona vyjádřil ještě k tomu bodu, který jsme před chvílí hlasováním ukončili. jsem stejně platný poslanec jako on a dovolím si tedy také ještě vystoupit s několika slovy k tomu předchozímu hlasování. Jestliže ten výsledek, který jsme mohli vidět na tabuli, je důvodem ke smutku pro šumavské obce a pro jejich občany, bohužel, vlastně jste je tím odepsali a vzali jste jim možnost se svobodně rozvíjet a žít ve svých obcích a dobře se v nich uživit. Naopak zase důvod k jásotu, a to určitě ten jásot uslyšíme, mají všechny možné ekologické aktivistické organizace, kterým říkáme nestátní neziskové organizace v oblasti životního prostředí, které určitě přivítají toto rozhodnutí s jásotem včetně části vědců, kteří sdílejí s těmito aktivisty ekologistickou ideologii a podle toho také pak mají své vědecké záměry, realizují je a přijímají na příspěvky od státu. Čili každý z vás si zvažte se svým svědomím, jak jste hlasoval a jak jste se k Šumavě zachoval.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities